Proprietarii de agentii de turism si bancherii de investitii contactati de Wall-Street au opinii diferite privind traseul pietei turistice romanesti in acest an.

Contextul: Cea mai mare agentie de turism, vanduta

In decembrie anul trecut, GED Eastern Fund II a decis sa isi canalizeze a cincea tranzactie de pe piata autohtona spre turismul romanesc, cu un potential de crestere estimat la 15-20% anual, in conditiile in care cerintele din turism devin tot mai sofisticate.

“Fondul de investitii GED a pariat pe acest sector datorita cresterii explozive din ultimii ani. In acest moment, cresterea economiei romanesti atrage in tara multe companii multinationale in paralel cu dezvoltarea companiilor nationale”, motiva Robert Luke, director general GED, alegerea Happy Tour, in prezent cea mai mare agentie de turism din Romania, conform cifrei de afaceri, estimata in 2007 la 45 milioane de euro.

Fondul de investitii spaniol GED Eastern Fund II, cu resurse in valoare de 150 milioane de euro, a fost infiintat in aprilie 2005 si are deja patru participatii in Romania, printre care o participatie la compania de paza si securitate Rosegur (fostul Dragon Star Guard).

Unii antreprenori resping orice oferta de preluare

Directorul general Happy Tour, Nicolae Demetriade , a declarat ca GED nu a fost singurul fond de investitii interesat de companie. Au mai existat inca trei oferte, pe care omul de afaceri le-a respins. “Probabil ca cei care nu au reusit acum cu noi, vor fi interesati sa discute cu alte agentii de turism. Sigur vor mai aparea si alte investitii in turism”, concluziona Demetriade, numind Romania o “destinatie viitoare” in perioada urmatoare.

Antonio Nitu, director general Aerotravel , considera ca fragmentarea industriei, marcata de sutele de agentii de turism, afaceri de familie, impiedica in oarecare masura tranzactii majore de genul Happy Tour, insa aceasta posibilitate nu este exclusa .

“Nu putem spune ca da (n.r.-vor mai fi tranzactii) pentru ca in general agentiile de turism romanesti sunt conduse de proprietarii lor, acestia investind in propriul business atat financiar cat si emotional. Pe de alta parte, avand in vedere gradul mare de fragmentare al industriei, este foarte posibil sa asistam la fuziuni sau alte tipuri de consolidare sau chiar si la alte preluari pe modelul Happy Tour”, argumenteaza Nitu.

Directorul Aerotravel sustine ca interesul fondurilor de investitii in turism se justifica prin ritmul de crestere al industriei turismului, similar cu , si nu prin profitabiltatea pietei. “Acest ritm de crestere al pietei are efecte favorabile asupra riscului la care se expune un fond care doreste sa investeasca, chiar daca profitabilitatea (randamentul investitiei) in industrie nu este foarte atractiva”, considera Nitu.

Acesta a declarat pentru Wall-Street ca nu este interesat de o posibila vanzare a companiei catre un fond de investitii . “Nu se poate vorbi despre o vanzare, nici catre un fond de invistitii nici catre o alta entitate. Si nu, nu am primit nici o propunere de vanzare a companiei de la un fond de investitii”, declara directorul Aerotravel. Compania este detinuta in proportie de 94,46% de compania Quark Services SRL, in timp ce Quark Investment SRL isi adjudeca un procent de 0,54 %.

Agentia Aerotravel a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 30,1 milioane de euro, bugetand o crestere de 20% pentru 2008, care face parte din strategia companiei dezvoltata in 2006 pentru o perioada de cinci ani.

Citeste si:

Un 2008 fara tranzactii majore?

La polul opus, reprezentantii Eximtur si Marshal Turism prevad un an 2008 lipsit de tranzactii majore pe piata turismului din Romania. “Nu cred ca se va mai produce o achizitie de acest tip, atat de devreme. Eventual, incapand cu 2009”, ne declara Radu Morariu, director general Eximtur.

In opinia sa, turismul romanesc incepe sa devina un sector stabil si rentabil, cu o rata a rentabilitatii interesanta, in special in zona de structuri de cazare/hotelarie, dupa cum explica acesta, insa interesul fondurilor de investitii in agentiile de turism romanesti este o mutare surpriza pentru Morariu.

“Investitia in agentii de turism romanesti mi-o explic mai greu. O explicatie ar fi stabilitatea, o alta viteza de rotatie a fondurilor; mai putin rata rentabilitatii”, afirma directorul Eximtur, companie situata pe locul doi in topul agentiilor de turism autohtone, in functie de cifra de afaceri. Compania are capital privat 100% romanesc, detinut de persoane fizice, si nu a primit propuneri in acest sens. Mai mult, Morariu declara ca “nu s-a pus inca problema” sa vanda agentia.

In 2007, Eximtur a inregistrat o cifra de afaceri de 35 milioane de euro, estimand pentru 2008 venituri totale de aproximativ 45 milioane de euro, o crestere de circa 33%, potrivit declaratiilor lui Morariu.
Aceleasi opinii sunt impartasite si de Ana-Maria Moanta, marketing manager la Marshal Turism, care sustine ca evolutia turismului din ultimii ani si studiile de piata efectuate ar fi putut convinge fondurile de investitii sa mizeze pe aceasta piata neexploatata pana recent.

Marshal Turism este o societate cu 100% capital privat romanesc, detinut de persoane fizice, iar probabilitatea ca un fond de investitii sa preia o parte din companie este minima, potrivit lui Moanta. Agentia de turism a inregistrat o cifra de afaceri de 25 milioane de euro, nedefinitivata inca, cresterea pentru anul 2008 urmand a se situa intre 30 si 45%.

Internet-ul castiga teren si poate influenta tranzactiile

Aceasta opinie este impartasita de unul dintre cei mai influenti oameni de pe piata locala de fuziuni si achizitii. “Acesta este un sector ale carui fundamente se schimba radical din cauza Internet-ului si nu vad tranzactii semnificative in viitor, poate mici consolidari”, ne-a spus Doru Lionachescu, de la casa de investitii Capital Partners, care nu are mandate de vanzare pe turism si nici solicitari de cumparare.

Doru Lionachescu a declarat recent pentru Wall-Street ca se asteapta ca sectoarele farma, retail, distributie si constructii sa atraga cele mai multe tranzactii pe piata romaneasca. Insa , asa cum am vazut, surprizele de anul trecut se pot repeta si in acest an, chiar si intr-un sector cum este turismul.

Dincolo de marile tranzactii ca Rompetrol, in 2007, piata Internetului a fost luata cu surprindere de cele doua tranzactii eJobs si Neogen, care si-au vandut cate un pachet minoritar aceluiasi fond de investitii, Tiger Global Management, in timp ce turismul romanesc a devenit mai interesant odata cu tranzactia Happy Tour.

Chiar daca anul 2007 a fost prolific in sectorul M&A, inregistrandu-se o crestere de 25% comparativ cu anul trecut, Lionachescu se pronunta in acest an pentru “mai putine mega-tranzactii si mai multe deal-uri mijlocii si mici”.