“In cazul unui transfer partial sau total al unei intreprinderi, cumparatorul nu poate concedia salariatii preluati si nici nu poate opera modificari in cadrul contractelor individuale de munca. Practic, cumparatorul trebuie sa le acorde angajatilor preluati aceleasi drepturi pe care le aveau inainte de realizarea transferului”, spune Ileana Glodeanu (foto) , avocat senior in cadrul casei Wolf Theiss si Asociatii.

Articolul 169 din Codul Muncii, respectiv Legea nr 67/2006, reglementeaza modul in care firmele trebuie sa se comporte cu salariatii prinsi la mijloc in cazul unei preluari partiale sau integrale a angajatorului lor. Astfel, cele doua prevederi le protejeaza drepturile salariatilor care se afla intr-o asemenea situatie.

“Desi legea 67/2006 le apara drepturile salariatilor de patru ani, instantele din Romania le-au dat dreptate doar o singura data unor angajati care au trebuit sa-si schimbe locul de munca din cauza unei preluari. Atunci, angajatorul nu a dorit sa le ofere angajatilor preluati toate drepturile salariale pe care le aveau inainte, iar ei l-au actionat in instanta. Ulterior, si-au castigat drepturile, iar noul angajator a fost obligat sa-i plateasca pe salariati la nivelul pe care il aveau inainte de preluare”, mentioneaza Glodeanu.

Instantele de judecata au decis in favoarea angajatilor o singura data in patru ani din cauza ca legea din 2006 naste foarte multe probleme. Situatiile dificile apar in momentul in care trebuie stabilit daca a avut loc transferul total sau partial al intreprinderii.

“Se considera transfer partial al intreprinderii si preluarea unei firme din acelasi domeniu de activitate, caz in care trebuie preluati toti angajatii, iar acestia nu pot fi concediati”, precizeaza Ralf Peschek, partener, Wolf Theiss Rechtsanwalte (Austria).

Exista si situatii in care cumparatorul nu este obligat sa preia toti salariati. Daca tranzactia aduce o schimbare substantiala mediului de lucru, in detrimenul angajatului preluat, cumparatorul nu este obligat sa preia toti angajatii vanzatorului.

Citeste si:

De asemenea, situatia este valabila si in eventualitatea in care terminarea contractelor de munca are cauze economice, tehnice si organizationale.

Ce trebuie sa faca partile implicate in tranzactie in relatia cu angajatii:

- desi legea nu stabileste in mod concret ce mentiuni vor fi operate in carnetele de munca ale salariatilor transferati, se poate considera ca o astfel de situatie trebuie inregistrata ca atare in actele salariatului al carui raport de munca a fost trasnmis o data cu o parte din unitate, numai asa fiind posibila evidentierea schimbarii angajatorului.

- este necesara notificarea angajatului cu privire la transfer; se poate aprecia ca cea mai corecta solutie ar consta in notificarea salariatului ca urmeaza sa suporte un “transfer colectiv”, in cuprinsul notificarii urmand a se face referire atat la noul angajator, cat si la faptul ca toate drepturile si obligatiile salariatului ce decurg din raportul sau de munca fata de cedent (proprietarul anterior) raman identice, deci, noul proprietar preia contractele individuale de munca in conditiile in care ele au fost negociate si incheiate cu salariatii de catre cedent.

- fiind vorba de un “transfer colectiv” angajatorul trebuie sa depuna la inspectoratul teritorial de munca la care se pastreaza si completeaza carnetele de munca ale salariatilor, actul juridic in baza caruia s-a realizat transferul.

- cele doua societati trebuie sa intocmeasca urmatoarele documente: actul juridic pe baza caruia s-a realizat transferul, care obligatoriu trebuie sa contina referiri la salariati (functii, organigrama si numarul de posturi ocupate etc); notificarea catre sindicat (reprezentantul salariatilor) cu cel putin 30 de zile inainte de data transferului; notificarea salariatului cu privire la faptul ca urmeaza sa suporte un “transfer colectiv”.