Studiul, intitulat, “Future of the Saver” analizeaza modul de impozitare a economiilor in 12 tari cu o economie dezvoltata si actiunile intreprinse de organismele internationale, atat pentru a deschide piata economiilor transfrontaliere, cat si pentru a combate evaziunea fiscala. Sondajul sugereaza ca in prezent se pun bazele unui nou sistem international de reglementari.

“Romania a cunoscut o dezvoltare deosebita in ultimii cativa ani, ceea ce a generat si unele dezechilibre economice. Creditarea a luat un avant foarte mare, comparativ cu economiile efectuate de catre populatie, iar acum este necesar sa se stabileasca un echilibru”, spune Niculae Done (foto), Tax Partner KPMG

Dar guvernele si industria serviciilor financiare nu se grabesc sa se adapteze la acest nou sistem, desi ar trebui sa coopereze pentru a asigura acel mix de oportunitati si siguranta de care au nevoie consumatorii.

Cele mai clare actiuni intreprinse pentru constituirea unei reale piete internationale a economiilor pot fi vazute in Uniunea Europeana, unde Comisia Europeana (CE) a introdus actiune in instanta impotriva guvernelor ale caror sisteme fiscale continua sa favorizeze economisirile interne in defavoarea economisirilor externe.

In acelasi timp, guvernele europene coopereaza pentru a-i forta pe furnizorii de servicii financiare sa dezvaluie informatii asupra economiilor depuse de persoane din alte tari, iar Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) a raportat realizarea unor progrese semnificative in campania sa de a schimba legislatia internationala pentru a facilita accesul la informatii bancare in scop fiscal.

“Guvernele ar trebui sa se alature acestei miscari internationale de deschidere a granitelor economisirilor, si sa introduca o oarecare coerenta in maniera de impozitare a economiilor”, a adaugat Done.

El crede ca industria serviciilor financiare ar trebui sa se grabeasca si sa se angajeze in acest proiect impreuna cu guvernele. :Viitoarele produse internationale de economisire vor trebui astfel concepute incat sa includa costurile suplimentare ale unui regim de dezvaluire a informatiilor mult mai dur iar transparenta crescuta va deveni o cerinta daca urmeaza sa se permita furnizorilor de servicii financiare sa opereze pe noile piete. Companiile interesate in acest lucru ar trebui sa coopereze cu guvernele pentru a le ajuta la formularea noilor regulamente”, spune Done.

Studiul examineaza, in detaliu, regimurile de impozitare a economiilor in Argentina, Australia, Brazilia, China, Germania, India, Japonia, Singapore, Elvetia, Turcia, Marea Britanie si Statele Unite. A reiesit o diversitate de regimuri fiscale, dar putine concesiuni facute deponentilor internationali.

Guvernele europene, la indemnul CE, si-au modificat legislatia fiscala pentru a permite distribuirea transfrontaliera a fondurilor de investitii. Dar inlaturarea discriminarilor intre fondurile de pensii interne si externe a avut o evolutie mai lenta, si multe tari par a astepta rezultatul procedurilor juridice introduse de CE impotriva Belgiei, Spaniei, Danemarcei, Frantei, Irlandei, Italiei, Portugaliei si Marii Britanii inainte de a hotari ce vor face in continuare.

“Cei care economisesc nu ar trebui pedepsiti pentru ca au crezut ca guvernele, dornice sa evite cele mai grave efecte ale recesiunii, nu au acordat importanta cuvenita nivelului randamentului obtinut de acestia din economii”, a spus Done. “Aceasta situatie trebuie sa se schimbe daca se doreste o crestere a volumului de economii si a fluxului de capital. Guvernele si industria serviciilor financiare au ocazia sa realizeze acest lucru prin crearea unei piete a economiilor realmente internationala. Aceasta este o oportunitate care nu trebuie pierduta.”