Firmele platitoare de TVA din Romania capata speranta ca vor incasa mai repede banii din deconturile de TVA, avand in vedere modificarile aduse legislatiei in domeniu. Este vorba de noul Ordin ANAF care stabileste o procedura mult mai rapida de rembursare pentru firmele incadrate in categoria de risc redus. Cu toate acestea, ramane de vazut in ce masura aceste noi reglementari vor fi efectiv respectate si daca vor avea efectele scontate, sustin consultantii fiscali.

Potrivit modificarilor introduse de Ordinul 1232/2017, pentru deconturile incadrate in categoria riscului fiscal mic (si in functie de suma solicitata la rambursare), decizia de rambursare se va emite la o zi de la incadrarea in aceasta categorie de risc, fata de termenul de 5 zile de la depunere, prevazut anterior de procedura.

Analiza de risc: extinsa, dar clarificata!

Pe de alta parte, ordinul prevede faptul ca termenul pentru finalizarea analizei de risc pentru solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA a fost extins de la 15 zile la 25 de zile calendaristice de la data depunerii decontului de TVA.

“Prevederile Ordinului se aplica incepand cu deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse dupa data de 1 mai 2017. (…) Aceste modificari vizeaza cresterea gradului de acuratete a procedurii de solutionare a rambursarilor de TVA si totodata eficientizarea acestui proces”, a explicat, pentru wall-street.ro, Angela Rosca, managing partner TaxHouse.

In opinia sa, modificarile recent introduse sunt de natura sa reduca efectiv timpul de rambursare pentru contribuabilii cu risc fiscal redus, avand in vedere ca noua procedura introduce reguli mai clare de incadrare privind existenta unui risc fiscal. Pana acum, din cauza lipsei de transparenta si claritate a acestei incadrari, respectivii contribuabili puteau fi susceptibili a fi considerati cu risc fiscal mare, a mai spus Rosca.

Pe langa Ordinul mentionat, care incepe sa isi produca efectele, ea a amintit si declaratiile de presa recente ale presedintelui comisiei de Buget-Finante din Senat, potrivit carora acesta va initia in Parlament o propunere legislativa privind rambursarea automata a TVA in 5 zile, fara control prealabil si fara o cerere prealabila. “In cazul nerespectarii acestui termen, statul ar urma sa plateasca penalitati contribuabililor. Momentan, aceasta initiativa nu s-a concretizat intr-o propunere legislativa concreta, astfel ca ramane de vazut in ce masura aceasta poate fi considerata fezabila si oportuna”, a mai spus Angela Rosca.

Cum obtine statul amanarea rambursarilor de TVA

In acest moment, ca regula generala, termenul de solutionare a cererii de rambursare a TVA este de 45 de zile de la inregistrare, iar pentru contribuabilii care, ca urmare a analizei de risc necesita efectuarea unei inspectii acesta se prelungeste pana la 90 de zile de la inregistrarea cererii, cu exceptia situatiilor in care, pentru solutionarea cererii, este necesara administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei, cand se pot institui prelungiri suplimentare ale termenului de solutionare.

“Din experienta noastra, de cele mai multe ori aceste termene nu sunt respectate. Mai mult, autoritatile fiscale procedeaza uneori la extinderea perioadei verificate sau chiar la extinderea controlului inceput pentru solutionarea unei cereri de rambursare a TVA si asupra altor arii de taxe, fapt ce, in mod evident, va intarzia solutionarea rambursarii de TVA si chiar va produce blocaje in activitatea operationala a contribuabililor”, a subliniat Angela Rosca.

Consultantul citat a subliniat faptul ca problemele cu care contribuabilii se confrunta in continuare in practica din perspectiva rambursarii de TVA apar cel mai frecvent in cadrul inspectiilor fiscale si pornesc de la modalitatea in care autoritatile fiscale abordeaza verificarea efectuata, punand accent mai degraba pe verificari de documente solicitate pentru justificarea dreptului de deducere a TVA, decat pe intelegerea industriei in care contribuabilul opereaza si a substantei economice a tranzactiilor in care este implicat.

De asemenea, probleme practice pot aparea si din perspectiva accentului semnificativ pus de autoritatile fiscale pe neconcordantele dintre informatiile depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri.

“Din experienta noastra, existenta unor astfel de neconcordante poate duce la suspendarea inspectiei fiscale si realizarea de controale incrucisate la partenerii de afaceri ai contribuabilului, fapt ce va prelungi termenul de finalizare a inspectiei si implicit de solutionare a cererii de rambursare, chiar daca, de multe ori, neconcordantele constatate nu deriva dintr-un comportament fiscal incorect/ neadecvat al contribuabilului ce a solicitat rambursarea ci a partenerilor sai de afaceri”, a mai spus Angela Rosca.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri