Cu peste 6.000 de angajati, care lucreaza in cele 240 de magazine din tara, 4 centre logistice si in sediul central din Bucuresti, Lidl este unul dintre cei mai mari angajatori din retailul romanesc. Iar echipa este in crestere anual, cu fiecare magazin sau depozit deschis. Anul acesta, pe langa locurile de munca infiintate odata cu inaugurarea noilor magazine, Lidl a demarat recrutari si pentru cel de-al cincilea depozit, din Roman, care va fi inaugurat in perioada urmatoare. In aceste conditii si dat fiind faptul ca retailul este domeniul cu cea mai mare fluctuatie de personal (patru din zece angajati din companiile de retail isi parasesc angajatorul intr-un an), plictiseala si rutina nu prea au ce cauta in departamentul de resurse umane. Wall-Street a stat de vorba cu Anca Marcu, Directorul Executiv de Resurse Umane al Lidl Romania, despre politica de atragere si fidelizare a angajatilor.

WS: Ce masuri luati pentru a scadea fluctuatia angajatilor in cadrul Lidl Romania?

Cea mai importanta masura in scaderea fluctuatiei este preventia, un focus constant asupra actiunilor menite sa creasca motivatia si retentia angajatilor. Feedback-ul din partea lor este vital in acest demers si suntem in permanenta conectati cu angajatii nostri din magazine, depozite si sediu central, astfel incat sa le intelegem nevoile.

Atunci cand parasesc compania, organizam interviuri, pentru a intelege mai bine care sunt motivele care i-au determinat sa ia aceasta decizie si, daca este cazul, sa putem lua masuri.

De asemenea, cautam intotdeauna sa optimizam si sa diversificam pachetul de compensatii si beneficii pe care il oferim si, in acelasi timp, suntem constienti ca pe langa beneficiile salariale, angajatii au nevoie si de un mediu de lucru optim activitatii lor, precum si de oportunitati de dezvoltare.

Autoritatile se lamenteaza,...
Citeste si: In ce conditii pot fi intorsi romanii din diaspora

In consecinta, dezvoltam politici salariale peste media pietei, astfel incat sa ramanem in topul angajatorilor care ofera cele mai bune pachete salariale.

WS: Care este acum salariul lucratorilor comerciali ai Lidl? Cand a fost ultima majorare? Aveti in plan alte ajustari ale beneficiilor?

Obiectivul nostru este sa oferim de fiecare data salarii peste media pietei si sa ne mentinem pozitia de lider in piata de retail.

Astfel, de la 1 martie 2019, am majorat veniturile angajatilor nostri, astfel ca cel mai mic venit brut oferit de Lidl are o medie lunara de 3.500 lei, ceea ce inseamna 2.180 de lei net. In aceasta suma sunt incluse salariul si tichete de masa, bonusuri anuale de Paste si de Craciun, precum si alte tipuri de bonusuri. Mai mult, Lidl are o politica de salarizare in trepte, salariul crescand anual, in primii ani de activitate in companie. Daca pana in anul fiscal 2018, maririle salariale bazate pe vechime aveau loc garantat in primii 3 ani de la angajare, incepand cu anul fiscal 2019, cresterile salariale ale acestor categorii sunt garantate in primii 4 ani de la angajare.

Grupul polonez LPP a deschis...
Citeste si: LPP a deschis al 50-lea magazin din Romania, sub brandul Reserved

WS: Care sunt beneficiile extra-salariale pe care le oferiti angajatilor? Vreti sa veniti cu noutati anul acesta?

La nivel de beneficii, anul acesta am introdus pentru prima oara un bonus de loialitate, care va fi acordat lucratorilor din magazine si comisionarilor si stivuitoristilor din depozite. Acesta se adauga bonusurilor anuale de Paste si de Craciun, precum si tichetelor de masa, acordate tuturor angajatilor companiei.

In plus, orele suplimentare sunt platite. Tot incepand cu acest an, am introdus un spor pentru orele lucrate in zilele declarate sarbatori legale si am dublat sporul pentru orele lucrate in weekend.

Cat a castigat in 2018 Cosmin...
Citeste si: Ce salariu are cel mai tanar sef de companie de stat

Totodata, lucratorilor din depozit si din sediul central le asiguram transport.

Incepand cu 1 martie 2018, colegii nostri au asigurare de viata, pe langa asigurarea medicala privata de care deja beneficiau. In plus, membrii familiilor pot beneficia de oferte sau chiar de pachete medicale gratuite la anumite servicii medicale, la mai multe clinici si spitale din tara.

