Saptamana trecuta Comisia pentru industrii si servicii din Camera Deputatilor a aprobat o serie de amendamente la Legea 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, precizeaza Mediafax.

Printre modificarile aduse se numara introducerea tarifului unic stabilit de catre Consiliile Locale, obligativitatea ca toti taximetristii sa opereze numai pe raza autoritatii de autorizare, inlocuirea cazierului de conduita profesionala cu cazierul eliberat de Politia Rutiera si sanctionarea activitatii neautorizate cu ridicarea placutelor si a talonului.

"Consiliul Concurentei considera ca existenta unor tarife unice ar fi in mod evident contrara intereselor utilizatorilor de astfel de servicii, atat in ceea ce priveste existenta unor preturi corecte cat si a asigurarii unor servicii de calitate.

Este, practic, imposibil de stabilit un tarif unic corect, in conditiile in care costurile fiecarui operator privat sunt diferite, astfel ca orice tarif ar fi calculat acesta ar fi arbitrar", se arata intr-un comunicat al autoritatii de reglementare in domeniul concurentei.

Institutia sustine ca in prezent concesionarea serviciilor de transport in regim de taxi prin contracte de gestiune delegata s-a creat cadrul propice pentru o concurenta loiala prin pret pe acesta piata, fara a depasi limita maxima stabilita de autoritatea locala.

Legea taximetriei, in forma actuala, nu ii impiedica pe operatori sa modifice individual tarifele fara a depasi o limita maxima stabilita de primarie. Sub aceasta limita, operatorii pot practica orice tarif, in functie de costurile fiecaruia (tipul de carburant si consumul realizat, dimensiunile autovehiculului, capacitatea portbagajului, dotarea sau nu cu aer conditionat, abs-uri, alte aspecte ce tin de confortul si siguranta pasagerului, amortizari, asigurari de raspundere civila, salarii etc).

Astfel, Consiliul considera ca fiecare operator de taxi are costuri diferite si trebuie sa isi determine in mod independent politica comerciala, precum si orice modificare a acesteia.

Citeste si:

"Intr-o economie de piata, singurele situatii in care sunt admise preturi fixe sunt cele in care activitatile se desfasoara in regim de monopol, situatie in care nu se regaseste serviciul de transport de persoane in regim de taxi. In ceea ce priveste invocarea, in sprijinul propunerii de tarife unice, a unor exemple din alte state, aratam ca in cele mai multe cazuri este vorba de fapt de tarife maxime sau recomandate, nu de tarife unice", se precizeaza in comuniat.

Potrivit institutiei, statele care in trecut au acceptat tariful unic, lucreaza in prezent pentru eliminarea acestuia.

Totodata, gradul de concurenta in aceste piete este deja afectat de existenta limitarii administrative a numarului de autorizatii taxi, iar Consiliul Concurentei considera ca o astfel de masura este de asemenea in dezavantajul consumatorilor, deoarece determina atat cresterea tarifelor cat si a timpilor de asteptare, doi dintre parametrii de baza ai acestui serviciu.

In acest sens, Consiliul Concurentei a solicitat de mai multe ori eliminarea acestei prevederi, respectiv stabilirea unui numar maxim de licente de catre autoritatea publica locala din Legea taximetriei.

Potrivit, autoritatii de concurenta in statele in care numarul de licente este plafonat, acestea se acorda in mod transparent si nediscriminatoriu, in multe cazuri chiar prin licitatie publica, in schimbul unor redevente care pot ajunge la niveluri considerabile.

Referitor la limitarea activitatii de taxi numai in interiorul localitatii de autorizare, Consiliul Concurentei considera ca trebuie avut in vedere ca acest lucru sa "nu ingradeasca posibilitatea prestarii serviciului in alta localitate, cu caracter ocazional, in situatii determinate in mod clar si obiectiv".

"Trebuie avut in vedere specificul local si preferintele consumatorilor, asa cum este cazul in cadrul zonelor metropolitane adiacente marilor localitati, care pot constitui, din punctul de vedere al consumatorilor, piete integrate", se mai arata in comunicat.