Vladimir Kalinov (foto), 40 de ani, a preluat la inceputul acestui an functia de vicepresedinte executiv de retail in cadrul Raiffeisen Bank Romania, dupa ce timp de mai bine de patru ani a gestionat riscurile din banca din pozitia de vicepresedinte executiv de risc. Noul sef pe retail isi incepe activitatea in noua functie intr-o perioada in care toate bancile asteapta relansarea economica si reluarea activitatii de creditare, dupa ce 2 ani economia s-a aflat in recesiune, iar creditarea a fost aproape inghetata.

„Situatia de astazi este diferita pentru ca nu exista cerere pentru credite. Cererea va aparea cand oamenii vor fi siguri ca maine au unde lucra. Pana cand nu vor avea increderea ca ziua care vine e mai buna decat cea de azi, nu isi vor face planuri”, afirma Vladimir Kalinov.

El mizeaza in 2011 pe o crestere de o singura cifra pentru portofoliul de credite de retail al bancii. Raiffeisen Bank este a treia banca de pe piata locala dupa valoarea activelor gestionate. La sfarsitul anului 2010, valoarea totala a activelor Raiffeisen Bank era de 5,11 miliarde de euro, in crestere cu 9% fata de finalul anului precedent.

In acest an creditarea va fi, probabil, mai slaba pentru persoane fizice si mai buna pentru persoane juridice, pentru ca asa este normal: atunci cand economia incepe sa creasca, trendul merge de la companii catre populatie”, a adaugat Kalinov.

Noul sef pe retail se asteapta ca in acest an sa asistam la „batalia” pe credite pentru ca piata s-a comprimat, arma principala urmand sa fie pretul, iar cel mai mare profit il vor avea clientii care vor obtine costuri competitive.

Strategia Raiffeisen pentru urmatoarea perioada presupune o atentie mai mare pe segmente de clienti, decat pe produse. „Punem accent pe nevoile clientilor si vrem sa construim o relatie pe termen lung cu ei. Segmentam clientii, de la studenti la pensionari, pentru ca fiecare grup are nevoi specifice”, explica vicepresedintele de retail.

Citeste si:

Si bancherii de la Raiffeisen Bank asteapta sa vada ce presupun „masurile speciale” de restrictionare a creditarii in valuta pe care BNR si le pregateste si pe care Mugur Isarescu, guvernatorul bancii centrale le-a anuntat recent. Kalinov a explicat ca portofoliul Raiffeisen de credite de nevoi personale este aproape in totalitate in lei, insa situatia este diferita pentru creditele ipotecare.

Creditele ipotecare sunt in valuta pentru ca nu exista resurse pe termen lung in lei. Este imposibil sa previzionam costul resurselor pe termen lung in lei. Parerea mea personala este ca piata ipotecara va fi complet blocata (n.r. – daca se iau masuri de restrictionare a creditului ipotecar in valuta) pentru ca, in primul rand, preturile din imobiliare sunt in euro si, in al doilea rand, nu exista resurse pe termen lung in lei. Este inevitabil creditul ipotecar in euro”, a declarat Vladimir Kalinov.

In ceea ce priveste dobanda platita pentru imprumuturile de la banci, creditele in euro au ramas si in prima parte a acestui an mai avantajoase decat cele in moneda nationala, desi clientii trebuie sa isi asume riscul valutar. Clientii care decid sa se imprumute in euro accepta riscul valutar pe care il au de gestionat si considera, de cele mai multe ori, ca este un risc gestionabil in conditiile in care banca centrala mentine cursul stabil, iar in ultima perioada leul s-a apreciat fata de moneda europeana.

Raiffeisen Bank nu a luat inca o decizie in ceea ce priveste programul Prima Casa 4, iar banca a lansat recent un produs similar de creditare. „Am lansat un produs similar si vrem sa vedem cum evolueaza. Pe produsul nostru vedem o dinamica interesanta in primele saptamani de la lansare. Problema la Prima Casa 4 este ca profilul de risc se schimba (n.r. – bancile impart cu statul riscul de creditare in mod egal), in timp ce costurile raman identice”, a explicat seful de retail din Raiffeisen.

Raiffeisen a lansat un credit imobiliar promotional

Raiffeisen a lansat un credit imobiliar promotional

Banca a lansat in martie un credit in euro cu o dobanda de 5,55% pentru clientii care isi incaseaza veniturile prin contul curent deschis la Raiffeisen. Oferta standard a bancii pentru acest credit similar cu Prima Casa presupune o dobanda de 5.95%. Dobanda este calculata in functie de indicele Euribor la 6 luni, la care se adauga o marga de 4,3% (pentru clientii cu contul de salariu la Raiffeisen) sau de 4,7% (pentru ceilalti clienti). Banca finanteaza pana la 85% din imobilul adus in garantie, ceea ce inseamna ca avansul minim solicitat clientilor este de 15%, mai ridicat decat cel de 5% din prevazut in programul Prima Casa.

Raiffeisen Bank Romania a obtinut in 2010 un profit net de 83 milioane de euro, in crestere cu 12% fata de profitul din anul precedent, de 74 milioane de euro. In plus, cheltuielile bancii cu provizioanele s-au injumatatit in 2010, coborand la 48 de milioane de euro. Banca avea la finalul anului trecut aproape 2 milioane de clienti si o retea teritoriala formata din 540 de unitati.

Raiffiesen Bank a facut profit net de 83 mil. euro in 2010

Raiffiesen Bank a facut profit net de 83 mil. euro in 2010