In ceea ce priveste concediul, avem un sistem progresiv, astfel ca zilele de concediu cresc gradual in primii ani de activitate in companie. Mai mult decat atat, Lidl este singurul retailer care le ofera lucratorilor comerciali 2 zile libere de sarbatori.

Mediul de lucru al angajatilor este extrem de important pentru noi, de aceea, ne concentram eforturile si pe imbunatatirea conditiilor in care angajatii isi desfasoara activitatea, prin modernizarea spatiilor de lucru si de relaxare din magazine si sediile regionale sau oferirea unor terenuri de sport in proximitatea unora dintre sediile noastre regionale. In plus, anul trecut, am inaugurat noua cladire a sediului central Lidl, care ofera o serie de facilitati pentru angajati, precum sala de fitness, restaurant, cafenea, spatiu modern pentru relaxare, terasa, parcare pentru biciclete, dusuri, etc.

In plus, le oferim tuturor angajatilor programe de dezvoltare si scolarizare, adaptate la nivelul lor profesional, la nevoile de perfectionare, dar si la competentele lor. In plus, colegilor nostri din sediul central si cel regional le oferim cursuri de limba germana si acces la cursuri si seminarii in functie de nevoile individuale de dezvoltare.

Programele de formare si invatare sunt dezvoltate astfel incat sa acopere nevoile tuturor categoriilor de angajati si le ofera oportunitati de dezvoltare atat pe termen scurt, cat si pe termen lung. Un exemplu in acest sens sunt Academiile de Management care sunt structurate, atat in functie de nivel (middle sau senior management), dar si in functie de zona de specialitate, cu un grad de personalizare ridicat in ariile care se afla in interfata directa cu clientii nostri (echipele de vanzari). In cadrul acestor programe, ne uitam atat la dezvoltarea competentelor generale de leadership, dar si la competente specifice, inclusiv dezvoltarea lor in relatie cu trend-urile din piata. Un astfel de program este cel dedicat managerilor de magazine, avand in focus anul acesta doua subiecte foarte importante: cum recrutam mai bine in contextul actual de piata si cum asiguram un climat pozitiv tinand cont nu doar de valorile Lidl, dar si de nevoile in schimbare ale angajatilor. Pentru angajatii din magazine avem planuri anuale de scolarizare pentru a asigura cunoasterea si aplicarea corecta a proceselor si principiilor Lidl in relatia cu clientul. Noii angajati din magazine, de exemplu, au acces la o platforma de invatare online moderna, care urmareste doua obiective: facilitarea invatarii proceselor si procedurilor Lidl din magazine si facilitarea accesului la informatie pentru angajatii care vor sa isi imbunatateasca abilitatile si cunostintele in vanzari.

Investitiile Lidl in piata muncii nu se limiteaza insa doar la echipa Lidl, ci vizeaza intreaga industrie, prin actiuni care incurajeaza dezvoltarea pe termen lung a noilor generatii de profesionisti din retail. In acest sens, am dezvoltat si programe care sa contribuie la formarea si cresterea tinerilor care vor intra de maine pe piata muncii. Spre exemplu, Scoala de Carte si Meserii este un program de invatamant profesional in sistem dual, care le ofera absolventilor de scoala gimnaziala oportunitatea de a se pregati pentru meseria de comerciant-vanzator, odata cu inceperea liceului.

O alta oportunitate de dezvoltare pe care o sustinem este programul Duales Studium, un program creat pentru absolventii de liceu prin care le oferim oportunitatea de a studia in Germania si a se pregati pentru un post de management in vanzari.

WS: Ce faceti concret pentru atragerea, dar mai ales retentia angajatilor?

In afara de toate initiativele legate de dezvoltarea carierei si de atentia acordata pachetului de salarizare si beneficii, acordam o atentie deosebita si zonelor de Recrutare si Engagement. Astfel, in ceea ce priveste recrutarea, investim in asigurarea unui proces de recrutare care sa ofere o experienta foarte buna candidatilor, dar si in diverse activitati de Employer Branding care sa ne tina in contact permanent cu toate categoriile de candidati pe care le targetam.

In cadrul echipei de Engagement avem responsabili care au rolul de a asigura o experienta foarte buna angajatilor, din prima pana in ultima zi de lucru. Astfel, avem programe de Bun Venit, un proces continuu de colectare de feedback pentru toate initiativele legate de mediul intern, precum si discutii de exit interview. Totodata, implementam un program de lucru flexibil, organizam evenimente care includ si familiile angajatilor, precum si alte initiative legate de un stil de viata sanatos.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Vezi de unde provin fructele si legumele din supermarket