UPDATE: Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a anuntat prin intermediul unui comunicat de presa ca, independent de sesizarea ASSAI, a solicitat clarificari de la Astra Asigurari in privinta modului in care intelege sa instrumenteze dosarele de dauna, societatea aflandu-se inca in termenul de raspuns pentru aceste clarificari.

Reglementatorul a luat insa act de comunicatul de presa al Asociatiei Societatilor de Service Independente (ASSAI) cu privire la nemultumirile legate de modul de despagubire prin polite RCA emise de societatea Astra Asigurari. Cu toate acestea, "ASSAI nu intra sub sfera de reglementare sau supraveghere a ASF si ca orice litigiu izvorat intre ASSAI si vreo societate de asigurari este strict un litigiu comercial de natura sa fie rezolvat intre parti sau prin instanta. Prin urmare, solicitarile oricaror organizatii de tip ASSAI nu intra sub incidenta ASF, care nu poate arbitra litigii contractuale intre service-uri auto si societatile de asigurari".

In continuarea comunicatului emis de autoritate se mentioneaza ca "in functie de calitatea, obiectivitatea si legalitatea acestor clarificari, Autoritatea de Supraveghere Financiara poate face demersuri de verificare a modului in care societatea Astra Asigurari intelege sa ii despagubeasca pe cei care fac obiectul dosarelor de dauna".

Urmare a demersurilor de verificare si control, ASF poate aplica sanctiuni gradual si progresiv, care merg de la avertisment si amenda, pana la suspendarea si interzicerea emiterii de polite RCA de catre societatile de asigurari, potrivit Legii nr.32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor.

In privinta modalitatii de despagubire utilizata de Astra Asigurari, aceasta nu face obiectul avizarii de catre ASF, ci doar al verificarii pentru conformitate de incadrare in normele ASF. Normele ASF se refera in principal la plata despagubirilor juste si corecte in termen de cel mult 10 zile de la data depunerii ultimului document in dosarul de dauna, dar nu mai mult de 3 luni de la momentul deschiderii dosarului de dauna.

In plus, referitor la cazurile semnalate prin petitii individuale, ASF face urmatoarele precizari: In cazul in care asiguratorul a formulat o oferta de despagubire "in evaluare proprie" (respectiv inainte de efectuarea reparatiilor), oferta cu care persoana pagubita nu este de acord, aceasta poate depune documente fiscale prin care sa arate marimea prejudiciului si sa solicite plata diferentei de despagubire cuvenite. Societatea de asigurari trebuie sa plateasca diferenta de suma in cel mult 10 zile de la depunerea documentelor suplimentare.

De asemenea, ASF poate verifica daca suma oferita de asigurator (pe baza evaluarii proprii a asiguratorului care trebuie sa se transpuna intr-o Oferta facuta de asigurator si Acceptata de catre pagubit) este platita in cel mult 10 zile de la momentul depunerii ultimului document, dar nu mai mult de 3 luni de la deschiderea dosarului de dauna.

In final autoritatea precizeaza ca "in cazul in care ASF are indiciile unui comportament abuziv fata de clienti, autoritatea poate dispune control la societatile de asigurare autorizate. Controlul poate avea ca efect sanctionarea astfel: de la avertisment pana la suspendarea si retragerea autorizatiei de emitere de RCA (in cazul politelor de asigurare de raspundere civila)".

Stirea intitiala:

"In urma cu cateva luni, Astra Asigurari a introdus un nou sistem de despagubire prin care clientul pagubit RCA este pus in imposibilitatea de a-si efectua reparatia masinii avariate intr-un service auto. In loc sa achite costurile de reparatie ale masinii avariate intr-un accident in care pagubitul RCA este nevinovat, acestuia ii este virata in contul sau ori intr-un cont deschis de catre Astra Asigurari pentru client, fara consimtamantul clientului, o suma (...) care reprezinta intre 25 - 40% din costurile reale ale reparatiei masinii, iar pagubitul RCA este anuntat prin SMS ca a fost despagubit", se arata intr-un comunicat al Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI).

