Preturile de transfer reprezinta una dintre modalitatile cele mai simple de mutare a profitului unei corporatii multinationale dintr-un regim fiscal dur intr-unul mai prietenos. Pe de o parte poate sa creeze un neajuns pentru statul din care pleaca profitul deoarece pierde bani la buget prin disparitia impozitului, iar pe de alta parte este o problema pentru companiile independente, care se vad astfel concurate in mod oneros.

De asemenea, trebuie remarcat faptul ca pe plan international, legislatiile nationale sunt diferite in ceea ce priveste determinarea si evaluarea preturilor de transfer, ceea ce poate genera pentru firmele multinationale riscul unei duble impuneri, in tara de origine si in cea de implantare, iar pentru administratiile fiscale din respectivele tari dificultati in verificarea corectitudinii determinarii profiturilor impozabile.

Consultantii echipei de Preturi de Transfer din cadrul Grant Thornton Romania precizeaza faptul ca in Romania prevederile introduse in legislatie urmeaza indeaproape atat prevederile europene, precum si recomandarile OCDE in privinta preturilor de transfer care se bazeaza pe respectarea principiului deplinei concurente, enuntat in modelul Conventiei fiscale OCDE art. 9 (1), baza conventiilor fiscale bilaterale intre tarile membre si celelalte tari. In baza acestui principiu, pretul de transfer practicat intre filiale ale unei firme multinationale este just, din perspectiva administratiilor fiscale, daca se situeaza la nivelul pretului practicat intre intreprinderi independente similare, ce realizeaza tranzactii comparabile.

Ordinul nr. 222 din 8 februarie 2008 al Ministerului Economiei si Finantelor stabileste, la art. 2 alin. (1), obligatia contribuabililor care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate de a intocmi "Dosarul preturilor de transfer".

Ordinul, stabileste la un nivel destul de general continutul acestui dosar si incearca sa clarifice un domeniu complex, dificil de abordat atat de catre contribuabil, cat si de catre organele fiscale competente in Romania. Obligatia intocmirii unui dosar al dosarului preturilor de transfer a fost introdusa in legislatia romaneasca prin Codul de procedura fiscala.

In documentarea preturilor de transfer este nevoie de cateva elemente esentiale, mentionează Emilia Moise, dintre care se remarca urmatoarele:

- transparenta totala privind modul de organizare a grupului;
- transparenta totala a fluxurilor banesti in cadrul grupului;
- o prezentare detaliata a costurilor si a modului de formare a preturilor interne;
- respectarea principiului valorii de piata in formarea preturilor interne;
- o baza de date cu tranzactii similare atat in ceea ce priveste filialele apartinand aceleiasi companii, dar activand in tari diferite.
Majoritatea multinationalelor care desfasoara operatiuni pe teritoriul UE vor trebui sa pregateasca un dosar principal cuprinzand informatii despre tranzactiile desfasurate de grup in statele membre ale UE si un dosar specific tarii cu documentatia specifica tarii respective, in speta Romaniei. Termenul pentru prezentarea dosarului preturilor de transfer catre organul fiscal competent se stabileste de catre acesta si nu poate depasi 3 luni calendaristice. Contribuabilul poate cere o singura data extinderea termenului de depunere a dosarului, cu o perioada care nu poate depasi termenul stabilit initial de catre organul fiscal. Organul fiscal poate decide suspendarea inspectiei fiscale pana la prezentarea dosarului preturilor de transfer.

Grant Thornton Romania doreste sa specifice faptul ca in cazul in care documentatia adecvata nu este intocmita, se pot aplica amenzi ce pot fi cuprinse intre 12.000 si 14.000 de lei. Pot fi impuse si obligatii fiscale aditionale (impozit pe profit suplimentar) si penalitati de intarziere in urma ajustarii preturilor de transfer facute de autoritatile fiscale. De remarcat faptul ca ajustari ale preturilor se fac numai din punct de vedere fiscal.

In cazuri extreme, lipsa cooperarii cu autoritatile ar putea duce pana la acuzatii de evaziune fiscala, precizeaza specialistii din cadrul Grant Thornton Romania. Este de asteptat ca numarul controalelor efectuate de autoritatile fiscale romane cu privire la preturile de transfer sa creasca deoarece, in mod normal, dupa ce o tara introduce legislatia referitoare la intocmirea documentatiei, autoritatile fiscale isi sporesc vigilenta in domeniu.

O alta problema este insa si nivelul de expertiza pe care directorii financiari ai societatilor din Romania il au in acest domeniu spune Emilia Moise, responsabilul Departamentului de Taxe din Grant Thornton Romania. Pe cale de consecinta credem ca este necesar ca in intocmirea "Dosarului preturilor de transfer" sa fie utilizata asistenta din partea unor profesionisti. Aceasta va ofera un plus de stabilitate si o reducere a timpului afectat intern pentru problema preturilor de transfer, usurand astfel un proces complex care trebuie bine documentat.

Echipa de consultanti fiscali din Grant Thornton Romania ofera servicii de intocmire a documentatiei privind preturile de transfer. Astfel, in contextul actual de globalizare si de extindere a companiilor multinationale, Grant Thornton Romania prin echipa de specialisti de care dispune isi concentreaza eforturile pentru a sprijini companiile in vederea respectarii reglementarilor romanesti cu privire la preturi de transfer.

Va invitam sa adresati intrebari referitoare la consultanta in preturi de transfer, motivatia pregatirii dosarului intre entitati afiliate din Romania, argumentarea necesitatii adaptarii si completarii documentatiei pregatite la nivel de grup pentru entitatea din Romania, Emiliei Moise, responsabil al Departamentului de Taxe din Grant Thornton Romania la adresa de email: emilia.moise@ro.gt.com.