Într-o economie în care ChatGPT câștigă tot mai mult teren și în care se pregătesc versiuni mai avansate ale acestui program bazat pe inteligență artificială (AI), viitorul rămâne un teren în care angajații vor fi nevoiți constant să-și îmbunătățească abilitățile pentru a rămâne relevanți în piața muncii.

Nu doar românii se tem că inteligența artificială „le va fura” locurile de muncă. Un sondaj realizat de Gallup a scos în evidență faptul că cel puțin 22% dintre angajații americani cu normă întreagă se tem că inteligența artificială le va reduce din salarii și din beneficii sau chiar le va lua joburile cu totul. Un studiu realizat de banca globală de investiții Goldman Sachs arată că inteligența artificială ar putea duce la dispariția a 300 de milioane de locuri de muncă cu normă întreagă, în timp ce PIB-ul global va continua să crească cu șapte procente. Prin urmare, nu există nicio îndoială că odată cu progresele tehnologice recente și cu evoluția rapidă a inteligenței artificiale, mulți angajați riscă ca rolurile lor să devină învechite, potrivit Forbes.com. Iată cum să rămâi relevant într-o piață a muncii aflată în continuă schimbare, cu tehnologii care joacă roluri din ce în ce mai importante.

Adaptează-te și împrietenește-te cu inteligența artificială și automatizarea

Odată ce inteligența artificială a devenit noua normă, este esențial să rămâi cu un pas înaintea acesteia, indiferent dacă ești sau nu un susținător al acesteia. Gândește-te cum poți integra instrumentele de inteligență artificială în munca ta ca să îți fie mai mult de ajutor și să poți evolua mai ușor. Dacă, însă, te gândești să-ți schimbi cariera, învățarea prin intermediul AI s-ar putea să te ajute mult.

În timp ce unii angajatori oferă angajaților lor oportunități de îmbunătățire a competențelor pentru a face tranziția către o forță de muncă relevantă pentru viitor, pentru mulți angajați s-ar putea să rămână în apanajul lor să-și îmbunătățească abilitățile de la locul de muncă.

Îmbunătățește-ți competențele soft

Competențele soft (adică cele ce țin de comunicare sau lucru în echipă, leadership) joacă un rol important la locul de muncă, indiferent de valurile de automatizare care vor veni. Aceste abilități rămân în apanajul oamenilor, motiv pentru care nu vor putea fi niciodată înlocuite de inteligența artificială. Competențele soft sunt foarte apreciate de angajatori și există o tendință globală care arată că acestea primează la un interviu de angajare în fața calificărilor și a experienței de lucru, după cum a remarcat Rohan Rajiv, Head of Product Development în cadrul LinkedIn.

Prin urmare, pe lângă îmbunătățirea competențelor în ceea ce privește automatizarea și instrumentele AI generative, obiectivul principal ar trebui să fie îmbunătățirea abilităților soft. Unele abilități soft care sunt foarte apreciate și chiar favorizate de angajatori, clienți și parteneri de afaceri deopotrivă, care nu pot fi înlocuite de tehnologie, includ inteligența emoțională, rezolvarea problemelor, crearea de conexiuni și relații și leadership. Iată ce presupun fiecare dintre ele:

1. Rezolvarea problemelor

Pentru a rezolva problemele de la locul de muncă trebuie să adopți o gândire de tipul „think outside the box” sau gândire atipică pentru a găsi soluții la activitățile de zi cu zi. Acest mod de a găsi soluții este unul foarte apreciat în orice mediu de lucru și îți va fi de ajutor în orice job ai avea. ChatGPT, de pildă, este destul de limitat aici pentru că generează soluții cu rezultate părtinitoare, inexacte și uneori discriminatorii care nu iau în considerare amploarea cunoștințelor umane dincolo de pregătirea sa. Nimic nu echivalează cu creativitatea fără margini care decurge dintr-o sesiune de brainstorming, fie pe cont propriu, fie cu o echipă.

2. Relațiile cu oamenii

Construirea și menținerea relațiilor interumane este cea mai valoroasă abilitate care nu poate fi niciodată înlocuită de AI, indiferent cât de eficientă este tehnologia. Acesta abilitate se dezvoltă prin participarea la evenimente de networking (în persoană și online), prin cursuri de scurtă durată, dar și prin intermediul unor alte tipuri de studii pe care le urmează un angajat.

3. Leadership

Leadership-ul include un set de abilități și calități dincolo de simpla competență tehnică, ce motivează oamenii să treacă la acțiune. Indiferent dacă ai o echipă de cinci persoane sau una de 5.000 de angajați, ești nevoit să fii empatic, să știi să soluționezi conflicte, să iei decizii (unele populare, altele mai puțin populare), dar și să-ți stimulezi constant oamenii. Pentru a-ți îmbunătăți aceste abilități, poți citi cărți de leadership, de dezvoltare personală, poți asculta podcasturi sau poți apela la un coach care să te îndrume.

4. Inteligenta emoțională

Inteligența emoțională constă în capacitatea cuiva de a percepe și procesa emoțiile proprii și ale celorlalți, gestionându-le în mod eficient pe ale lor. Empatia, ascultarea activă, conștientizarea de sine, rezistența și pasiunea sunt calități care îmbogățesc experiența umană, permițând formarea de conexiuni valoroase și menținerea relațiilor de la locul de muncă.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri