Bancile se asteptau la un impact mai puternic al legii si au majorat, inainte de aplicarea efectiva a actului normativ, avansul minim la creditele standard pana la 35-40%, de la 15-25% anterior. In cazul BCR, avansul a fost majorat in 9 mai de la 15% la 35%, in urma adoptarii Legii privind darea in plata, cumulat cu reducerea perioadei de finantare de la maximum 30 de ani la cel mult 25 de ani, conform News.ro.

Dupa mai putin de patru luni, in 30 august, banca a anuntat ca reduce avansul minim pentru creditele ipotecare pana la 15% sau 25% in anumite conditii in 42 de localitati medii si mari.

"Dupa majorarea avansului minim la 35% s-au acordat mai putin de o suta de credite. Ceea ce se acorda zilnic inainte, dupa aceea s-a acordat intr-o luna si jumatate, ca sa va faceti o idee", a spus Demetrian, intr-o discutie cu jurnalistii.

Dupa reducerea la 15% a avansului, numarul de solicitari de credite a revenit la o situatie "normala", a precizat Demetrian.
Insa bancherul a mentionat ca, pentru banci, principalul efect al Legii darii in plata a fost lipsa de predictibilitate in legatura cu creditarea, ceea ce a generat masuri precum majorarea avansului la creditele imobiliare.

Citeste si:

Ulterior, dupa ce bancile au primit doar cateva mii de notificari pe Legea darii in plata, impact mult sub estimari, au inceput sa revina cu avansul spre nivelurile de dinaintea intrarii in vigoare a Legii darii in plata, a argumentat Demetrian. BCR afirma ca, in cazul sau, impactul legii darii in plata a fost redus de masurile anterioare ale bancii, in primul rand campania "Scade Rata", lansata in 2015, prin care clientii bancii cu credite garantate au beneficiat de reducerea ratelor cu 20%, in medie.

"Aproape 200.000 de clienti BCR au beneficiat de refinantari, restructurari sau ajustari de costuri in ultimii sapte ani, din care 90.000 de clienti dela 1 ianuarie 2015 pana in prezent", a precizat Demetrian.

Potrivit bancii, volumul creditelor care au beneficiat de reduceri de costuri se ridica la 4,5 miliarde lei. In plus, pentru clientii cu situatii sociale deosebite, banca a lansat un program special, "Sansa Ta", de care au beneficiat circa 1.000 de clienti. Programul, care este activ si in prezent. se adreseaza clientilor care au inregistrat o scadere puternica a veniturilor sau care trec printr-o perioada dificila, insa nu poate fi accesat de someri.

Timp de trei ani, clientii au datoria "blocata" si beneficiaza de o solutie individualizata din partea bancii, care presupune plata unei sume mai mici, pe care clientul si-o poate permite.

"Clinetul nu va renunta la casa decat atunci cand bancile nu-i vor oferi solutii", a argumentat Demetrian.

BCR a precizat ca de vineri, 30 septembrie, aplica efectiv Directiva europeana 17, care a intrat in vigoare si in Romania si care ofera o protectie suplimentara clientilor in raportul cu bancile. Astfel, bancile au obligatia de a informa clientii cu privire la variatiile de curs, dobanzile penalizatoare in caz de restante sunt limitate drastic si sunt eliminate din momentul inceperii procedurii de executare silita.
In plus, clientii nu mai platesc comision in cazul in care ramburseaza anticipat creditele.