Asigurarea de raspundere civila auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate in urma unui accident auto produs din vina conducatorului auto asigurat primesc despagubiri pentru daunele materiale si/sau vatamarile corporale suferite, noteaza Mediafax.

Scopul politei este ca persoanele pagubite sa primeasca obligatoriu despagubiri pentru daunele suferite, independent de situatia materiala a celui care a produs paguba.

Citeste si:

Dupa trimiterea SMS-ului, Astra inchide dosarul de dauna, fara a avea un document agreat si semnat de clientul pagubit prin care acesta sa-si fi exprimat acordul cu suma primita, potrivit sursei citate.

"Din acel moment, clientul nu mai poate apela la nici un service auto care sa accepte reparatia masinii sale in baza politei RCA, deoarece clientul figureaza ca despagubit si cu dosarul de dauna inchis", se spune in comunicatul ASSAI.

La randul ei, Asociatia concesionarilor Dacia, Renault si Nissan (ACODAREN) spune ca scaderea inregistrata de piata auto a facut ca intre societatile de asigurari sa se declanseze un "razboi al preturilor pe segmentul politelor RCA".

"Nu de putine ori au aparut in presa declaratii si avertismente cu privire la nesustenabilitatea preturilor practicate de catre unele companii de asigurare, vizate fiind Astra, Euroins si Carpatica. Avertismentul lansat de managerii din asigurari era ca acest razboi va face victime in momentul despagubirii si clientii isi vor pierde increderea in sistemul de asigurari", se spune in comunicatul ACODAREN.

La nivelul anului 2012, veniturile din polite RCA au crescut cu 8,34%, la 2,13 miliarde de lei, ponderea acestui segment afaceri in totalul subscrierilor industriei asigurarilor ajungand la 25,8%, potrivit datelor autoritatii de reglementare (ASF).

Cei mai mari jucatori pe segmentul RCA sunt Astra - 410,3 milioane de lei, Euroins - 390,5 milioane de lei, Carpatica Asig - 238,4 milioane de lei, Asirom - 227,7 milioane de lei si Omniasig -213,8 milioane de lei, potrivit datelor Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare (UNSAR).

La finele anului trecut, conform datelor UNSAR, Astra avea in vigoare un numar de 978.304 polite RCA, Euroins - 742.865 si Omniasig - 646.254.
"In ultimul timp, tot mai multi clienti au venit la service-uri pentru a cere sprijin in rezolvarea unor situatii conflictuale aparute in relatia cu Astra, in calitatea lor de pagubiti ai acestei companii.

Conflictul este generat de plata fortata, prin virarea in cont fara acordul pagubitului, a unor sume de bani considerate de catre Astra drept despagubire acceptata. Aceste sume, calculate netransparent, dupa o regula stiuta doar de inspectorii Astra, nu permit clientilor efectuarea reparatiilor in conditii de calitate si siguranta", a declarat presedintele ACODAREN, Marius Ghiban.

Conform Ordinul CSA 14/2011, pagubitul depune o cerere de despagubire iar asiguratorul trebuie sa formuleze o oferta de depagubire justificata.

"Acesta oferta trebuie acceptata de catre pagubit. Daca pagubitul considera nejusta oferta asiguratorului, acesta are dreptul de a o refuza si poate reclama la autoritatea de reglementare suma oferita ca despagubire, solicitand recalcularea acesteia. Aceste drept este putin cunoscut, ceea permite unor asiguratori sa actioneze la limita legii, in defavoarea celor care, fara vina, devin pagubiti", se arata in comunicatul ACODAREN, in care se mai spune ca Astra a inregistrat in 2012 un numar de 4.123 de reclamatii referitoare la dosarele de dauna pe RCA.

Reprezentantii Astra nu au transmis o reactie la acuzatiile celor doua asociatii.

Infiintata in 2006, ACODAREN este asociatia concesionarilor Dacia, Renault si Nissan din Romania si reprezinta peste 100 de puncte de vanzare si service la nivel national.