Pråslea cel voinic

De la bun inceput trebuie sa stabilim un lucru: n-are sens sa pierdeti timpul sau sa aruncati banii pe versiunile cele mai ieftine pentru ca nu se merita. Noi am condus „varful de gama”, respectiv X-TRAIL 2.2dCi ELEGANCE PLUS (26.900 euro CIP Bucuresti si 43.765 euro DDP), si putem garanta ca fiecare euro investit in plus fata de varianta standard merita sacrificiul.

X-Trail este mezinul familiei, dar, de departe, cel mai prietenos SUV al lui Nissan. Si asta in primul rand pentru ca la volanul sau nu te simti nici ca in OZN (Murano), nici ca in autobuz (Pathfinder), nici ca in tanc (Patrol). Te simti, pur si simplu, ca intr-o masina aparent mica, dar foarte spatioasa, extrem de usor de manevrat si cu performante notabile.

Spre deosebire de „monstrii” Pathfinder si Patrol, micul X-Trail beneficiaza doar de sistemul de tractiune „all mode”, cu variantele „auto” si “lock”, insa, chiar in absenta optiunii „low”, are abilitati de catarator de invidiat. Prin urmare, nu o sa va faca de rusine pe nici un fel de traseu off-road, iar pe drumuri forestiere zburda la fel de bine ca pe o sosea neteda. Motorul turbodiesel de 2.2 litri ofera suficienta putere pentru situatii dintre cele mai diferite, iar cuplul este multumitor. Singurele opinteli le-am remarcat pe serpentine, la acele de par cu inclinatie mare, unde in viteza a doua parea ca-si da duhul, chiar daca nu si-l dadea.

Cat despre mersul pe sosea, macar de-am avea noi suficiente drumuri unde sa poata X-Trail sa-si demonstreze calitatile de vitezoman. La 160 km/h te simti ca-n limuzina, iar in cazul in care apesi pedala in podea ajunge, chiar daca mai greu, la 180. Altminteri, ca la orice diesel, greu e pana se pune pe traiectorie, dupa care sentimentul e ca nimic nu-l mai poate opri.

Dar cu televizoru’ ce-ati avut?

Compartimentarea interioara este excelenta, iar pe locurile din spate se sta mai confortabil chiar decat in Pathfinder. O mentiune aparte pentru trapa „jumbo”, care permite o vedere libera spre cer pentru toti pasagerii. Problema, daca o putem numi asa, este la plansa de bord. Ceasurile sunt montate in mijlocul consolei centrale, si nu in spatele volanului, ceea ce provoaca deruta la inceput. Dupa ce te obisnuiesti insa, nu mai deranjeaza. Se simte lipsa navigatorului, care nu e disponibil nici macar ca optional. Nu atat din punctul de vedere al navigatiei, inutila in Romania din lipsa de harti, cat al micului „televizor” care la celelalte modele ofera imagini din spatele masinii in momentul cand se cupleaza marsarierul. Dupa ce ai beneficiat de aceasta minune a tehnicii, e destul de greu sa te lipsesti de ea.

In fine, trebuie remarcata versatilitatea acestui SUV, mult mai pronuntata decat in cazul „fratilor” sai mai mari. X-Trail poate fi si o excelenta masina de familie, si un „off-road” acceptabil, chiar si o masina de oras.

Specificatii tehnice
Cilindree: 2184 cc.
Motor: YD22, Turbo charged, Intercooler, Common Rail, 4 cilindri.
Putere maxima: 136 CP/4000 rpm.
Cuplu maxim: 314 Nm/2000 rpm.
Viteza maxima: 180 km/h
Transmisie: manuala, 6 trepte
Performante: acceleratie (0-100 km/h): 11,5 sec.
Consum: urban - 9,0 l/100 km. extraurban - 6,2 l/100 km. combinat - 7,2 l/100 km.