"In perioada 2005 - 2012 au fost inregistrate un numar mare de sustrageri de elemente ale infrastructurii feroviare publice si private, ramase in majoritatea cazurilor neidentificate. Acest fenomen a devenit acut in perioada ultimilor ani si a afectat direct infrastructuri feroviare recent modernizate pentru care au fost cheltuite importante sume atat din fonduri externe, cat si de la bugetul de stat", se arata in nota de fundamentare a unui proiect de ordonanta de urgenta, care vizeaza modificarea Legii nr. 289/2005 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea fenomenului infractional in domeniul transportului pe calea ferata.

Astfel, in 2011, pe reteaua feroviara publica au avut loc 4.175 de cazuri de sustrageri, cu o valoare a pagubelor de 32,38 millioane lei, iar in 2012 au existat 3.465 de cazuri, cu o valoare a pagubelor de 46,49 milioane lei (10,4 milioane euro).

Autorii documentului precizeaza ca elementele sustrase includ material marunt de cale, traverse de lemn, sine, contrasine, eclise metalice, parti componente ale instalatiilor de siguranta circulatiei, echipament si aparataj, cabluri de semnalizare si telecomunicatii, acestea fiind livrate firmelor care desfasoara activitati de colectare a deseurilor industriale reciclabile.

"Avand in vedere amploarea fenomenului infractional in aceasta materie cat si consecintele extrem de grave asupra sigurantei transporturilor pe calea ferata, in special urmare desfasurarii activitatilor infractionale de furt si distrugere si luand in considerare faptul ca limitele maxime pentru aceste infractiuni, astfel cum sunt acestea cuprinse in legea speciala sunt mari - cuprinse intre 7 si 20 de ani inchisoare, se apreciaza ca se impune cresterea unor limite minime speciale", se arata in nota de fundamentare.

Astfel, proiectul propune cresterea minimului special prevazut de lege de la 2 la 4 ani pentru infractiunea de distrugere, degradare sau aducere in stare de neintrebuintare a caii ferate, a materialului rulant, precum si a instalatiilor, accesoriilor sau a altor componente ale acestora, respectiv de la 3 la 5 ani pentru sustragerea de componente ale caii ferate, de bunuri din vagoanele care sunt in compunerea unui tren aflat in circulatie sau programat pentru circulatie.

"Se reglementeaza, totodata, aplicarea obligatorie a pedepsei complementare a interzicerii unor drepturi, instanta de judecata urmand sa aplice o pedeapsa si sa dispuna in mod obligatoriu a interzicerii unuia sau mai multor drepturi dintre cele prevazute de art.64 din Codul Penal", potrivit sursei citate.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a afirmat la 8 februarie ca va propune ca reprezentantii firmelor colectoare de fier vechi care achizitioneaza componente din reteaua de cale ferata sau nu anunta autoritatile atunci cand primesc asemenea oferte de achizitie sa raspunda penal.

Citeste si:

Anterior, premierul Victor Ponta declarase ca Guvernul va dubla limitele minime si maxime ale pedepselor prevazute in Codul Penal pentru furturile de material rulant CFR si ca vor fi luate masuri suplimentare si pentru paza bunurilor.

Un document oficial prezentat de MEDIAFAX in luna octombrie arata ca CFR nu mai are rezerve de componente feroviare pentru inlocuirea celor subtilizate de hoti, care au crescut in ultima perioada si afecteaza sectii precum Bucuresti - Constanta, iar durata unei calatorii creste, din cauza verificarilor.

In martie anul trecut, Guvernul a interzis firmelor care lucreaza cu deseuri industriale reciclabile sa mai cumpere de la persoane fizice metale feroviare, precum sina de cale ferata, argumentand ca furturile de materiale afecteaza grav siguranta circulatiei trenurilor.

Perioada de interdictie este pentru doi ani si poate fi prelungita ulterior prin hotarare de guvern.

Firmele care incalca interdictia sunt amendate cu sume cuprinse intre 20.000 si 40.000 lei, anularea autorizatiei de colectare si plata unui "tarif de despagubire" in valoare egala cu cea a elementelor feroviare sustrase, catre compania feroviara afectata.

Ultimele date oficiale, prezentate anul trecut de MEDIAFAX, indica faptul ca numarul cazurilor de sustrageri de componente ale infrastructurii feroviare, in care autorii raman neidentificati in majoritatea situatiilor, a crescut de la 562 cazuri in 2007 si 718 cazuri in 2008 la 1.533 cazuri de furt in 2009, valoarea pagubelor majorandu-se corespunzator, de la 1,29 milioane lei in 2007 si 4,6 milioane lei in 2008 la peste 10 milioane lei in 2010.