Analistii din industrie au declarat in repetate randuri ca reteaua extinsa de retail a afectat cei doi producatori din Detroit pentru ca forteaza dealerii, mai ales cei din suburbiile oraselor mari, sa concureze mai mult unul impotriva altuia decat impotriva altui producator auto.
Constructorii au fixat termene limita stricte pentru identificarea saloanelor de prezentare pe care le vor mentine dupa ce vor iesi din faliment, cu ajutorul a miliarde de dolari din banii contribuablilor.

"Nu avem alta alternativa. Trebuie sa facem sacrificii pentru a construi o companie mai puternica, mai viabila. Aceasta este ultima noastra sansa sa reusim", a declarat directorul executiv al GM, Fritz Henderson, in cadrul unei audieri in fata Comitetului Comertului din Senat.

Totodata, presedintele Chrysler, Jim Press, a declarat ca decizia de a elimina franciza saloanelor de prezentare este "dureroasa", dar in acelasi timp "absolut necesara" pentru facilitatea unei aliante infloritoare cu producatorul italian Fiat SpA.

GM planuieste sa reduca cu aproximativ 1.600 numarul dealerilor in urmatoarele 18 luni, dar vrea ca reprezentantii saloanelor sa fie de acord cu aceste masuri pana pe 12 iunie. Chrysler vrea sa reduca reteaua de dealeri cu 789 de saloane pana pe 9 iunie.

Dar noile masuri dorite de companiile auto au atras nemultumirea membrilor senatului in timpul audierii, pentru ca in urma acestora ar fi pierdute 100.000 de locuri de munca.

"Nu cred ca acestor companii ar trebui sa li se permita sa foloseasca banii contribuabililor pentru ca mai apoi sa paraseasca dealerii locali si clientii lor, lasandu-i fara niciun ajutor", a declarat presedintele Comisiei Comertului, John Rockefeller.

Falimentul GM este cel mai indeaproape planificat din istoria Statelor Unite. Declinul final al grupului a inceput pe 19 decembrie 2008, cand aministratia presedintelui GeorgeW. Bush a anuntat ca a acordat producatorului un imprumut de urgenta care a accelerat in martie, dupa ce guvernul condus de aceasta data de Obama a acordat GM 60 de zile pentru a se restructura.

Luni, compania a depus cerere pentru intrarea in faliement, avand aceeasi soarta ca rivalul sau, Chrysler, care a luat o masura similara pe 30 aprilie.