Compania de consultanta si audit a realizat un “Termometru TTF” informal, care ilustreaza modul in care firmele membre KPMG au perceput pozitia adoptata de guvernele tarilor cu privire la propunerile taxei pe tranzactiile financiare.

Sondajul arata ca din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene (UE), doar trei si-au manifestat sprijinul clar pentru introducerea TTF – Franta, Germania, Spania – si trei s-au declarat clar impotriva – Bulgaria, Cehia, Suedia.

Romania, alaturi de Austria, Belgia, Finlanda, Ungaria, Italia si Lituania, face parte din grupul tarilor care in general inclina catre o pozitie pozitiva pentru introducerea TTF, dar cu anumite conditii.

„In conditiile in care doar trei tari si-au manifestat clar sprijinul, propunerea Comisiei Europene mai are, evident, multe etape de parcurs. O parte dintre Statele Membre care s-au pronuntat in favoarea propunerii sunt dispuse sa o sprijine cu conditia insa ca TTF sa fie introdusa la nivel global, si realitatea este ca introducerea acestei taxe la nivel global nu va avea loc, cel putin nu in viitorul apropiat. Prin urmare, vazuta din acest unghi, perspectivele introducerii taxei pe tranzactiile financiare de catre UE par destul de incerte”, a declarat Hugh von Bergen, coordonator al Global Financial Services Tax Group din cadrul KPMG.

Estonia, Grecia, Polonia, Portugalia, Slovacia si Slovenia au adoptat o pozitie neutra, cu opinii impartite sau care nu si-au exprimat inca o opinie.

In schimb, Cipru, Danemarca, Irlanda, Letonia, Luxembourg, Malta, Olanda si Marea Britanie sunt in favoarea introducerii TTF daca anumite conditii sunt indeplinite, dar in ansamblu inclina spre o pozitie mai putin pozitiva.

„In ciuda ingrijorarii manifestate de anumite State Membre cu privire la riscul delocarii institutiilor financiare si impactul asupra nivelului PIB-ului, initiativa Merkel/Sarkozy de a impune o taxa pe tranzactii financiare, daca este necesar chiar si numai in cateva din Statele Membre, este un mesaj puternic pentru Statele Membre UE care inca au incertitudini”, explica Mark Gibbins (foto), Partener si Coordonator al Serviciilor de Asistenta Fiscala din cadrul KPMG in Romania.

Citeste si:

Potrivit KPMG, propunerea Comisiei Europene de adoptare a unei taxe pe tranzactiile financiare, aplicabila la nivelul Uniunii Europene a generat numeroase discutii publice si politice de la publicarea sa pe 28 septembrie 2011. Presedintele Sarkozy a anuntat recent intentia sa de a introduce o taxa pe tranzactiile financiare in Franta incepand din iulie 2012

Propunerea a ocupat locul intai pe agenda de lucru a multor guverne ale Statelor Membre UE, situatie ce a culminat cu opozitia Marii Britanii fata de recentele masuri de reforma fundamentala ale UE menite sa solutioneze criza financiara care continua sa se propage la nivelul statelor membre.

Taxa pe tranzactiile financiare a fost intampinata cu o critica serioasa, care a pus sub semnul intrebarii realizarea in fapt a obiectivelor sale economice si a ridicat problema posibilului impact negativ asupra sectoarelor financiare ale statelor membre UE si asupra nivelului PIB-ului in ansamblu.

Pana in prezent, putina lume si-a pus intrebarea cine vor fi de fapt beneficiarii veniturilor dobandite din taxa pe tranzactii financiare din UE. Comisia intentioneaza ca aceasta sa fie un fel de taxa aplicabila la nivel UE care ar urma sa sustina, cel putin partial, bugetul Uniunii Europene. Cu toate acestea, chiar si daca principiul unei taxe pe tranzactii financiare la nivelul Uniunii Europene ar fi acceptat, modul in care veniturile urmeaza a fi distribuite - intre UE si statele membre, dar si intre statele membre - va fi probabil un subiect aprig dezbatut”, a mentionat Ionut Mastacaneanu, Tax Senior Manager din cadrul KPMG in Romania.

Taxa a fost conceputa astfel incat sa acopere o gama larga de tranzactii financiare, incluzand achizitionarea si vanzarea de instrumente financiare, ca de exemplu actiuni si obligatiuni, dar si incheierea contractelor pe instrumente derivate ca de exemplu, optiuni si contracte futures cu privire la titluri de valoare sau materii prime.

Conform estimarilor initiale ale Comisiei Europene, aceasta directiva ar putea genera venituri de aproximativ 57 miliarde de Euro anual la nivelul Uniunii Europene.