Astfel, 14,59% dintre respondentii din Romania au declarat ca vanzarile din 2009 sunt asemanatoare cu cele din 2008.

Ca urmare a crizei financiare numarul companiilor care au afisat o crestere a vanzarilor este extrem de scazut: Cehia – 8,84%, Romania – 9,44% si Slovacia – 10,45%. Cele mai afectate industrii sunt auto, constructii, imobiliare si retail.

In ceea ce priveste aspectele care ar putea contribui la depasirea crizei economice acestea se refera la produse inovatoare si dezvoltarea de noi servicii in concordanta cu nevoile reale ale clientilor.

De asemenea, companiile din Romania se concentreaza pe intrarea pe noi segmente de consumatori si extindere regionala. Potrivit 3,32% dintre respondentii locali intrarea pe noi piete – sectoare industriale noi si arii geografice – ofera oportunitati pentru profit si cota de piata mai bune.

Printre cele mai utilizate masuri luate de companii in contextul economic actual sunt programe de reducere a costurilor, revizuirea bugetelor si inghetarea proceselor de recrutare, colaborarea cu noi furnizori si renegocierea contractelor cu vechii parteneri.

Presiunea financiara forteaza firmele sa reduca costurile in cazul unei game variate de investitii, precum marketing, training si cercetare. In plus, companiile au inceput sa externalizeze si activitati care nu fac parte din trunchiul principal al afacerii, respectiv IT, marketing, call center, resurse umane si contabilitate, in incercarea de a reduce costurile interne.

Potrivit unui studiu international realizat in 2009 de A.T.Kearney, Romania se afla printre cele mai atractive locatii pentru externalizare, urcand 14 pozitii in top. Printre motivele pentru care Romania este considerata o locatie favorita pentru externalizare se numara nivelul ridicat de educatie, tehnologie avansata, capacitatea de a vorbi fluent diferite limbi straine, costul cu forta de munca (mult mai scazut decat in SUA sau Europa de Vest).

In anul 2002 valoarea totala a contractelor de externalizare in Europa reprezenta 20% din valoarea inregistrata in SUA. Doi ani mai tarziu aceasta reprezenta deja 75%, iar in 2006 Europa a depasit SUA in privinta contractelor de externalizare.

Studiul Linea Directa Communications a fost realizat in sapte tari – Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia, Slovenia si Slovacia. Respondentii au fost manageri din diferite industrii precum IT, finate, FMCG, farma, auto, retail, telecomunicatii, turism.

Linea Directa Communications face parte din Studio Moderna Group, una dintre cele mai mari companii de marketing direct si call center. Grupul acopera 19 de piete din Europa Centrala si de Est, oferind servicii in 22 de limbi internationale.