Silviu Popovici are 46 de ani si de 16 ani locuieste in afara Romaniei. Si-a inceput cariera profesionala in educatie, ca profesor de fizica intr-un sat de langa Suceava, insa de-a lungul timpului a acumulat experienta in vanzari, marketing, operatiuni si management general. Inainte de a se alatura echipei PepsiCo a lucrat timp de 13 ani pentru o alta companie multinationala din industria bauturilor racoritoare (cu o pauza de circa un an in farma) si, in 2006, a decis sa isi schimbe radical cariera.

“Intors de la Kiev, unde detinusem timp de doi ani functia de country manager in cadrul multinationalei respective, am inceput sa lucrez ca director general al diviziei de sucuri naturale pentru compania ruseasca Wimm-Bill-Dann. Compania a fost ulterior preluata de PepsiCo si asa am ajuns mai intai la conducerea diviziilor de produse lactate si de mancare pentru nou-nascuti si, ulterior, mi s-a propus sa raman la conducerea intregului business PepsiCo in Rusia”, povesteste pentru wall-street.ro Silviu Popovici.

Rusii se considera egali doar cu americanii!

Primul contact cu Rusia si-l aminteste foarte clar. A aterizat in Siberia, foarte diferita de Romania, cu oameni care aveau o alta atitudine fata de munca si fata de compania pentru care lucrau. A constat ca rusii nu erau atat de impresionati nici de ceea ce venea din Occident, nici de modul de gandire al vesticilor. Mai mult, se considerau egali doar cu americanii.

In Romania, la inceputul anilor 90, tot ceea ce venea din Vest era catalogat drept benefic, extraordinar”, isi aminteste Popovici.

Implicit, la nivelul consumatorilor – o piata de 35 milioane de consumatori unici zilnic – exista un scepticism mai pronuntat cu privire la ceea ce le spunea o companie multinationala americana. “Ca atare, a trebuit sa gasesc o modalitate de a face si de a spune lucrurile altfel, de a convinge si de a ma face auzit. Acesta a fost unul dintre socurile cele mai puternice pe care le-am avut cand am ajuns in Rusia”, completeaza managerul roman.

Pe de alta parte, multiplele asemanari culturale intre Romania si Rusia – faptul ca suntem din Europa de Est, preferintele similare – l-au ajutat sa se integreze mai repede, spre deosebire de alti colegi care veneau din Irlanda, spre exemplu.

“Cel mai important lucru a fost faptul ca am reusit sa ma fac acceptat si respectat. Mi-am facut cativa prieteni rusi si lucrurile au devenit mai firesti si pentru mine, am devenit, practic, unul de-ai lor. In cele din urma, cred ca experienta mea este specifica oricarei situatii in care un strain ajunge sa traiasca si sa lucreze intr-o cultura si o tara noua. Odata ce te faci acceptat, odata ce oamenii din jur vad ca respecti si apreciezi cultura locala, sunt si ei mai deschisi fata de tine si mai constructivi”, crede CEO-ul PepsiCo Rusia.

Citeste si:

Sursa foto: PepsiCo Rusia, Shutterstock.com

Fiecare zi incepe pentru Silviu Popovici cu sport: de la 6 jumatate pana la 8. In timpul programului, de la 8 jumatate pana la 18.30, se imparte intre trei directii principale – pe de o parte, lucreaza alaturi de echipa sa la dezvoltarea business-ului din Rusia, alaturi de parteneri locali – clienti, Guvern, furnizori -, respectiv cu birourile centrale ale Pepsi de la Geneva si New York. “Seara, incerc intotdeauna sa imi rezerv timp si pentru familia mea – George si Maria, sotia mea”, puncteaza Popovici.

Cum sa ajungi la un business de 10 mld. $

Romanul conduce un business care a incheiat anul trecut cu vanzari de circa 5 miliarde de dolari, ceea ce face ca Rusia sa fie cea mai mare piata din grup in afara Statelor Unite ale Americii. Cel mai important proiect la care lucreaza in prezent este “transformarea PepsiCo din cea mai mare companie FMCG din Rusia, asa cum este in acest moment, si in cea mai buna”.

“De aceea, cea mai mare provocare in cadrul acestui proiect este strategia de dezvoltare a talentelor. Nivelul cunostintelor si al abilitatilor de care avem nevoie pentru a conduce un business de 5 miliarde dolari este altul decat cel necesar conducerii unui business de 10 miliarde dolari. In cele din urma, succesul companiei peste 5-6 ani depinde de munca pe care o depunem acum pentru dezvoltarea si cresterea talentelor. Cum ii recrutam si cum ii pregatim sa conduca o afacere mai complexa decat cea de astazi sunt doua lucruri foarte importante si dificile”, explica Silviu Popovici.

PepsiCo are la nivel global venituri nete de peste 65 de miliarde de dolari si un portofoliu de produse ce include 22 de branduri care genereaza fiecare peste de 1 miliard de dolari in vanzari anuale de retail.

PepsiCo Romania face parte din divizia PepsiCo Europe, liderul pe piata de bauturi si produse alimentare in Europa, cu 43.000 de angajati. In Romania, PepsiCo detine 3 unitati de productie - 2 pentru bauturi racoritoare si una pentru snacks-uri (in Popesti-Leordeni). Compania are peste 2.000 de angajati.

INTERVIU 3 in 1: O zi din viata celor mai importanti manageri din PepsiCo Romania

INTERVIU 3 in 1: O zi din viata celor mai importanti manageri din...