Lichtenstein, desemnata tara raportoare pentru Romania, a propus adoptarea raportului de progrese si a apreciat ca „Romania a facut un progres semnificativ si de succes in implementarea recomandarilor Grupului de Actiune Financiara Internationala privind spalarea banilor - FATF-GAFI ” in acest domeniu.

Raportul de tara a fost adoptat in iulie 2008, cand Romaniei i s-au facut o serie de recomandari. Raportul de progres al Romaniei, dezbatut in cadrul Plenarei Moneyval, cuprinde masurile recent adoptate de institutiile nationale competente pentru a da curs recomandarilor primite.

Delegatia Romaniei a prezentat modificarile substantiale ale cadrului juridic si institutional in acest domeniu intreprinse in intervalul 2008 - 2009.

Astfel, Romania a reusit transpunerea completa a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si a Directivei 2006/70/CE a Comisiei din 1 august 2006 care stabileste masurile de punere in aplicare a unei alte directive (2005/60/CE) a Parlamentului European si a Consiliului referitoare la definitia „persoanelor expuse politic” si criteriile tehnice de aplicare a procedurilor simplificate de precautie privind clientela, precum si la exonerarea pe motivul unei activitati financiare desfasurate in mod ocazional sau la scara foarte limitata.

De asemenea, au fost prezentate imbunatatirile aduse cadrului normativ intern (prin OUG 202/2008) privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale, din perspectiva modului in care transpune Recomandarea Speciala nr. III a Grupului International de Actiune Financiara (FATF) privind blocarea fondurilor pentru prevenirea finantarii terorismului.

Delegatia romana participanta la sustinerea raportului de progres al Romaniei a fost compusa din reprezentanti ai principalelor institutii implicate, respectiv Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, care a asigurat si conducerea delegatiei, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, Banca Nationala a Romaniei, Ministerul Finantelor Publice, Serviciul Roman de Informatii, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Romania este din anul 1999 stat membru al Comitetului de experti Moneyval din cadrul Consiliului Europei, care monitorizeaza si evalueaza masurile adoptate de statele membre in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului, conform celor 40 de recomandari si noua recomandari speciale elaborate de Grupul de Actiune Financiara privind Spalarea Banilor (FATF/GAFI).

Conform regulilor de procedura ale Comitetului Moneyval, fiecare tara este supusa unei runde de evaluare, care se finalizeaza cu adoptarea unui raport de evaluare. Ulterior, statele prezinta rapoarte de progres la un an dupa adoptarea raportului de evaluare mutuala, care se discuta in Plenara Moneyval.

In urma rapoartelor de progres, procedura continua cu actualizari de rutina periodice, prezentarea unui raport de progres mai cuprinzator sau cu prezentarea unui raport de conformitate, dupa cum, in urma discutarii raportului de progres, Plenara Moneyval apreciaza drept suficiente informatiile furnizate de statul evaluat si progresele raportate, considera ca este nevoie de informatii suplimentare sau, respectiv, considera insuficient progresul realizat in remedierea deficientelor evidentiate in raportul anterior de evaluare.

Romania a sustinut, la 22 septembrie, primul raport de progres, care se discuta la un an dupa adoptarea raportului de evaluare reciproca in cadrul celei de-a treia runde de evaluare (iulie 2008). Acest din urma raport evidentia ca, la nivelul anului 2007, Romania pusese in aplicare majoritatea celor 40 + 9 Recomandari FATF.

Contributia Ministerului Afacerilor Externe la raportul de progres al Romaniei priveste, in special, implementarea recomandarii speciale III privind obligatia de blocare a fondurilor si a resurselor economice pentru prevenirea finantarii terorismului.

In acest domeniu, Ministerul Afacerilor Externe, in calitate de institutie coordonatoare la nivel national a implementarii sanctiunilor internationale, a gestionat elaborarea OUG 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale care stabileste mecanismul institutional si procedural pentru blocarea fondurilor si a resurselor economice, in conformitate cu aceasta recomandare, precum si cu standardele si bunele practici dezvoltate la nivel comunitar.