Gothaer a intrat pe piata de asigurari de asigurari din Romania, dupa ce Gothaer Finanzholding AG, entitatea care administreaza activitatile financiare ale grupului, a preluat pachetul majoritar de actiuni al Platinum Asigurari Reasigurari (67%), restul de actiuni fiind detinute in mod egal de Constantin Toma si Efraim Naimer. Recent, in urma majorarilor de capital, Gothaer Finanzholding a ajuns la 84,6% din capitalul Gothaer Asigurari.

"La Romania ne-a placut foarte mult piata pe care am cosiderat-o potrivita ideilor noastre, atat din punct de vedere al dimensiunii pietei ca volum al populatiei cat si al infrastructurii. Insa, ceea ce ne-a atras cel mai mult a fost compania pe care am gasit-o in cele din urma, desi pentru achizitii ne-am uitat mai intai la liderii pietei romanesti de asigurari. Din ceea ce am observat, acestia din urma aveau un punct slab comun: RCA, iar strategia pe care o urmau in acel moment pe acest segment de piata nu era compatibila cu ideile Gothaer de a face business", a declarat directorul financiar al Gothaer Insurance Group, Jurgen Meisch (foto), la o conferinta de presa sustinuta in orasul german Köln in fata unui grup de jurnalisti romani si polonezi.

Ca urmare, afirma Jurgen Meisch, "am decis sa ne reorientam catre o companie mult mai mica. Dar pentru ca Gothaer Romania sa devina un succes, doi factori sunt importanti: mediul intern, atat in ceea ce priveste echipa cat si ideile implementate s.a.m.d. si mediul extern al companiei, definit prin contextul macroeconomic. Mizam foarte mult pe ideea ca in cele din urma Romania va redeveni o piata aflata in expasiune, nu doar din prisma pietei de asigurari, ci si din perspectiva intregii economii romanesti, care va adera in viitorul apropiat si la Zona Euro; ceea ce va genera o intoarcere masiva a capitalului strain - a investitiilor straine directe. Odata ce acestea se vor intampla si piata asigurarilor va avea de castigat".

Exemplul polonez esuat....

Business-ul Gothaer Romania este structurat in 65% corporate si 35% retail. "Cum ne axam mai mult pe segmentul de asigurari corporate depindem foarte mult de dezvoltarea mediului macroeconomic. Acum ne concentram pe investitii in extinderea retelei de distributie, dar intr-un ritm relaxat, odata ce nu avem RCA in portofoliu si ca urmare nici volume mari de subscrieri. Altfel am avea nevoie de o vasta retea de distributie care ar inghiti numai bani. Incercam sa ne extidem inteligent si sa urmarim in acelasi timp tendinta si ritmul de dezvoltare al pietei".

In opinia sa, va urma o perioada foarte dificila pentru piata de asigurari auto din Romania, "asa cum se intampla peste tot atunci cand prima companie care subscrie preponderent pe RCA intra in faliment. De obicei si piata se schimba din acel moment".

Jurgen Meisch a oferit drept exemplu, Gothaer Polonia care provine dintr-o astfel de companie. Fondata in 1990 a fost ulterior vanduta coreenilor de la Daewoo. Acestia au facut "greseala clasica in asigurarile de raspundere civila auto (RCA): subscrieri, subscrieri, subscrieri... au uitat de rezerve, au uitat de daune". Atunci cand si-au dat seama ca au ramas fara cash si rezerve iar daunele bateau la usa au decis sa subscrie in continuare si mai mult si mai ieftin. Acest lucru se numeste in lumea financiara «efectul bulgarelui de zapada».

"De obicei aceste companii nu falimenteaza lent, ci «explodeaza» la un moment dat. Atunci intervine si supraveghetorul, care aduce noi actionari ce recapitalizeaza compania. Vechii actionari raman cu pierderi, iar populatia cu daunele neachitate, deoarece nu sunt bani. Asa s-a intamplat si Daewoo in Polonia acum zece care a devenit intre timp Gothaer. Am vazut exemple similare in Republica Ceha, in Slovacia, Ungaria si vom vedea si in Romania. Nu pot spune ca acest lucru se va intampla cu siguranta, dar piata se indreapta in aceasta directie".

Citeste si:

In final, Jurgen Meisch a afirmat ca desi subscrierea de RCA genereaza o crestere mai mare in piata, aceasta trebuie sa fie insa si profitabila. "Am vazut greselile altora pe segmentul RCA atat pe piata romaneasca, cat si in Polonia, si nu vrem sa le repetam. Atle grupuri internationale au anuntat majorari de capital in Romania pentru a asigura rezervele necesare, sume care intr-un final reprezinta pierderi. Suma de bani pe care austriecii de exemplu, au pierdut-o in Romania este enorma. Atunci de ce as investi capital in RCA, daca nu este decat un sac fara fund? Nu are sens".

In opinia sa, "piata trebuie sa ajunga la un nivel de maturitate in care compania de asigurari trebuie sa aiba posibilitatea de a face profit, iar la tarifele curente din piata acest lucru nu este posibil. Sa faci business in asigurari de raspundere civila auto in asemenea conditii nu este o idee prea inteligenta. Este similar cu a vinde o bancnota de un dolar pe 99 de centi", a conchis Jurgen Meisch.

Subscrierile Gothaer au urcat cu peste 90% la sase luni

Gothaer Asigurari Reasigurari, companie detinuta de asiguratorul german cu acelasi nume, a anuntat pentru primul semestru din acest an afaceri in crestere de peste 90% fata de aceeasi perioada din 2012, la un volum total de prime brute subscrise de peste 27 mil. de lei.

"Continuam sa ne dezvoltam afacerile in zona de retail, precum si pe segmentul companiilor mici si mijlocii, cu un plan de afaceri construit pentru a ajunge la un volum de prime consolidat si sustenabil. Focusul nostru ramane in continuare pe client si in jurul lui ne concentram atat strategia de crestere, cat si mentinerea si imbunatatirea permanenta a serviciilor acordate", declara Anca Babaneata, CEO, Gothaer Asigurari Reasigurari.

Compania sustine ca a urcat patru pozitii in clasamentul de asigurari generale la finele primului trimestru din 2013, conform datelor publicate de insuranceprofile.ro. De asemenea, in topul asigurarilor auto CASCO din Romania, Gothaer mentioneaza ca se afla printre primii zece asiguratori in perioada mentinata, cu o cota de piata de 1,07% si un volum de prime de peste 9 milioane lei.

Compania a inregistrat cresteri si pe partea de asigurari tip property, principala linie de business a campaniei, cu 291% fata de S1 2012, cumuland un volum de prime brute subscrise de peste 12 milioane de lei. In ceea ce priveste categoria asigurarilor agricole, Gothaer spune ca ocupa locul 3 in clasamentul de profil, cu o cota de piata de la 6,58% in T1 2012, la 11,66% in 2013.

Gothaer Asigurari a subscris anul trecut prime brute in valoare totala de 24,5 milioane de lei, pe segmentul asigurarilor generale, in crestere cu 44% comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, la un numar de aproximativ 42 de mii de contracte de asigurari, potrivit datelor UNSAR.