In gospodariile respondentilor se afla 18 dispozitive de acest fel, iar respondentii din Franta, Germania, Spania si Italia au cheltuit, in medie, 367 euro pe dispozitive IT&C doar in ultimele trei luni, in timp ce gospodariile din Marea Britanie au cheltuit in medie 218 lire.

Studiul arata nu doar ca am devenit foarte de legati de tehnologie, ci si ca tehnologia mai degraba a apropiat membrii familiilor decat sa-i indeparteze, si asta prin mai multe moduri:

- Aproape doua treimi (64%) din respondenti cred ca tehnologia (cum ar fi telefoanele mobile, retele sociale, e-mail, etc) „i-a adus mai aproape” de familiile lor.
- Jumatate dintre cei intervievati (52%) sunt de acord ca tehnologia mobila ii ajuta sa aiba mai multe conversatii cu familia lor, iar unul din patru considera ca a ramane in contact prin intermediul social media inseamna ca „ii inteleg mai bine pe membrii familiilor lor”.

Samsung a lansat Indicele Techonomic pentru a vedea cum se schimba felul in care interactioneaza oamenii pe masura ce creste rata de adoptie a tehnologiei. Au fost chestionati online 5.000 de respondenti din categoria de varsta 18-65, din cinci tari europene (Marea Britanie, Franta, Germania, Spania si Italia), studiul fiind realizat la solicitarea Lifestyle Samsung European Research Lab, in parteneriat cu Ipsos MORI.

In Romania, un studiu efectuat de 360insights in iunie 2013 pe o baza de 807 respondenti, arata ca utilizatorii detin 12 tipuri de aparate electronice si electrocasnice dintr-o lista de 17. Cel mai des intalnit este frigiderul (99%), urmat de aragaz, fier de calcat si TV (97%). Dintre acestia, 67% au un televizor cu ecran plat (LCD/plasma). In privinta dispozitivelor mobile, 99% dintre respondenti detin un telefon mobil (dintre acestia, 35% detin un smartphone), iar 17% o tableta. Utilizatorii din Romania sunt online cca. 3,6 ore/zi, in principal pentru a-si verifica emailul, pentru a fi activi pe retelele sociale si a comunica prin intermediul aplicatiilor de chat. Tinerii sunt lideri in privinta adoptiei de tehnologiei, acestia folosind cel putin doua gadgeturi pentru a se contecta la internet.

Principalele activitati derulate de utilizatorii de internet din Romania sunt:
- 82% folosesc mailul
- 68% intra pe site-uri de socializare
- 64% intra pe chat
- 64% se documenteaza pentru scoala/ munca
- 61% citesc ziare online

„Pe masura ce tehnologia devine omniprezenta in casele noastre trebuie sa raspundem nevoilor in schimbare ale utilizatorilor si sa dezvoltam produse care sunt bazate pe noul stil de viata al oamenilor. Samsung a investit in Laboratorul European Lifestyle Research pentru a privi dincolo de comportamentul produsului, descoperind nevoile si valorile viitoare ale oamenilor”, a declarat Mihaela Stanoiu, director de marketing la Samsung Electronics Romania.

Impreuna, dar la distanta – conexiunile familiale raman puternice

Indicele Samsung Techonomic ofera o imagine clara asupra unitatii familiei, aratand ca exista legaturi stranse intre membrii:
- 44% dintre adultii chestionati care tin legatura cu parintii vorbesc cu acestia cel putin o data pe zi
- 40% dintre adultii chestionati care pastreaza legatura cu fratii vorbesc cu acestia la fiecare doua-trei zile sau mai mult
- 56% dintre adultii chestionati care pastreaza legatura cu bunicii vorbesc cu acestia o data pe saptamana sau mai mult

Familiile raman apropiate in ciuda faptului ca unul din cinci respondenti (19%) locuieste singur si doua treimi (63%) nu locuiesc in acelasi oras cu restul familiei lor, inclusiv membrii familiei mai indepartati (de exemplu, bunici, matusi, unchi, veri, etc). Astfel, se constata o diferenta majora fata de generatia anterioara, cand aproape jumatate (44%) traiau in aceeasi localitate cu majoritatea familiei lor. Acest lucru arata ca, desi familiile sunt din ce in ce mai fragmentate din punct de vedere geografic, legaturile pot ramane stranse.

