In prezent, peste 80% din companiile din Romania utilizeaza in pachetele de beneficii extrasalariale tichete de masa, ceea ce inseamna ca putem vorbi deja de o piata matura si stabila, au declarat pentru Wall-Street principalii emitenti de tichete de masa.

In Romania tichetele de masa au fost introduse in anul 1998 ca o aliniere la practicile din celelalte tari din Europa. Pana in anul 2005 acest sector s-a aflat intr-o continua dezvoltare si nu mai putin de noua companii emitente de tichete de masa si-au facut aparitia. Incepand cu anul 2005 principalii emitenti de tichete de masa si-au schimbat strategia, si au trecut de la un proces de dezvoltare la unul de consolidare pe piata locala.

In prezent, principalii doi concurenti pe piata tichetelor de masa din Romania sunt Accor Services Romania si SodexhoPass.

Accor Services Romania detine in prezent 80% din compania Hungastro, principalul concurent pe piata locala cu o cota de piata estimata la 14%. Oficialii Accor Services au estimat pentru 2007 o cota de piata 32%, in timp ce principalul sau concurent, SodexhoPass, mizeaza ca va obtine o felie din piata de 37,5%.

Accor Services ramane insa lider de piata datorita achizitiei pachetului majoritar de actiuni al companiei Hungastro, si atinge in total o cota de piata de 46%.

Un alt jucator important pe piata tichetelor de masa este Cheque Dejeuner, care a prevazut pentru 2007 o cota de piata de 17%, in crestere cu 3 procente fata de anul precedent. “Este de remarcat faptul ca aceasta cota va fi atinsa in doar patru ani de activitate, ceea ce reprezinta cea mai puternica evolutie pentru companiile din domeniu”, ne-au declarat reprezentantii Cheque Dejeuner.

“Valoarea pietei tichetelor de masa din Romania in prezent este estimata la aproximativ 4 miliarde lei (1,276 miliarde euro)", au declarat reprezentantii companiei SodexhoPass. Astfel, dintr-un numar de total de 4,5 milioane de salariati, jumatate beneficiaza deja de tichete de masa.

Citeste si:

In ultimii ani piata tichetelor de masa s-a dezvoltat si s-a consolidat, astfel incat in prezent “cresterea in domeniul tichetelor de servicii este acum determinata de dezvoltarea de noi tichete – ca de exemplu tichetele cadou, tichetele de cresa sau de tichetele de ingrijire medicala, deocamdata unicul astfel de tichet in Romania este Ticket Medica, emis de Accor Services”, a declarat pentru Wall Street Emmanuel Malan, director general Accor Services Romania.

Valoarea nominala a unui tichet de masa in Romania este in prezent de 7,41 lei/ zi lucratoare (2,36 euro), printre cele mai mici dintre tarile europene, in raport cu Franta, unde valoarea unui tichet de masa este de 9 euro sau cu Belgia, 6 euro.

Valoarea nominala a tichetelor de masa se indexeaza semestrial, prin ordinul Ministrului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, cu indicele preturilor de consum inregistrat la marfurile alimentare. Avand in vedere ca acest indice a fost stabil in ultima perioada, in luna februarie 2007 valoarea nominala a fost mentinuta la nivelul anterior, de 7,41lei.

“Tinand insa cont de cresterea salariilor pe piata romaneasca cu aproximativ 10%, speram ca valoarea nominala a tichetelor de masa va creste pentru a urma evolutia preturilor, dupa un an in care nu s-a inregistrat nici o crestere”, au declarat reprezentantii Sodexho Pass Romania.

Ca si in toate celelalte tari din Uniunea Europeana, si in Romania, tichetele de masa sunt reglementate legislativ, prin legea 142/1998. Tichetele de masa sunt un beneficiu extrasalarial deductibil si exonerat de taxe, atat pentru angajat cat si pentru angajator si reprezinta o alocatie individuala de hrana.

Tichetele de masa au fost create in Franta anilor '60 si au fost apoi adoptate de celelalte state, pentru a incuraja companiile sa contribuie financiar la o mai buna alimentatie a angajatilor, determinand astfel cresterea productivitatii si imbunatatirea starii generale de sanatate a populatiei.

In anul 2006 compania Accor Services Romania a avut o cifra de afaceri de 81,3 milioane lei (aproximativ 26 milioane euro), iar pentru 2007, cifra de afaceri este estimata la aceeasi valoare. Cheque Dejeuner estimeaza ca va atinge anul acesta o cifra de afaceri de 10 milioane euro, rata de crestere a veniturilor in primul trimestru al anului curent in comparatie cu aceeasi perioada a anului 2006 fiind de 50%, direct proportionala cu cresterea cotei de piata. Compania Hungastro a inregistrat crestere a profitului de 13% , si a avut in 2006 o cifra de afaceri de 24 milioane lei (7,6 milioane euro), ceea ce i-a permis sa se claseze pe locul al treilea in topul emitentilor de tichete de masa din Romania.