“[..] Am hotarat sa operam o serie de modificari la nivelul schemei de remunerare. Mai precis, am introdus, pe langa remuneratia pe baza de comision, o parte fixa pentru managerii din forta de vanzari, precum si pentru agentii cu vechime mai mica de un an, in functie de performante”, afirma Cornelia Coman, CEO ING Asigurari de Viata.

Filialele ING Asigurari de Viata opereaza cu aproximativ 2.200 de agenti de vanzari. Traditional, acestia sunt remunerati exclusiv prin comision, raportat la volumul de vanzari incheiate.

Pe langa agentii de vanzari, structura organizationala a companiei include alti 300 de angajati full-time, centrati pe functii procesuale si de suport a activitatii. Salariul minim brut primit de un angajat al ING Asigurari de viata reprezinta dublul valorii salariale minime pe economie. Salariul pe economie minim brut este de 600 de lei.

Desi criza a lovit in intreaga industrie financiar-bancara, ING a ocolit solutia disponibilizarilor si a concediilor fara plata, insa a decis stagnarea nivelului salarial al angajatilor, bugetul de salarii acoperind o treime din totalul cheltuielilor companiei. Pachetul de beneficii extrasalariale flexibil a ramas la aceleasi cote, angajatii avand de ales, in limita unei sume, dintre asigurare de viata, pensie facultativa, tichete de masa, compensare transport in comun, tichete cadou, abonament clinica privata sau abonament clinica stomatologie. Agentii de vanzari beneficiaza de comisioane si bonusuri de performanta si de pregatire permanenta in vanzari si traininguri specializate.

Un alt pas spre retentia angajatilor a constat in cresterea volumului de promovari din interiorul companiei, strategie eficienta de reducere a cheltuielilor destinate recruitarii si acomodarii unui nou angajat. In acest moment, din cei sapte membri ai boardului doar unul a fost angajat prin recrutare externa, ceilalti provenind din structurile ING din Romania sau din alte tari. Similar, din cei 17 directori, 14 au fost promovati din interior, iar la nivelul urmator, iar cei 26 de middle manageri provin exclusiv din companie.

In cazul salariatilor si al agentilor care au ales sa paraseasca compania, ING a decis sa opereze recrutari pentru substitutie, insa, au existat cazuri in care posturile ramase vacante au fost desfiintate. “Au fost totusi situatii in care, dupa plecarea unui angajat din sediul central, s-a putut renunta la postul respectiv, si in aceste cazuri nu am mai angajat, iar daca la finele anului vom avea un numar mai redus de salariati fata de anul trecut, acesta va fi motivul”, spune Coman.

Liantul proceselor de mentinere a angajatilor este reprezentat de pasul in boardul executiv al managerului de resurse umane. “Promovarea managerului departamentului de resurse umane in board-ul executiv reprezinta o miscare care a venit firesc, ca rezultat al strategiilor de organizare a departamentului de HR, aplicate inca de acum trei ani. Ca CEO, este extrem de important sa implicam oameni de resurse umane in structurile de conducere, pentru ca astfel putem armoniza directiile si strategiile de business cu profilul oamenilor din companie”, afirma Cornelia Coman.

Alaturi de masurile de reducere a cheltuielilor si de retentive a angajatilor, criza a coborat rata fluctuatiei de personal cu aporope 10 procente, de la 13,5%, in 2008, la 4%, in acest an. Coman sustine ca, in comparatie cu anii anteriori, atat la nivelul companiei, cat si in piata, tendinta de migrare a angajatilor a intrat pe o panta descendenta.

Explicatia acestui fenomen rezida atat in modul de retentie demarat de companiile din industria financiar-bancara, cat si in efectele crizei, care au dus la scaderea fluctuatiei de personal. “In companiile de asigurari, scaderea semnificativa a fluctuatiei de personal poate fi explicata si prin faptul ca anii anteriori au fost ani de expansiune puternica, multe companii de asigurari facandu-si intrarea pe piata si, in consecinta, sustinand campanii masive de angajare”, mentioneaza Coman.

Compania a anuntat ca strategia de resurse umane pentru anul 2010 se va axa pe retentia si pastrarea aceluiasi numar de angajati si agenti de vanzari. Pentru angajati, media de varsta in companie ajunge la 30 de ani, in timp ce agentii de vanzari au in medie 40 de ani.