Procesul de privatizare a companiei Tractorul a intrat pe ultima suta de metri, vicepremierul Gheorghe Pogea urmand a avea astazi o intalnire decisiva cu reprezentantii companiei indiene Mahindra&Mahindra. In sedinta de ieri, Executivul a decis disponibilizarea a aproape jumatate din salariatii companiei si suplimentarea cu 15 milioane de lei a subventiilor pentru achizitionarea de masini agricole. A patra companie producatoare de tractoare din lume, Mahindra&Mahindra, intentioneaza ca in urmatorii cinci ani sa devina numarul unu mondial prin intermediul unei politici de extindere in Europa. Iar achizitionarea Tractorului Brasov este un pion cheie in tentativa sa de a-i depasi pe concurentii sai mai bine plasati pe piata in prezent, Deere & Co, CNH Global si Agco Corp.

Societatea Comerciala Tractorul Brasov este una dintre cele mai mari societati din portofoliul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), cu un capital social de peste 923 miliarde lei. Compania produce anual 15.000 de tractoare si are o capacitate suplimentara de producere a 18.000 de motoare. Tractorul are in schimb probleme cu datoriile, de ordinul a miilor de miliarde lei vechi, motiv pentru care investitorul indian a formulat o serie de conditii pentru a cumpara uzina brasoveana, sustin surse guvernamentale.

Fiecare dintre cei 1455 de disponibilizati va primi plati compensatorii de 15 mii lei .Nu intamplator, sedinta de Guvern de ieri a fost dedicata in mare parte companiei Tractorul.

Executivul a adoptat masurile de restructurare a companiei, care vizeaza disponibilizarea a 1.455 de salariati, aproape jumatate dintre cele 3.255 de persoane care lucreaza in prezent la Tractorul. Acestia vor beneficia de masuri de protectie sociala si plati compensatorii in valoare maxima de 15.000 lei (150 milioane lei vechi) de persoana, in functie de vechimea individuala in munca. Potrivit vicepremierului Gheorghe Pogea, reprezentantii sindicatului salariatilor de la Tractorul au fost de acord cu aceste masuri, care presupun atat reorganizarea tehnologica cat si restructurarea personalului.

Desi Guvernul neaga orice legatura a subventiilor agricole cu privatizarea Tractorului, tot ieri acesta a adoptat o hotarare prin care se suplimenteaza sumele alocate pentru subventionarea de catre stat a pretului utilajelor agricole cu suplimentate cu 15 milioane lei. Aceasta este cea de-a treia hotarare data numai in acest an pe aceasta tema. Fondurile totale alocate pana in prezent programului de sprijinire a agricultorilor prin subventionarea echipamentelor agricole se cifreaza la 50 milioane lei.

Fondurile vor fi utilizate pentru subventionarea cu 45% a pretului tractoarelor agricole noi cu putere de pana la 77 cai putere, in limita sumei de 38,5 milioane lei, a tractoarelor agricole noi cu putere de peste 77 cai putere, in limita a 2,9 milioane lei, a combinelor noi de recoltat cereale, in limita a 2,9 milioane lei, si a masinilor agricole noi care lucreaza in agregat cu tractoarele, in limita a 5,7 milioane lei. Din cele 35 milioane lei alocate pana in prezent din bugetul Ministerului Agriculturii pe 2005, aproximativ jumatate s-au indreptat catre Tractorul.

„Agricultorii primesc o subventie la un nivel de 45% din valoarea utilajelor pe care doresc sa le cumpere. Prin urmare, agricultorul se duce pe piata libera si cumpara ce doreste el si, de aici intervine abilitatea vanzatorului sau a producatorului de a-si promova produsele proprii. Este o lupta pe piata, este o concurenta pe piata care mentine acest echilibru intre competitori fara ca Guvernul sa intervina si sa distorsioneze piata“, a afirmat premierul Calin Popescu Tariceanu, incercand sa contrazica impresia ca cele 15 milioane lei nu sunt altceva decat o subventie indirecta acordata Tractorului.

Fondurile suplimentar acordate ieri vor fi suportate din bugetul Ministerului Agriculturii pe 2006. Desi aceste fonduri nu au fost prinse in bugetul aflat in discutie in Parlament, ministrul Gheorghe Flutur nu se impacienteaza. „Avem resurse, iar pentru anul viitor sigur vom obtine si o rectificare favorabila Ministerului Agriculturii. In bugetul pe 2006 este prevazuta o suma de 1.000 de miliarde lei vechi sa fie alocata subbventionarii de masini agricole“, a declarat Flutur pentru Averea. Totusi, ministrul liberal a declarat ca este de acord cu o asemenea masura numai pe termen scurt. „Am discutat cu cei de la Tractorul si le-am spus ca aceasta nu poate fi o strategie decat pe termen scurt. Aceasta forma de finantare, cu subventii de 45% avantajeaza numai pe unii, iar criteriile stabilite sunt subiective. Forma cea mai buna de finantare a agriculturii este creditarea, pe care am asigurat-o prin programul Fermierul“, afirma Flutur.

Tractorul a fost lansat la privatizare in data de 6 iunie 2005, cand AVAS a scos la vanzare, un numar de 740.168.673 actiuni, reprezentand 80% din capitalul social al societatii. La termenul limita de depunere a ofertelor, 8 iulie a.c., la sediul AVAS, au fost inregistrate doua oferte din partea Mahindra&Mahindra India si din partea S.C. Myo-O S.A. Romania. In urma analizei ofertelor finale, imbunatatite si irevocabile si a aplicarii grilei de punctaj asupra acestora, AVAS a decis continuarea negocierilor cu ofertantul indian.

De altfel, Mahindra&Mahindra se afla pe cai mari, raportand pe cel de-al doilea trimestru al anului un profit record, de 35 milioane euro, in crestere cu 23% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Profitul firmei indiene se bazeaza in primul rand pe vanzarea de tracttractoare si pe export.