“Romania inca mai reprezinta un vad excelent pentru turismul dentar, fie ca este vorba despre cetateni straini sau de romani plecati la lucru in strainatate, avand in vedere ca preturile practicate aici sunt de 10-15 ori mai mici decat in alte tari europene”, spune pentru Wall-Street Mihaela-Adina Dumitrache (foto), directorul general al Centrului de Medicina Dentara Canin Serv.

Incasarile centrului stomatologic au crescut in vara aceasta cu 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut, criza fiind unul dintre motivele pentru care dentistii roman au devenit si mai cautati de clientii straini.

In afara de perioada concediilor, cand incasarile sunt dinamizate de romanii sositi din strainatate sau de turisti, cele mai multe vanzari se inregistreaza primavara si toamna, in special in jurul sarbatorilor de Paste, respectiv de Craciun, indiferent de fluctuatiile de ordin economic, dupa cum precizeaza Dumitrache. “Nucleul pacientilor este format din persoane cu venituri medii (2.000-3.000 de lei) si peste medie (3.500-4.000), iar persoanelor cu venituri mici le oferim posibilitatea de a plati in rate sau le acordam reduceri”, sustine sefa Canin Serv.

Pentru centrul dentar, compus din doua cabinete medicale, anul acesta se apropie ca cifra de afaceri de cel precent, vanzarile situandu-se la nivelul de 200.000 de lei (aproximativ 47.000 de euro), si un profit de 30%. “Pentru a limita efectele crizei economice asupra activitatii Centrului, derulam un program de marketing ce vizeaza atragerea unui segment marit de pacienti, dar si fidelizarea celor deja existenti. Oferim reduceri pentru anumite segmente ale populatiei: copii, batrani, persoane dezavantajate economic, precum si posibilitatea platii in rate a lucrarilor mai costisitoare”, precizeaza directoarea generala a centrului stomatologic.

In ceea ce priveste planurile pentru anul viitor, acestea se leaga de investitiile in aparatura – dotarea cu un set nou de echipamente performante si training-ul echipei de medici pentru specializarea in domeniul implantologie, chirurgiei parodontale, esteticii dentare si ortodontiei. Un nou cabinet medical urmeaza a fi deschis dupa ce cheltuielile pentru innoirea aparaturii vor fi amortizate, precizeaza sefa centrului.

In prezent, in cele doua cabinete lucreaza cinci medici si patru asistente, salariul mediu al unui dentist fiind de 2.500 de lei. Firma a fost infiintata in 1996 de Mihaela-Adina Dumitrache, pornind cu un capital social de doua milioane de lei vechi si o echipa formata din doi medici si o asistenta medicala. La inceput, cabinetul functiona in parteneriat cu ICI, centrul stomatologic furnizand servicii stomatologice angajatilor Institutului. In perioada 2001-2005, cabinetului initial i s-a adaugat un al doilea, echipa a fost dublata, iar sediul fiind mutat intr-o zona centrala din Bucuresti.

Piata serviciilor stomatologice este foarte fragmentata nu numai la nivel de Bucuresti, ci in toata tara. Chiar daca exista practic cate un cabinet dentar la fiecare colt de strada, la nivel national functionand un numar total de circa 11.500, multe dintre ele sunt in pericol de faliment. Cele mai expuse - cabinetele de cartier, care nu reusesc sa-si fidelizeze clientii, dar si cele care nu se pot sustine din rulajul propriu.

“Cei mai expusi riscului sunt cei intrati mai recent pe piata (in 2008, 2009) daca nu au reusit sa isi creeze un numar suficient de mare de pacienti fideli, cei care au facut investitii mari la intrarea pe piata, investitii a caror amortizare este inca in faza initiala sau cabinetele particulare din orasele mai mici, afectate destul de sever de contextul economic si pentru care cabinetele din sistemul public devin un concurent in aceasta perioada”, sustine Dumitrache.

Piata serviciilor stomatologice private este evaluata la circa 300 de milioane de euro la nivelul lui 2008. Pentru anul acesta, principalii jucatori din piata vad o conservare a acestei valori. Din totalul de 11.500 de cabinete, numai 10% se gasesc in mediul rural, iar restul - la orase.