Citeste si:

Cercetarea a relevat diferente in ceea ce priveste gradul de apropiere fata de familie intre nationalitatile europene chestionate. Italienii si spaniolii sunt cei mai apropiati de parintii lor: mai mult de o treime (38% si, respectiv, 36%) dintre cei care pastreaza legatura cu parintii lor vorbesc cu acestia de mai multe ori pe zi. In schimb, in Germania, Franta si Marea Britanie mai putin de unul din cinci respondenti (13%, 11% si respectiv 18%) vorbeste cu parintii mai mult de o data pe zi.

Parintii si partenerii paveaza calea cu conectivitate digitala

Indicele Samsung Techonomic arata ca unele forme traditionale de comunicare sunt preferate in continuare de cei mai multi dintre noi. Alegem interactiunea fata-in-fata cu partenerii, bunicii si copiii nostri, dar situatia este diferita cand vine vorba de parinti, frati, familia mai indepartata si prieteni, cand preferam apelurile telefonice pentru comunicare.

Cu toate acestea, studiul arata si o perspectiva interesanta asupra altor moduri in care parintii pastreaza legatura cu copiii lor, intr-un fel care le ofera acestora din urma mai multa libertate. Peste o treime (36%) din parinti comunica cu copiii prin intermediul SMS-urilor, 29% folosesc e-mail-urile, iar 15% folosesc apelurile video.

Relatiile sunt, de asemenea, impulsionate de formele de comunicare care permit impartasirea mai multor tipuri de informatii. Dintre cei intervievati, un sfert folosesc retelele sociale pentru a comunica cu partenerii lor si mai mult de unul din zece (14%) foloseste apeluri video pentru a vorbi cu partenerul sau. Cu toate acestea, Indicele Samsung Techonomic arata ca, pe langa consolidarea relatiilor, tehnologia joaca un rol important si in finalizarea acestora: unul din 14 respondenti (7%) a declarat ca a incheiat o relatie cu un partener prin intermediul SMS-urilor.

Momente emotionante cu ajutorul tehnologiei

Tehnologia a fost criticata in trecut pentru ca nu permite decat interactiuni indirecte, dar Indicele Samsung Techonomic le permite familiilor sa imparta momente frumoase.

In ciuda faptului ca gospodariile in care locuiesc respondentii au 18 dispozitive IT&C sau aparate electrocasnice (din cele 11 categorii de dispozitive si aparate care fac obiectul cercetarii), televizorul ramane cel care aduce membrii familiei impreuna – aproape jumatate (43%) dintre cei care nu locuiesc singuri spun ca vizioneaza in fiecare zi impreuna cu familia un show de televiziune sau un film.

In timp ce jocurile traditionale nu mai sunt folosite in mod regulat, unul din zece respondenti care nu locuieste singur spune ca in gospodaria proprie se joaca zilnic jocuri electronice, pe telefonul mobil, tableta sau consola.

Indexul Samsung Techonomic – cifre cheie

Proprietarii de tehnologie
- In gospodariile respondentilor se gasesc, in medie, 18 dispozitive IT&C sau aparate electrocasnice (dintre cele 11 categorii de dispozitive si aparate care fac obiectul cercetarii)
- Aproape o treime dintre cei intervievati au afirmat ca au in gospodaria lor cel putin doua televizoare si aproape unul din cinci are trei televizoare
- Mai mult de jumatate dintre respondenti (53%) au o tableta in gospodarie

Comportamentul de cumparare:
- Telefoanele mobile si tabletele sunt pe primul loc in topul dispozitivelor pe care respondentii sau alte persoane din gospodarie intentioneaza sa le achizitioneze in urmatoarele trei luni
- 19% dintre cei care au cumparat o tableta si 17% dintre cei care au cumparat un aparat de fotografiat au facut acest lucru deoarece si-au dorit un produs mai mic sau mai usor (acest motiv fiind in top 5 motive pentru achizitionare, in ambele cazuri)
- Respondentii au declarat ca, in ultima luna, au platit mai mult pentru carti sau reviste digitale decat pentru alte tipuri de continut

Frecventa si utilizarea produsului:
- Mai mult de o treime (35%) dintre cei intervievati petrec mai mult de o ora uitandu-se la TV, filme sau continut video intr-o zi obisnuita
- Unul din cinci (20%) dintre cei care folosesc aplicatii pentru jocuri de noroc sau de divertisment pe mobil sau tableta face acest lucru timp de o ora sau mai mult, intr-o zi tipica de utilizare
- Aproape sase din zece (59%) dintre cei intervievati care utilizeaza un aparat de gatit fac acest lucru pentru nu mai putin de o ora pe zi, atunci cand le folosesc
- Aproape un sfert (24%) dintre respondenti folosesc aparatele lor de curatare la fiecare 4-5 zile sau mai rar.