Veniturile fiscale si cele nefiscale au reprezentat in 2011 doar 32,5% din PIB, cu 12,1 puncte procentuale sub media europeana.
Nivelul veniturilor fiscale raportate la PIB (impozite si contributii sociale) in Romania a fost de 27,2 % in anul 2011, cu 12,4 puncte procentuale mai mic decat media UE 27 (39,6%). Ponderea veniturilor fiscale in PIB este semnificativ mai mica decat in Slovenia (37,8%), Ungaria (36%), Polonia (32,1%) si Slovacia (28,5%), se arata in raportul Consiliului Fiscal pentru 2011, informeaza Mediafax.

Structura veniturilor fiscale din Romania releva o pondere ridicata a incasarilor din impozitele indirecte (46,32% din totalul veniturilor fiscale, fata de 33,08% media UE 27), in timp ce ponderea veniturilor din contributiile sociale a fost de 32,35% (35,1% UE 27), iar cea a impozitelor directe de doar 21,32% ( 31,81% UE 27).

Fata de 2010, ponderea impozitelor indirecte a crescut cu aproximativ trei puncte procentuale pe fondul majorarii cotei standard de TVA si a nivelului accizelor, in timp ce contributiile si impozitele directe si-au diminuat importanta relativa, in conditiile unui scaderi a ponderii acestora in PIB mai mare decat reducerea ponderii veniturilor fiscale totale in produsul intern brut. In aceste conditii, se poate considera ca impozitele indirecte au reprezentat principala componenta a consolidarii fiscale pe partea de venituri bugetare.

Sistemul de taxe si impozite in Romania este caracterizat de o colectare slaba a acestora, cu o administrare ineficienta si o birocratie excesiva, o baza de impozitare relativ redusa cu foarte multe exceptii si deduceri legale si o evaziune fiscala ridicata, se mentioneaza in raport.

Ca o exemplificare a colectarii slabe a taxelor, Romania a colectat 8,4% din PIB venituri din TVA in anul 2011, la fel ca Estonia, in conditiile in care cota legala de TVA in Romania este mai mare decat cea a Estoniei (24% fata de 20%).

In plus, Bulgaria, cu o structura a economiei relativ similara cu cea a Romaniei si o cota legala de TVA inferioara (20%), a colectat chiar mai mult din taxa pe valoarea adaugata in 2011, 8,6% din PIB.

Citeste si:

In ceea ce priveste contributiile la asigurarile sociale platite de angajati si angajatori, veniturile bugetare incasate in anul 2011 au fost de 8,3% din PIB, cu mult mai mici decat in Cehia (13,1% din PIB) si Ungaria (12,3% din PIB), cu toate ca ratele de contributii erau relativ similare.

In opinia Consiliului Fiscal, Romania are nevoie de o reforma radicala a sistemului de colectare a taxelor care sa asigure cresterea semnificativa a veniturilor colectate si scaderea costurilor administrative aferente.

Consiliul apreciaza ca reforma trebuie sa se concentreze pe urmatoarele compnente: cresterea nivelului de conformare voluntara a contribuabililor, in special prin simplificarea codului fiscal si a codului de procedura fiscala si printr-un program amplu de transparentizare totala a cheltuielilor bugetare; sporirea eficientei si reducerea costurilor colectarii, in special prin consolidarea numarului de admnistratii fiscale, informatizarea sistemului si promovarea agresiva a declaratiilor si platilor electronice; cresterea calitatii profesionale a personalului angajat in colectarea taxelor si reducerea coruptiei; stimularea indirecta a unui model de creptere economica mai sustenabil prin cresterea gradului de colectare a taxelor care sa permita acomodarea unor potentiale ajustari in sistemului de taxe si impozite indreptate in special in directia stimularii muncii (in special prin reducerea contributiilor la asigurarile sociale aflate la un nivel ridicat in acest moment) si cresterea economisirii interne pentru a reduce dependenta de intrarile de capitaluri din strainatate in finantarea investitiilor, se mai arata in raport.

Consiliul Fiscal este o autoritate independenta infiintata in baza Legii responsabilitatii fiscal-bugetare, care isi propune sa sprijine activitatea Guvernului si a Parlamentului in cadrul procesului de elaborare si derulare a politicilor fiscal-bugetare si sa promoveze transparenta si sustenabilitatea finantelor publice.