Romania are la dispozitie cel mult sase luni pentru a modifica taxa de prima inmatriculare auto, astfel incat sa se conformeze principiilor legislatiei europene, in caz contrar Comisia Europeana se va adresa Curtii Europene de Justitie, a declarat Lazlo Kovacs, comisar pentru taxe si impozite.

"Romania trebuie sa se conformeze principiilor europene in privinta taxarii daca vrea sa evite sa ajunga in fata Curtii Europene de Justitie", a spus citat de NewsIn comisarul europene pentru taxe si impozite.

In prezent, in urma discutiilor purtate de catre expertii DG Taxud cu cei ai Ministerului de Finante, pe 16 februarie, Comisia Europeana a primit asigurari ca Romania va modifica taxa de prima inmatriculare a autoturismelor, astfel incat sa respecte principiile europene. Laszlo Kovacs a afirmat ca nu stie cum va proceda in practica Ministerul Finantelor, dar a precizat ca stadiul actual al consultarilor se indreapta catre o solutie convenabila pentru ambele parti.

Comisarul a explicat ca procedura care se aplica in situatii precum cea a taxei de prima inmatriculare cuprinde mai multe etape inainte de adresarea cazului catre Curtea Europeana de Justitie. "Comisia transmite o scrisoare oficiala prin care sesizeaza neconformitatea legislatiei cu principiile europene, iar tara respectiva trebuie sa dea un raspuns, prin care sa se conformeze, intr-o luna. In caz contrar, Comisia trimite o doua scrisoare si daca, nici in urma acestei scrisori legislatia nu se schimba, atunci se adreseaza Curtii Europene de Justitie", a spus Kovacs.

Taxa de inmatriculare auto din Romania nu este conforma cu principiile europene ale nediscriminarii. Astfel, potrivit lui Kovacs variabilele pe care le ia in calcul modelul de calcul al taxei: vechimea si provenienta masinii sunt discriminatorii. Taxa se aplica in functie de vechime, catalizatorul euro si capacitatea cilindrica. Kovacs a contestat modul in care taxa face din vechimea masinii un factor dominant, exemplificand cu diferenta de taxa dintre masinile mai vechi cu euro 3 si cele noi cu euro 2. Totodata, taxa depaseste, in astfel de cazuri, valoarea reziduala a masinii.

In plus, comisarul a afirmat ca taxa se aplica doar masinilor la mana a doua din import, dar nu si celor la mana a doua vandute de cetatenii romani, pentru ca se plateste numai la prima inmatriculare in Romania.

Citeste si:

Laszlo Kovacs a amintit de discutia purtata cu ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, la Bruxelles, dar a argumentat ca, desi intelege pozitia oficialului roman care invoca invadarea pietei auto romanesti cu masini vechi, legislatia UE trebuie respectata. Comisarul a adaugat ca sunt mai multe tari in situatia Romaniei, inclusiv Ungaria, impotriva careia CE va incepe procedura de "infrigement". Urmare a acestei proceduri, Ungaria va fi obligata sa schimbe legislatia si sa plateasca despagubiri.

Ministerul Finantelor a anuntat ca va trimite, in prima saptamana din martie, Comisiei Europene, o propunere referitoare la taxa de prima inmatriculare auto, cerintele oficialilor europeni fiind: aplicarea regresiva in functie de vechimea masinii si inmatricularea si a masinilor vandute de catre romani.

Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat ca decizia politica a Executivului este de a mentine taxa de prima inmatriculare auto. In privinta unei eventuale declansari a procedurii de infringement din partea CE, Vladescu considera ca isi asuma acest risc, atat timp cat guvernul de la Bucuresti isi atinge scopul, respectiv protejarea mediului.

Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare a Romaniei la UE. CE contesta modul de calcul al taxei si incalcarea principiului nediscriminarii intre cetatenii UE. Astfel, din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru masinile vechi depaseste valoarea reziduala a masinilor, iar masinile second hand vandute de cetatenii romani nu sunt taxate la vanzare asa cum se intampla cu cele vandute de alti cetateni UE.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.

UE ar putea adopta o taxa auto unica

UE ar putea adopta o taxa auto unica

UE ar putea adopta o taxa auto unica