De exemplu, Colegiul Nautic Roman, care a fost deschis in urma cu trei ani in Constanta, a anuntat recent ca interesul tinerilor pentru o cariera in domeniu este in crestere, dovada fiind numarul mare de candidati inscrisi pe locurile disponibile.

Colegiul a incheiat anul acesta un parteneriat cu o institutie de invatamant din Marea Britanie cu traditie in domeniul maritim, iar programa de invatamant a institutiei este aprobata de Autoritatea Maritima a Marii Britanii. De asemenea, toate disciplinele de studiu sunt predate in limba engleza, de catre comandanti si sefi mecanici romani, agreati de partea engleza.

Potrivit parteneriatului incheiat cu South Tyneside College, cel mai vechi colegiu maritim din Marea Britanie, cadetii Colegiului Nautic Roman vor studia un an in Romania si un an in Anglia. Urmeaza apoi un stagiu de 12 luni de practica imbarcata, garantat prin contractul de studii de catre cele doua institutii de scolarizare.

Cei care vor absolvi cursurile de sase semestre ale intitutiei vor primi brevet de ofiter recunoscut de autoritatea britanica.

"Vrem sa formam doua grupe de viitori ofiteri, cu cate 25 de persoane fiecare, si deja sunt aproape ocupate. S-au inscris tineri din Dobrogea, in special, dar si din Baia Mare sau Satu Mare. Acestia varste intre 18 ani, adica absolventi de liceu, dar au venit si persoane de 30 de ani, care au absolvit facultati care nu le ofera nimic, cum ar fi cea de Relatii Internationale. Tinerii sunt tentati de locuri de munca pe care le pot obtine dupa absolvire si obtinerea brevetului, o varianta fiind pe cele 4.000 de nave aflate in pavilion englez", a declarat pentru wall-street.ro Stelian Cojocaru, presedintele Colegiului Nautic Roman.

Locuri de munca pentru marinari

Marinarii sunt tentati de locuri de munca din afara, in contextul in care in Romania optiunile de a se angaja sunt putine, adesea doar pentru proiecte, sustine Cojocaru.

In Romania, marinarii nostri sunt mercenari, sunt angajati doar pentru proiecte scurte si tot timpul trebuie sa isi caute un alt loc de munca. Nu exista un contract colectiv de munca pentru marinari

Asa ca intre primele optinuti ale tinerilor sunt vasele din flotele straine, intre care si cele 4.000 din flota Marii Britanii, unde salariile pentru debutanti incep cu echivalentul de la 2.800-3.000 de euro, ca ofiteri de punte si ofiteri mecanici.

Citeste si:

Foto: Pixabay.com

In timp, cei care avanseaza pot castiga si 10.000 de euro sau mai mult din pozitiile de comandanti sau sefi mecanici. Cele mai mari salarii sunt oferite de companiile care angajeaza marinari pe nave petroliere, unde responsabilitatea este crescuta, insa nici pe vasele de pasageri sunt salariile nu sunt cu mult mai mici.

Cat costa un an de studiu

Primul an de studiu la Colegiul Nautic Roman costa 4.800 de euro si are loc in Romania, in timp ce costul celui de-al doilea an urca la 6.000 de euro, cursurile tinandu-se in Marea Britanie. Dupa cei doi ani de studiu, tinerii intra intr-un an de practica pe nava, unde primesc o diurna lunara, care variaza intre 400 si 800 de euro.

La finalul anilor de studiu, absolventii isi vor da examenele pentru obtinerea brevetului de ofiter in Anglia, la Autoritatea Maritima a Marii Britanii. In plus, absolventii primesc si o diploma de studii Higher National Diploma in “Stiinte nautice”, respectiv “Inginerie marina”, eliberata de autoritatile engleze, putand lucra in companii de transport maritim sau in santiere maritime, de oriunde din lume.

Tinerii care vor sa munceasca pe mare se pot specializa in domeniu si la Academia Navala "Mircea cel Batran" Constanta si Universitatea Maritima din Constanta.

Sursa foto: Pixabay.com