Centrum der Büro und Informations Technik, adica Centrul pentru Birou si Tehnologia Informatiei. Titulatura pare desueta azi, la douazeci de ani de la prima editie. Dar daca spui CeBIT, toata lumea va sti ca e vorba de cel mai mare targ de Tehnologia Informatiei si Comunicatii din lume, care are loc la inceputul fiecarei primaveri in Hanovra, Germania.

La editia din acest an a CeBIT, incheiata saptamana trecuta, peste 6.200 de companii de profil au atras circa 450.000 de vizitatori. Mai putini decat anul trecut, dar asta a parut sa ambitioneze si mai mult expozantii. Toata lumea era dispusa sa vanda orice, oricui, de la consumatori obisnuiti pana la mari corporatii.

Dar, plimbandu-te cu laptopul pe umar printre standurile acestei editii, ca simplu vizitator sau ca jurnalist, a fost mai greu ca in alti ani sa tragi o linie si sa spui: “tendinta pe care s-a inscris evenimentul din acest an a fost cutare”. si totusi...

Fara a mai consulta cifrele oficiale, s-a putut observa cu ochiul liber ca anul acesta scena CeBIT a apartinut, de departe, chinezilor si taiwanezilor, la capitolul produse de larg consum. E al treilea val asiatic care invadeaza vestul cu astfel de produse, dupa panica pe care japonezii au starnit-o in anii ‘70 si asaltul coreenilor din anii ‘90. Unul dintre cele mai impresionante standuri din sectorul “Comunicatii” a marcat debutul la CeBIT al BenQ Mobile, divizie a grupului taiwanez de IT&C BenQ, infiintat dupa ce acestia au achizitionat, anul trecut, filiala de productie de telefoane mobile a Siemens, care inregistra pierderi de circa un milion de euro pe zi.

Ambitiile taiwanezilor sunt mari. “Compania nu are nici jumatate de an vechime si deja am lansat cu succes douasprezece noi telefoane mobile. Produsele noastre de top sunt vandute de majoritatea operatorilor”, spune, pentru Capital, Joseph Forer, director BenQ Mobile pe regiunea Europa Centrala si de Est. Estimam ca vom ajunge la breakeven (atingerea nivelului de profit zero – n.r.) spre sfarsitul acestui an”.

Reteta succesului: designul

Chinezii si taiwanezii au inteles lectia predata cu ceva vreme in urma de japonezi si coreeni. Daca nu au cumparat companii intregi, cum e cazul BenQ sau Lenovo, macar isi deschid centre de cercetare si dezvoltare in Europa sau pur si simplu angajeaza specialisti europeni sau americani. Cartea pe care mizeaza, designul, pare castigatoare. Reteta care a asigurat succesul produselor Apple pare ca a fost mai bine inteleasa in Asia decat in Europa sau America.

Fie ca e vorba de BenQ, de Asus, Acer, Dialogue – creatorii micului si “desteptului” laptop Flybook - la capitolul computere personale si produse electronice, sau de aceiasi BenQ, VK Mobile, ori Qtek la telefoane mobile, asiaticii mizeaza din nou pe design, asa cum fac si fratii lor coreeni Samsung sau LG. si pe buna dreptate. Vizitand standurile, iti dai seama usor cum va arata computerul personal al urmatorului an. Un laptop cantarind in jur de 1,5 kilograme (asta da laptop pe care sa il porti pe umar timp de o saptamana prin targ!), cu noul procesor dual-core si platforma Centrino de la Intel sau cu varianta concurenta Turion 64 de la AMD, lansata tot la CeBIT.

Cu un hard-disk cu o capacitate de stocare intre 40 si 60 de gigabytes si memorie de lucru de doi gigabytes. Cam cat au desktopurile din birourile unei companii obisnuite din Romania. Cum aproape toate computerele sau telefonele mobile au ajuns sa inglobeze aceeasi tehnologie, e clar ca diferenta se va face la capitorul design si la cat de multe softuri primesti “de-a gata” din fabrica. “In conditiile in care preturile scad oricum, e clar ca utilizatorii se uita din ce in ce mai mult la calitatea produselor si la design”, spune Angelika Kayder, directorul de marketing al BenQ pe Europa Centrala si de Est. “Planul nostru pentru acest an este sa ne dublam vanzarile in Europa”.

In aceste conditii, pentru producatorii de computere de birou nu a mai ramas decat varianta “virarii” spre productia de console pentru livingroom. Desktopul viitorului va fi computerul de sufragerie. E drept ca taiwanezii si chinezii isi atrag inca unele reprosuri pe care le-au primit si le mai primesc inca si companii mai titrate din Asia, cum ar fi Samsung. Privind mobilele VK, de exemplu, nu poti sa nu observi ca asiaticii se inspira, ca sa nu spunem copiaza, din designul de succes al Motorola RAZR V3.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23239&shift=1