2010, al doilea an de criza romaneasca, i-a adus lui State una din cele mai interesante provocari profesionale din toata cariera: pachetul majoritar al grupului olandez Den Braven, proprietarul filialei din Romania, a fost preluat de concernul olandez Egeria, un fond de private equity din Olanda, in parteneriat cu Wagram, o alta companie olandeza specializata in acelasi tip de investitii.

Adesea, schimbarile de actionariat la nivel international produc miscari si la nivelul top managementului tarilor in carea ctiveaza grupul. Dar seful Den Braven nu a luat nicio clipa in calcul ca ar putea fi schimbat.

“Nu m-am temut niciun moment ca as putea fi inlocuit, datorita rezultatelor pe care le-am avut in timp. La inceputul anului, m-au vizitat doi oficiali de-ai Egeria, care stiau ca businessul din Romania este oglinda grupului si au vrut sa se convinga. Le-am prezentat raportul de activitate pe anul 2009 si rezultatele unui studiu de piata, lucruri edificatoare despre modul in care merg afacerile din Romania. Dupa ce au vazut toate rapoartele, mi-au spus:<<Felicitari, Adrian! Nu am vazut in nicio tara din grup asa ceva!>>”, afirma State.

Preluarea grupului olandez nu a ramas fara urmari in randul filialei din Romania. Imediat dupa tranzactie, Den Braven Romania a transmis un comunicat potrivit caruia subsidiara locala ar trebui ca, in urmatori trei ani, sa ajunga la o cifra de afaceri de 60 de milioane de euro, de doua ori mai mare decat cea de 30,8 de milioane de euro consemnata la finalul anului 2009.

Nu actionarii grupului au impus acest obiectiv privind atingerea unei cifre de afaceri de 60 de milioane de euro, ci eu. Am hotarat sa iau aceasta decizie dupa ce am evoluat potentialul businessului din Romania, precum si potentialul grupului. Sunt convins ca putem atinge ceea ce ne-am propus avand in vedere rezultatele ultimilor ani”, precizeaza State.

Avansul afacerilor se va datora atat ncresterii portofoliului de produse si a numarului de clienti, cat si majorarii profitabilitatii fiecarui angajat. In ciuda obiectivelor indraznete ale sefului Den Braven Romania, 2009 a reprezentat, dupa mult timp, primul an de scadere al producatorului de spuma poliuretanica pe piata locala. Vanzarile grupului din Romania si Republica Moldova s-au redus anul trecut cu 8%.

Adrian State este multumit de rezultatele obtinute in 2009, deoarece o scadere mult mai mica decat declinul mediu al pietei, reprezinta o performanta, in viziunea executivului.

Existenta unei fabrici in Romania a ajutat foarte mult businessul local al Den Braven, in conditiile in care 65% din cifra de afaceri realizata de companie se datoreaza productiei interne.

„Fabrica a contat enorm pentru ca diferenta de curs dintre leu si euro a fost in favoarea noastra. O afacere care depinde exclusiv de importuri nu iti va permite niciodata sa faci salturi in business. Mai mult, poate reprezenta chiar o frana in dezvoltarea afacerilor”, mentioneaza State.

Citeste si:

El i-a covins in 2006 pe olandezi sa faca o unitate de productie in Romania si nu in Ungaria. Investitia, care a ajuns acum la un total de 20 de milioane de euro, a debutat prin achizitionarea unui teren in Buftea, langa Bucuresti, iar constructia fabricii a inceput in 2007, proiectul fiind
gata la finalul aceluiasi an. In intervalul2008 - 2009, care a coincis cu instalarea crizei financiare, olandezii au investit 6,5 mmilioane de euro in Romania.

“Criza nu a fost o surpriza pentru mine. Am simtit inca din martie 2008 ca au aparut dificultati din partea clientilor, in sensul in care acestia au inceput sa plateasca mai mgreu. Atunci mi-am dat seama ca trebuie sa reactionam si am inceput sa controlez mult mai bine lucrurile. Totusi, eu nu am vazut in criza decat oportunitati. Criza nu este altceva decat o mare provocare. Un lider autentic se hraneste pentru oportunitati”, mentioneaza directorul general al Den Braven Romania.

State nu a avut probleme in a controla lucrurile mai bine, datorita educatiei de tip german pe care a primit-o si pe care o are ca model. Mai mult, artele martiale pe care le-a practicat in timpul anilor de studiu au intarit convingerile celui ce avea sa devina peste ani un manager de succes.

Nu degeaba oamenii care ii viziteaza fabrica raman impresionati de curatenia si disciplina existente in cadrul unitatii de productie.

„Pe cei care vor sa reziste in aceste vremuri dificile i-as sfatui sa incerce sa fie corecti cu partenerii de afaceri. De asemenea, businessul trebuie sa reprezinte un motor, pentru ca astfel evolua de la an la an. Nu in ultimul rand, lucrurile trebuie facute cu placere, indiferent de perioada traversata”, subliniaza State.

Recunoaste ca a facut si greseli in aceasta perioada. Desi are o formare nemteasca, directorul general al producatorului de spuma poliuretanica nu a fost suficient de abil pentru a-si putea organiza timpul astfel incat sa petreaca la serviciu doar opt ore si nu 12-14.

“As fi vrut si sa am mai mult timp pentru a investi in pregatirea mea profesionala. De multe ori m-am bazat doar pe instinctual profesional, pe care orice manager bun ar trebui sa-l aiba. Convingerea mea este ca instinctul profesional este mai bun chiar si decat un MBA”, precizeaza executivul.

Totusi, din dorinta de a invata cat mai multe lucruri, cand altii se gandesc deja la momentul in care vor iesi din business, State ia in calcul sa urmeze cursurile unui master in management.

Acest articol a fost publicat in Editia Speciala - Ce am invatat in primii doi ani de criza, primul proiect tiparit wall-street.ro.