La inceputul crizei, in incercarea de a face economii, angajatorii au taiat din beneficiile acordate personalului. Ulterior, din ce in ce mai multi si-au dat seama ca intr-un context economic dificil este important sa ai angajati motivati.

Angajatorii romani depasesc rar bariera tichetelor de masa

Cu toate acestea, pe piata locala, beneficiile nu sunt foarte raspandite, romanii, angajati si angajatori, punand in continuare accent pe salariul de baza.

“In Romania segmentul beneficiilor acordate angajatilor nu este foarte dezvoltat, nu exista un program bine stabilit in acest sens. Se acorda in principal abonamente de servicii medicale private si tichete valorice”, a declarat Michael Whitfield, CEO al Thomsons Online Benefits, furnizor britanic de software pentru pachete de beneficii pentru angajati.


In Romania, cele mai populare sunt tichetele valorice, asigurarile de servicii medicale, telefon si cartela telefonica si masina de serviciu.
In ceea ce priveste tichetele valorice, in companiie romanesti se acorda in special cele de masa, urmate de tichetele cadou si tichetele de vacanta.

In majoritatea tarilor din Uniunea Europeana, in SUA si in America de Sud, exista o mare diversitate de tichete si carduri pentru salariati sau comunitati sociale, prin care se incurajeaza imbunatatirea calitatii vietii beneficiarilor, se determina stimularea unor sectoare economice cheie si se diminueaza platile informale in acele sectoare economice.

Astfel, in Marea Britanie si Italia se acorda tichete si carduri de servicii pentru copii (se pot plati babysitteri, manuale scolare, rechizite, servicii afterschool, tabere scolare etc), precum si tichete pentru plata muncilor prestate la domiciliu (salariatii pot plati serviciile prestate de menajere, electricieni, zugravi etc).

Tot in Vest angajatii beneficiaza de tichete pentru ingrijirea persoanelor aflate in intretinerea lor (servicii medicale sau de asistenta la domiciliu pentru parinti/rude in intretinere) sau tichete si carduri pentru sport si cultura (acces la centre sportive, la muzee, teatre).

Pe langa tichetele valorice, populare in Europa Occidentala, companiile din Germania, de exemplu acorda carduri de benzina, foarte populare in randul angajatilor. Si companiile din Franta s-au adaptat dorintelor salariatilor si acorda vouchere de reducere pentru mesele servite in restaurante.

In Statele Unite ale Americii, unde costurile cu sanatatea sunt printre cele mai ridicate din lume, beneficiile cele mai apreciate de americani sunt asigurarile de sanatate acordate pentru angajat plus alti patru membri ai familiei.

Citeste si:

In Marea Britanie, unde studentii ies din facultate cu datorii de zeci de mii de euro, pe fondul taxelor mari pe care universitatile le practica, unele companii ii sprijina pe acestia sa achite suma restanta.

De asemenea, in cadrul companiei britanice Thomson angajatii pot vinde sau cumpara pana la cinci zile de concediu pe an.

Tot angajatorii britanici ies si din tipare. De exemplu, o companie da posibilitatea angajatilor sa faca economii, iar la final de an sa poata inchiria o masina de lux.

Angajatori de renume acorda beneficii pe masura

In cadrul Google angajatii pot sa consume gratis produse din bucatarii sau cafenele si pot juca bowling sau sa mearga la sala de fitness proprie.

Angajatii companiei aeriene Boeing primesc 12 vacante platite si o perioada de relaxare platita in timpul sarbatorilor de iarna.

Compania emitenta de carduri Visa ofera angajatilor oportunitea de a participa la diverse activitati de grup, ca inscrierea in echipe de sport si cluburi. Ei primesc reduceri la bilete de cinema, arene sportive si parcuri de distractie.

De asemenea, cei care renunta la masini si vin la munca cu bicicleta sau mijloacele in comun sunt recompensati de companie pentru eforturile lor “verzi”.

Birourile Yahoo au centre de yoga, cardio-kickboxing, pilates si golf, iar angajatii au primit scaune ergonomice pentru a se simti confortabil la birou.