“Vinurile romanesti sunt din ce in ce mai bune si reprezinta o alternativa mult prea serioasa la vinurile de import, de o calitate exceptionala, insa inca neaccesibile publicului roman”, a explicat Radu Octavian, fondatorul grupului RTC.

Procesul de lichidare a DDV, care a inceput saptamana aceasta si care se va sfarsi in termen de aproape doua luni, are mai multe cauze. Cea mai importanta este legata de cifra de afaceri. “Un business care nu poate atinge un rulaj de peste 10-15 milioane de euro nu genereaza venituri suficiente pentru a asigura un management profesionist”, a declarat Radu Octavian.

Pentru anul in curs, DDV isi propunea o crestere a cifrei de afaceri pe segmentul vinurilor de import cu 100%, in conditiile in care cifra de afaceri pe anul trecut a fost de 1,05 milioane de dolari.

Pe o piata estimata la peste 450 de milioane de euro, marii jucatori de pe piata vinului inca suporta consecintele exploziei de importuri ca urmare a eliminarii taxelor asupra bauturilor alcoolice odata cu integrarea in Uniunea Europeana (UE), dar si cele ale pierderii de competitivitate pe piata externa.

Georgel Costache, directorul general al Vincon Vrancea, cel de-al doilea jucator de pe piata interna a producatorilor de vin, crede ca inchiderea afacerii DDV reprezinta una dintre consecintele directe ale schimbarilor aduse de intrarea Romaniei in UE. Asta a insemnat majorarea semnificativa a importurilor de vin de o calitate medie sau inferioara, comercializate la preturi mici.

“Cred ca in Romania se petrece ceea ce s-a intamplat in Portugalia imediat dupa ce a devenit membra UE. Daca inainte portughezii consumau in jur de 90-95% vin autohton, dupa ce au intrat in UE, in 2-3 luni, consumul de vin din import a ajuns la peste 80% din cel total. Dar, euforia vinului spaniol sau italianesc a trecut repede, iar in mai putin de un an, portughezii au revenit la vinurile autohtone”, ne-a declarat Costache.

Vinul rosu, un new-entry in preferintele romanilor

Daca in 2006 cea mai mare parte din cantitatea de vin importata provenea din Moldova, dupa 1 ianurie 2007 pe piata romaneasca au intrat, in majoritatea lor, vinuri din Italia, Franta si Spania. Odata cu importurile si preferintele consumatorilor romani au suferit schimbari, acestia cumparand din ce in ce mai mult vin rosu, ceea ce reprezinta o amenintare la adresa jucatorilor interni care produc vin alb in proportie de peste 70%. Anul trecut, comertul cu vin a cunoscut, pentru prima data, o balanta deficitara, ca urmare a exploziei de importuri de dupa marile inundatii din 2005.

“Romanii au inceput sa bea tot mai mult vin din import pentru ca au preturi accesibile si pentru ca vor sa experimenteze. Cu timpul vor incepe sa selecteze si foarte probabil ca vor reveni la vinurile noastre din simplul motiv ca s-au obisnuit cu ele si pentru au o o serie de caracteristici aparte”, apreciaza Costache.

Un alt motiv pentru care RTC Holding a inchis DDV este acela ca o afacere cu importuri de vin nu reuseste, prin ea insasi, sa reziste competitiei. “Distributia de vinuri, ca business, nu este competitiva in comparatie cu cea care are atasata o distributie de bauturi alcoolice tari”, a precizat Radu Octavian.

Citeste si:

O lovitura grea data marilor producatori: bauturile aromatice

Costache considera ca expansiunea pietei bauturile aromatice, recent intrate in Romania, reprezinta cea mai mare amenintare la adresa marilor jucatori de pe piata, dar si la cea a consumatorului. Multe produse de acest gen sunt fabricate folosind o serie de aditivi a caror utilizare este interzisa in industria alimentara.

“Comertul cu bauturile aromatizate, care practic au invadat piata, este cea mai mare lovitura data industriei de profil. Sunt foarte multi intreprinzatori mici, care produc tot felul de bauturi aromatice la preturi scazute, la indemana oricarui roman. Singurele bauturi aromatizate care ar trebui sa ramana pe piata sunt vermutul si bitterul”, explica directorul general al Vincon Vrancea.

Depozitul de Vinuri a intrat pe piata in 2004, odata cu inaugurarea propriului magazin de vinuri si accesorii, Vices&More, iar un an mai tarziu a inceput activitatea de distributie a peste 350 de sortimente de vin alb, rosu si rose.

Papetaria si IT&C intaresc RTC Holding

Una dintre afacerile grupului RTC cu un mare potential de crestere in aceasta perioada este Astra Plus, parte a diviziei Proffice, care se asteapta la vanzari de 2,7 milioane de euro din produsele scolare, in crestere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Un alt exemplu este Diverta, divizia grupului RTC axata pe retail-ul de carte, muzica/film, IT si papetarie, care preconizeaza o crestere a vanzarilor cu 50% pe segmentul de dispozitive portabile si echipamente IT. Anul trecut, cifra totala a vanzarilor pe segmentul acesta s-a ridicat la aproape 10% din cifra realizata pe zona de IT&C din lantul de magazine Diverta.

Proffice, divizia specializata in distributia produselor de birotica-papetarie si articole de birou, mizeaza in acest an pe o cifra de afaceri de 70 de milioane de euro, in crestere cu 13% fata de 2006, in conditiile in care cifra de afaceri a crescut anul trecut pana la 62 de milioane de euro.

RTC Holding este unul dintre cele mai mari grupuri de retail si distributie din Romania si cuprinde 8 divizii de business: Diverta, Proffice, ProCA (distributie specializata de IT), Rafar (retail haine, incaltaminte si cosmetice in franciza), Rimobi (dezvoltari si proprietati imobiliare), Flaro (productie subansamble de plastic, mobilier si produse de birou), TCE (cargo, curierat si logistica) si Sistec-SBsol (dezvoltare software).

Grupul RTC a incheiat anul 2006 cu o cifra de afaceri de 261 milioane euro. Pentru anul 2007, estimarile financiare indica o crestere cu 20 de procente a rulajului.