Microintreprinderile vor plati, din 2007, impozit pe venit de 2%, iar la sfarsitul anului fiscal, adica in 2008 vor depune o declaratie pentru a arata ca veniturile provin majoritar din alte activitati decat consultanta si managament, in caz contrar urmand sa plateasca impozit pe profit de 16%.
Potrivit Codului Fiscal, care va intra in vigoare la 1 ianuarie 2007, microintreprinderile vor plati un impozit pe venit de 2% daca vor indeplini cumulat unele conditii, informeaza NewsIn. Astfel, veniturile obtinute de o microintreprindere nu trebuie sa depaseasca 100 mii de euro pe parcursul unui an fiscal si sa provina din alte activitati, decat consultanta si management, in proportie de peste 50%. in plus, numarul maxim de angajati este de noua persoane. in caz contrar, aceste entitati economice vor fi nevoite sa plateasca impozitul pe profit de 16% ca si celelalte categorii de societati comerciale.

Proiectul de norme pentru aplicarea Codului Fiscal precizeaza ca analiza criteriilor va fi facuta "pentru anul fiscal 2008 si anii fiscali urmatori".
Specialistii din Ministerul Finantelor au explicat ca evaluarea statutului de microintreprindere, respectiv intrunirea conditiilor prevazute de lege, va putea fi facuta numai dupa incheierea anului fiscal, pe baza unei declaratii speciale pentru regularizarea impozitului platit in timpul anului.

Declaratia va detalia sursa de obtinere a veniturilor si cifra de afaceri, astfel incat lucratorii fiscului sa poata decide daca microintreprinderea se incadreaza ca nivel al cifrei de afaceri si ca provenienta a acesteia. O astfel de analiza nu va fi posibila in cursul anului 2007, informatiile nefiind inca disponibile. in functie de continutul declaratiei, societatea va regulariza impozitul, trecand la plata pe profit in cota de 16% sau va ramane la cea pe venit de 2%. Toate microintreprinderile vor face plati trimestriale din 2007 ale impozitului pe venit, in decursul anului.

Din 2008, impozitul pentru veniturile microintreprinderilor va fi majorat la 2,5%, urmand ca in 2009 sa ajunga din nou la 3%, cota care se plateste in prezent. Ulterior anului 2009, Codul Fiscal nu mai are nicio prevedere referitoare la impozitarea preferentiala a microintreprinderilor. Nivelul impozitelor a fost stabilit in Parlament, la votarea legii Codului Fiscal, dupa ce Finantele propusesera eliminarea regimului microintreprinderilor, pe motiv ca tratamentul este discriminatoriu si disonant fata de celelalte categorii care platesc 16% pe profit.

Intentia Finantelor de a elimina facilitatea impozitului pe venitul microintreprinderilor a fost anuntata inca din 2004, fiind invocata ca o cerinta in perspectiva integrarii in UE. Cota unica de 16%, introdusa in ianuarie 2005, nu a aliniat de la bun inceput toate impozitele la 16%, dar a impus o reasezarea a acestora, tinzand sa le aduca la acelasi nivel. Prin urmare, impozitul de 1,5% pe venitul microintreprinderilor a fost dublat.

Totusi, multe microintreprinderi au ramas un mijloc licit de neplata a contributiilor sociale, de sanatate si de somaj care ajung cumulat (pentru ca angajatorul plateste toata suma) la 47,5%. Astfel se justifica si mentiunea ca veniturile trebuie sa fie in proportie majoritara din alte activitati decat consultanta sau management introdusa de parlamentarii care, desi nu au vrut sa renunte la facilitatea pentru microintreprinderi, au incercat sa ia in seama si explicatia Finantelor.

Regimul special de impunere a microintreprinderilor a fost creat in 2001. Firmele cu o cifra de afaceri de maximum 100.000 euro si cu cel mult noua angajati au avut posibilitatea sa se inregistreze ca microintreprinderi si sa plateasca un impozit anual de numai 1,5% pe veniturile realizate din orice sursa. Fara a avea obligatia de a angaja nici macar o persoana, micile firme nu plateau impozite pe salarii, dividende sau contributii sociale.

Practica a dovedit, dupa primul an de functionare a microintreprinderilor, in 2002, ca incasarile la buget nu au fost suficiente si ca foarte multi patroni de firme mici deveneau asociati unici si nu mai plateau niciun fel de contributii pe salarii. In 2003, Finantele au incercat sa regleze aceasta deficienta si au obligat microintreprinderile sa aiba cel putin un salariat. Aceasta masura, aparent de constrangere pentru micile afaceri, a fost transformata, in scurt timp, intr-un avantaj si multi romani cu salarii mari au optat, treptat, sa isi incaseze banii prin microintreprinderi, despovarandu-si patronii de plata contributiilor sociale. Datele statistice arata ca peste 120 de mii dintre microintreprinderi au un singur angajat.

In Romania, sunt inregistrate peste 350 de mii de microintreprinderi, peste 80% din totalul firmelor, potrivit datelor Agentiei pentru intreprinderi Mici si Mijlocii, iar aproximativ jumatate dintre ele au inregistrat profit in 2004.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri