Aproape 78% dintre companii sustin ca au o modalitate de crestere a salarizarii, in directa legatura cu nivelul de performanta al fiecarui angajat. Modalitatea de operare este prezenta intr-o proportie marita (84%) in companiile cu peste 10.000 de salariati. Mai mult, 54% dintre aceste companii nu au bugetat deloc mariri pentru persoanele fara performanta la locul de munca.

Cu toate acestea, studiul releva ca maririle salariale pe baza de performanta nu sunt direct proportionale cu valoarea productivitatii si a talentului unui angajat, companiile recompensand angajatii foarte performanti doar cu cateva procente in plus fata de cei cu rezultate medii. In cele mai multe cazuri, angajatii cu performante peste medie au primit o crestere de 4-5% din salariu, pe cand cei cu rezultate medii au castigat cu 3-4 procente in plus, fata de remuneratia anterior stabilita.

“Companiile tind sa tina in frau maririle salariale anuale, care ii favorizau mai mult pe angajatii neperformanti. Acum se acorda mariri salariale in functie de rezultatele personalului. Insa managerii inca au probleme in a distinge clar intre cei cu performante inalte si cei cu rezultate medii, sa gaseasca linia de demarcatie intre “bun” si “foarte bun”. Daca nu vor sti sa discearna corect, cand criza se va sfarsi, performerii vor pleca spre alte locuri de munca”, sustine David Wentworth, cercetator la Institutul pentru Productivitate Corporatista.

Insa performanta poate avea intelesuri diferite pentru diverse companii. 23% dintre companii isi construiesc scala de masurare dupa indicatorii din fisa postului, in timp ce alte 21 procente fixeaza noi standarde. Doar 17% dintre companii aleg metoda compararii performantei intre angajati, pentru a decide performerii si “lenesii”.

Cel mai des uzitat tip de remuneratie a rezultatelor profesionale consta intr-o marire salariala procentuala. Peste 69% dintre companii aleg sa acorde compensatii banesti, ridicand nivelul salarial (cifra ajunge la 74% in companiile cu peste 10.000 de angajati), in timp ce alte 64% ofera un bonus anual.

Actiunile in companie sunt insa o practica mai putin folosita ca mod de recompensare a performantei, doar 24% dintre companii alegand aceasta varianta. (Procentul scade la 14% in companiile cu mai mult de 10.000 de angajati).

Studiul a fost realizat pe un esantion de 550 de companii de pe tot teritoriul SUA in luna august a acestui an.