"Canalul de bancassurance trebuie sa fie orientat pe nevoile clientului, sub forma unor servicii furnizate, nu sa reprezinte o simpla comercializare de produse. Altfel, de fiecare data cand un client va intra intr-o sucursala de banca acesta va stii ca banca respectiva va inverca mereu sa-i vanda o asigurare", a declarat Neil Diamond, in cadrul unui seminar pe tema asigurarilor, organizat de Alico Asigurari si Ziarul Financiar.

"Bancassurance" reprezinta un termen utilizat pentru a descrie parteneriatul sau relatia comerciala intre o banca si o companie de asigurari. Aceasta din urma utilizeaza reteua de vanzari a bancii pentru a comercializa servicii de asigurare. In Romania, vanzarile de asigurari prin retelele bancare sunt dominate de politele atasate contractelor de finantare, prin care banca isi asigura riscul de nerambursare, iar asiguratorul isi extinde portofoliul de clienti.

Neil Diamond a adaugat ca in mod normal, politica bancilor pe canalul de bancassurance are in vedere, in primul rand, protectia clientilor, dar, in acelasi timp, si a propriei entitati, prin acea asigurare atasata creditului.

"Nu este nimic incorect. Sunt insa in dezacord cu modul in care este realizat acest lucru. De exemplu, daca un client vine la mine, in calitate de banca, si solicita un credit, atunci este gresit din partea mea sa-i conditionez obtinerea finantarii, de achizitia unei asigurari, mai ales daca afla de existenta acesteia doar la semanarea contractului sau este ascunsa printre clauzele acestuia. Clientii se simt inselati", a spus el.

Citeste si:

La solicitarea imprumutului, banca trebuie sa-i explice clientului drepturile si obligatiile pe care si le asuma la contractarea acelui credit, fata de sine si fata de familia sa, pe care si le poate acoperi cu ajutorul unei asigurari, la initiativa proprie."Este acelasi lucru, dar cu o abordare diferita", a precizat reprezentantul LIMRA. "Un credit reprezinta o obligatie de rambursare pentru consumator. Daca o asigurare este anexata unui contract de finantare, iar debitorul isi pierde capacitatea de munca sau intervine decesul, atunci banca poate obtine de la compania de asigurare suma ramasa de rambursat de catre client".

El a aratat ca este gresita, de asemenea, lipsa de transparenta privind costurile implicite ale creditului si a asigurarii. Costul cu asigurarea nu trebuie suportat din suma solicitata de client, ci se poate achita inainte de catre acesta sau adaugata sumei totale de plata. Clientul trebuie sa aiba dreptul sa aleaga.

"Atunci el stie ca a imprumutat suma solicitata la care se adauga costul asigurarii, stiind, in acelasi timp, ca este pe deplin protejat, si cunoaste toate detaliile despre acordul de imprumut inainte de semna contractul in cauza. Altfel, clientul primeste o suma mai mica decat cea solicitata si sfarseste si cu o asigurare, de care probabil are nevoie, dar nu neaparat si dorita. Cu siguranta va ocoli acea banca data viitoare. De aceea, este importanta transparenta in sistemul bancar in relatia cu clientii".

Neil Diamond dispune de o experienta de peste 15 ani in sistemul financiar din Marea Britanie, avand colaborari atat cu banci, cat si alte institutii financiare in domeniile de bancassurance, distributia prin agentie sau vanzarile directe pentru HSBC, ING, AIG, Eureko, Lloyds sau Barclays.