Numaratoarea inversa legata de intrarea oficiala a Romaniei in UE in 2007 a inceput. Intreprinderile romanesti si in special cele mici si mijlocii au la dispozitie doi ani pentru a pregati cum trebuie intrarea intr-o Uniune in care exigentele legate de calitate, de transparenta, de o gestiune riguroasa, intr-un cuvant de competitivitate, se vor impune de la sine, ducand la disparitia rapida a firmelor ai caror patroni mai cred inca in virtutile lui "merge si asa"...

"Un sfert dintre intreprinderile mici si mijlocii din Romania si-ar putea inceta activitatea dupa aderarea la Uniunea Europeana." Acest avertisment, lansat de presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Ovidiu Nicolescu, nu trebuie insa interpretat ca o fatalitate. Acelasi responsabil a adaugat ca ele, consecintele unei adeziuni la un sistem caracterizat de un pragmatism coerent, bazat pe calitate, viteza si cunoasterea mediului economic si legislativ, pot fi (partial) evitate printr-o "campanie de informare si de consultanta in directia firmelor romanesti".

Pentru a da un exemplu concret, patroana unei mici firme de contabilitate, expertiza contabila si audit n-a asteptat aceasta campanie. Avand un portofoliu de 20 de clienti, respectiva firma (trei colaboratori) trebuie sa faca fata unui fenomen raspandit in multe domenii de activitate: preturi de dumping (500.000 de lei in cazul de fata), practicate "la repezeala" de contabili fara scrupule, pentru prestatii mediocre, precum si o concurenta in interiorul careia destule firme utilizeaza relatiile de "cumetrie" pentru a gasi noi clienti.

O firma serioasa nu vinde un pret, ci o valoare adaugata

Aceste firme nu realizeaza ca lipsa de calitate a prestatiilor contabile pe care le "cumpara" la preturi asa-zis "avantajoase" va fi la originea viitoarelor lor probleme si ca lipsa de profesionalism "contabil" se poate solda, de pe acum si din ce in ce mai mult dupa 2007, cu consecinte extrem de grave, inclusiv depunerea de bilant. Convinsa ca doar calitatea prestatiilor firmei sale ii va asigura viitorul, doamna Mariana a facut apel la o agentie de consultanta in comunicare.

Citeste si:

Misiunea acesteia? Cresterea notorietatii respectivului cabinet de contabilitate si atragerea de noi clienti carora trebuie sa li se explice ca pretul mai mare al unui serviciu (in cazul de fata, contabilitatea) de calitate este pe deplin justificat, caci el implica o prestatie clara, completa si fara nici o falie in momentul unor controale fiscale sau al bilanturilor de sfarsit de an.

Rolul firmei de consultanta in comunicare

Rolul firmei de consultanta in comunicare tine deci de propunerea de solutii, legate atat de notorietate, cat si de modul intern de organizare al cabinetului de contabilitate. Tarifele practicate sunt clare, iar cei care au tendinta de a nega necesitatea acestui tip de interventii trebuie sa aiba in vedere proverbul care spune ca "sunt prea sarac pentru a ma imbraca ieftin". Cu alte cuvinte, asigurarea unui viitor sub soarele unei piete din ce in ce mai complexe merita o investitie, pe deplin justificata.

Extrapoland exemplul cabinetului de expertiza contabila, o concluzie se impune. Acei patroni sau intreprinzatori care isi dau seama de pe acum de importanta vitala a calitatii, a rigorii si a vitezei de executie (in sensul cel mai larg al acestor cuvinte) in activitatea firmelor de care sunt responsabili isi maresc in mod considerabil sansele de a-si continua si dezvolta activitatile dupa 2007. Cei care, dimpotriva, au senzatia ca solutia lui "merge si asa" va... merge si dupa 2007 au, ei, toate sansele de a invata pe propria lor piele (si, mai grav, pe cea a angajatilor lor) ca notiunea de business in Uniunea Europeana poate insemna multe, dar in orice caz NU aproximatie, superficialitate si ignorarea legislatiei!