Reprezentantii a 44% din firmele romanesti selectate de PricewaterhouseCoopers (PwC) pentru un studiu privind infractionalitatea economica au afirmat ca s-au confruntat cu cazuri de frauda in ultimii doi ani.

"Desi la nivel mondial numarul companiilor care raporteaza cazuri de frauda este in crestere, doar 10% dintre companiile romanesti participante la studiu sunt de parere ca ar putea deveni victime ale unor fraude in urmatorii 5 ani", a declarat directorul servicii de consultanta in cadrul PwC Romania, Speranta Munteanu.

Potrivit reprezentantei PwC, faptul ca majoritatea cazurilor de frauda (67%) comise in Romania sunt descoperite accidental sau in urma unor sesizari sau denunturi dovedeste ca un regim antifrauda solid nu se poate baza doar pe sansa si intamplare.

Companiile mari din lume (care au peste 5.000 de angajati la nivel national) au raportat, pentru ultimii doi ani, 12 incidente de frauda, in timp ce in Romania au fost consemnate in medie 8 cazuri, conform "Studiului global privind infractiunile economice" realizat de PwC.

Abuzul de incredere, cel mai frecvent

Desi deturnarea de active si fonduri este infractiunea economica cea mai frecventa atat la nivel mondial, cat si la nivel regional, ea nu este perceputa de companiile romanesti ca o amenintare majora si nici nu este raportata ca fiind tipul de frauda cel mai intalnit.

Cea mai comuna infractiune raportata de firmele romanesti este abuzul de incredere, respectiv realizarea de actiuni intentionate cu scopul de a induce in eroare persoane aflate in functii de incredere si a obtine astfel avantaje personale sau castiguri financiare.

Deturnarea de fonduri, insusirea ilegala de active, delapidarea, precum si coruptia, darea si luarea de mita se plaseaza pe urmatoarele pozitii, cea de-a doua categorie fiind perceputa ca o mare amenintare pentru companii.

In Romania, portretul persoanei care comite fraude este asemanator cu cel de la nivel global si regional: barbat (93%), intre 31 si 40 de ani (37%), cu studii postuniversitare (43%) detinand functii importante de conducere (40% din cazuri).

Citeste si:

Media mondiala e de 1,3 milioane dolari

Potrivit studiului, numarul companiilor care raporteaza, la nivel mondial, cazuri de frauda a urcat de la 37% in 2003 la 45% in prezent. Astfel, firmele mari au inregistrat la nivel mondial, in medie, pierderi in valoare de 1,7 milioane de dolari din cauza "fraudelor tangibile" care genereaza prejudicii financiare imediate si directe. Media inregistrata la nivel regional a fost de 926.245 de dolari.

In Romania, costul mediu al infractiunilor economice provenite din fraude tangibile suportat de companii s-a cifrat la 223.577 dolari in ultimii doi ani.
Studiul releva ca volumul total al pierderilor inregistrate de 1.227 de companii la nivel mondial care aveau capacitatea de a-si cuantifica pierderile a depasit cifra de doua miliarde de dolari in ultimii doi ani. La nivel global, numarul companiilor care raporteaza pierderi financiare a crescut cu 50% fata de anul 2003.

Desi numarul companiilor din lume care se confrunta cu cazuri de frauda este in crestere, aproape 80% din respondenti considera ca propria companie nu fi probabil victima unor fraude pe parcursul urmatorilor 5 ani.
La nivel global s-a inregistrat o crestere cu 140% a numarului companiilor care raporteaza cazuri de prezentare eronata a situatiilor financiare si cu 133% a celor care raporteaza fapte de spalare a banilor.

Pagube greu de cuantificat

Companiile se confrunta cu unele dificultati in cuantificarea pagubelor financiare pe care le sufera din cauza fraudelor, in special a celor "colaterale", care se refera la pierderile care provin din deteriorarea relatiilor de afaceri, pierderea reputatiei marcii, afectarea moralului angajatilor si pierderea motivatiei acestora.

"Conform rezultatelor studiului, cazurile de frauda sunt preponderente pentru companiile care trec prin perioade dinamice de schimbare. Avand in vedere faptul ca 77% dintre companiile romanesti au trecut prin mari transformari pe parcursul ultimilor doi ani, nu face decat sa intareasca ipoteza conform careia aceste faze de instabilitate diminueaza controlul, oferind astfel prilejuri neasteptate pentru comiterea unor fraude", a mai spus Munteanu.

In ceea ce priveste modalitatile in care au fost descoperite fraudele, cel mai frecvent - in 34% din cazuri (67% in Romania) - acestea au fost identificate din intamplare sau accidental, iar in 26% din cazuri (doar 4% in Romania) ca urmare a unui audit intern.