"Drumul care duce spre ceea ce va fi poarta Romaniei catre Europa de Vest se unduieste printre micile sate transilvanene, unde inca mai poti vedea batrane cu capetele acoperite cu baticuri si, cateodata, carute trase de cai", astfel incepe o analiza complexa realizata de cunoscuta publicatie de business.

Apoi, in plin camp liber, intalnesti un semn triunghiular, pe care scrie Autostrada Transilvania. In apropiere, pe un imens prundis, sunt amplasate containere pentru muncitori, iar alaturi, este amenajata o parcare pentru camioane.

Regiunea, a carei imagine este deseori asociata in strainatate cu castelele lugubre, padurile virgine si cu vampiri, surprinde nu numai prin acest mic oras, dar si prin insisi oamenii care traiesc acolo.

Unul dintre acesta este Michael John Mix, un american solid cu cizme de cowboy a carui fotografie prilejuita de prinderea unui somon urias atarna de perete. Ce cauta el in Transilvania? “Stii, imi place sa construiesc lucruri”, raspunde Mix pe un ton grav.

Noua infrastructura atrage investitorii

Cu greu si-ar fi gasit Mix un mai bun mod de a face ceea ce-i place. Mix este director de proiect in cadrul Bechtel Group din Romania, supraveghind o constructie de 3,2 miliarde de dolari pentru autostrada de peste 415 kilometri.

Autostrada Transilvania este un exemplu relevant pentru felul in care proiectele de infrastructura dintr-o piata emergenta sporesc vanzarile unor companii precum Bechtel din SUA, Hochtief din Germania sau Aker Kvaerner din Norvegia.

Romania demonstreaza in acest mod de ce tarile aflate in curs de dezvoltare au nevoie de astfel de proiecte daca doresc sa mentina ritmul alert al progresului. In 2007, economia romaneasca a crescut cu mai mult de 6%, potrivit estimarilor economistilor, insa tara s-ar putea dezvolta si mai repede daca modalitatile de calatorie si de transport ar fi mai comode si mai rapide.

Cu cele peste 22 de milioane de locuitori ai sai, Romania are mai putin de 160 de kilometri de autostrada, potrivit unor estimari. In plus, aeroporturile si caile ferate trebuie modernizate si acestea.

Din Cluj-Napoca, unde mari companii precum Nokia si Emerson Electric construiesc mari fabrici, drumul de 386 de kilometri pana in capitala ungara dureaza cel putin 6 ore, din cauza soselei accidentate, de doar doua benzi, care trece prin fiecare sat amplasat de-a lungul acesteia. Daca adaugam la aceste conditii o vreme rea si trafic intens, calatoria se poate prelungi si cu cateva ore.

Citeste si:

In 2011, cand Bechtel va termina lucrarile la Autostrada Transilvaniei, care va lega Cluj-Napoca de E71 din apropiere de Budapesta, intreaga distanta va putea fi parcursa in aproape 3 ore. Viena, poarta catre Europa de Vest, va fi la doar 5 ore departare, ceea ce inseamna o economisire considerabila de timp, in conditiile in care acum calatoria dureaza 9 ore.

Pana in 2013, autostrada si alte proiecte mai mici vor lega Transilvania de Bucuresti. De fapt, Romania, care tocmai a implinit un de cand este membra a UE, va fi conectata la toata Europa cu adevarat.

Chiar si inainte de inaugurarea autostrazii, proiectul Bechtel ajuta deja economia locala. Gigantul din industria IT Nokia a ales Clujul ca locatie pentru noua sa fabrica si datorita faptului ca infrastructura regiunii se dezvolta, potrivit declaratiilor lui John Guerry, directorul general al intreprinderii, care urmeaza sa inceapa productia la sfarsitului lui martie.

Bechtel, magnet pentru tinerii talentati

In plus, Bechtel, care lucreaza la acest proiect in colaborare cu gigantul turc Enka, a devenit un important angajator in regiune. Peste 3.500 de persoane au fost deja angajate in proiect, numarul acesta urcand la 8.000 pana la incheierea constructiilor.

Multi dintre angajati locuiesc intr-unul din satele improvizate de constructori, in 2004. Satul in care directorul de proiect Mix lucreaza, cunoscut drept Campul Savadisla, are propria fabrica de asfalt precum si una de ciment ranforsat.

Desi privelistea poate fi descurajatoare, aparenta primitiva a mediului rural transilvanean este inselatoare. In Cluj exista mai multe licee si facultati cu profil tehnic a caror performante sunt recunoscute atat in tara, cat si peste hotare.

Bechtel a reusit sa atraga deja cativa tineri ingineri. “Aici, poti gasi oameni cu adevarat ambitiosi si educati. Potentialul de talent este imens”, este de parere Mix, citat de revista BusinessWeek.

Multi dintre acesti tineri par sa impartaseasca entuziasmul lui Mix cu privire la autostrada. Un exemplu este Daniela Oprisca, o inginera de 26 de ani, specializata in constructii civile, care si-a luat licenta in Cluj-Napoca. “Pentru un inginer roman, construirea autostrazii este ceva incitant. Cand am venit aici pentru prima data am fost uluita, ca un copil”.

Cand autostrada va fi terminata, multi dintre romanii care sufera acum din pricina starii proaste a infrastructurii ar putea sa simta acelasi entuziasm ca si Daniela Oprisca.