In prima sa vizita la Bucuresti, Gervais Pellissier, Deputy CEO al Orange Group, a avut intalniri cu managerii companiei din Romania, oficiali ai guvernului si wall-street.ro.

Gervais Pellissier, al doilea cel mai puternic om din conducerea operatorului telecom francez, vorbeste despre Romania in termenii unui strateg care cunoaste bine operatiunile locale, dar pe care le analizeaza exclusiv la nivelul viziunii si al strategiei grupului in care lucreaza de noua ani de zile.

Absolvent al universitatilor HEC, Berkeley si Koln, Gervais Pellissier a preluat la inceptul lunii septembrie a doua functie ca importanta in grupul Orange, imediat dupa CEO-ul Stéphane Richard, responsablitate ce implica coordonarea operatiunilor companiei din Marea Britanie si celelalte tari din Europa (cu exceptia Frantei). Aflat la prima vizita in Romania, Gervais Pellissier spune ca impresia sa era buna inca de dinainte sa vina la Bucuresti. Perceptia este datorata rezultatelor bune obtinute de operatiunile din Romania.

Cele mai recente raportari financiare arata ca Orange Romania a inregistrat venituri totale de 227,4 milioane de euro, in crestere cu 3,4% fata de aceeasi perioada din 2013. De la inceputul anului, veniturile companiei au totalizat 675,7 milioane de euro. “Impresia initiala mi-a fost confirmata de realitatea din biroul nostru de la Bucuresti. Avem aici o echipa dinamica si tanara care creeaza o atmosfera buna in termenii relatiilor de lucru. Suntem multumiti, de asemenea, de performanta companiei tradusa printr-o revenire din criza fata de evolutia din 2009. Criza financiara din Romania a afectat piata telecom, iar acum consider ca sectorul telecomunicatiilor si-a revenit complet. In plus, avem o structura diferita a pietei, bazata mai ales pe convergenta serviciilor fix mobil”, spune Gervais Pellissier, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Imediat dupa ce a preluat managementul operatiunilor Orange din tarile europene, Gervais Pellissier a vizitat birourile operatorului telecom din Spania, Marea Britanie si Polonia. Dupa vizita din Bucuresti urmeaza o deplasare in Slovacia, iar pentru finele lunii noiembrie sunt programate intalniri cu executivii diviziilor din Moldova, Armenia si Luxemburg. “Vreau sa vad toate echipele”, imi spune Gervais Pellissier, aflat in biroul lui Jean-François Fallacher, CEO al Orange Romania din 2011 incoace. “Vrem sa fim si mai performanti aici, pe o piata tot mai competitiva. Romania este una dintre pietele in care avem cele mai mari cote de piata. Doar in Moldova si Slovacia avem mai mult.”

Il intreb pe Gervais Pellissier daca Orange are o strategie personalizata in functie de locul pe care compania il ocupa intr-o anumita piata. “Asa este. Strategia de business difera in functie de pozitia pe care ne aflam. Spre exemplu, in Spania suntem pe locul trei si acolo am ales sa crestem printr-o preluare prin care am crescut cota de piata de la 17% la 25%. Cand esti pe primul loc, incerci sa te mentii in frunte. Suntem numarul unu in Polonia, dar cu o cota de piata mai mica decat in Romania’’. Strategia Orange Romania este, potrivit lui Gervais Pellissier, sa ramana lider in functie de cota de piata, iar asta implica sa fim o activitate intensa cat mai multe segmente de piata, o strategie sanatoasa atat pentru clientii high end, cat si pentru cei low end. “Pentru a fi pe primul loc in piata, ai nevoie de cea mai buna retea. Reteaua unui operator telecom este ca un avion Airbus A380. Pentru a genera venituri consistente cu un Airbus A380, trebuie sa ai o clasa Economy buna si numeroasa, dar nu este suficient pentru a umple aeronava la capacitate maxima. Ai nevoie de cat mai multi clienti business class. In opinia mea, operatorii telecom nu au fost pregatiti pana acum sa ofere servicii comparabile cu cele oferite de catre un operator aerian la business class. Diferentierea operatorilor a fost facuta pana recent doar in functie de utilizarea retelei, de minute, de numarul de SMS-uri, si mai tarziu in raport cu datele consumate”, enunta Gervais Pellissier.

Vrem sa segmentam piata in continuare. Cuvantul-cheie in telecom: personalizarea

Procesul de diferentiere a inceput sa fie tot mai pregnant in telecom. “Intrarea pe piata a unor operatori telecom low-cost si migrarea tehnologiei catre VoIP, All IP si instant messaging creeaza contextul ca toate aceste cantitati sa fie irelevante pentru a distinge consumatorii, cu o singura exceptie: datele mobile. Trebuie sa ne diferentiem in termeni de utilizare a datelor mobile pentru a fi relevanti in fata clientilor. Vrem sa segmentam piata: iti oferim o conexiune buna cand ai nevoie, dar trebuie sa platesti mai mult pentru ca aceasta iti ofera valoare adaugata. La fel ca in cazul unui avion Airbus, clasa de business dedicata clientilor din telecom (persoane fizice si juridice) trebuie sa fie atent targetata. Vom continua procesul de segmentare a clientilor si credem ca telecomul este un business in care clientii devin tot mai sofisticati. Totul se rezuma la personalizare in telecom.”

Telecomul, un business de infrastructura. Observ o scadere puternica a rentabilitatii capitalului angajat in infrastructura

Gervais Pellissier s-a intalnit la Bucuresti si cu ministrul pentru Societatea Informationala. “Daca ma uit la Romania in comparatie cu alte tari din Europa, autoritatile locale nu se disting fata de altele. Trebuie sa intelegem, totusi, ca telecomul este un business de infrastructura. Din punct de vedere economic, observam o scadere puternica a rentabilitatii capitalului angajat in infrastructura. In opinia mea, niciun lider de piata (operator telecom cu propria infrastructura) nu obtine profit in prezent. Reglementarea operatorilor MVNO este excesiva in toate tarile. Desi aceasta reglementare a fost facuta pentru a crea mai multi jucatori in piata, acum este utilizata pentru operatorii de cablu si cei de telefonie fixa. Din ce observ, in Romania, Belgia si Spania (chiar si in Franta), operatorii de retea fixa cu rezultate bune pe segmentul broadboand au un acces limitat la MVNO”. Un MVNO este un operator care furnizeaza servicii de voce si date mobile fara a-si construi propria retea de antene si fibra optica, ci inchiriind infrastructura de la operatori existenti.

Cresterea pe piata de servicii TV reprezinta o directie strategica pentru Orange Romania. “Prefer sa avem o prezenta solida pe zona de continut. Daca ne uitam la modul in care utilizatorii consuma TV, televiziunea clasica (lineara) este in scadere, in timp ce televiziunea prin satelit este in avans. De asemenea, consumul TV este in schimbare, iar clientii telecom consuma mai ales programe sportive, politice si informative. In plus, diferentele intre valoarea adaugata oferita de televiziunea traditionala si cea furnizata de televiziunea prin satelit este tot mai mare”, afirma Gervais Pellissier.

Concret, interesul tot mai mare pentru mobilitate sustinut de internetul de mare viteza si de explozia de aplicatii se manifesta si in zona de televiziune multi-ecran. In prezent, peste 110.000 de abonati Orange TV vizioneaza programele pe televizor si dispozitivele mobile, in timp ce aplicatia pentru smartphone si tableta a fost descarcata deja de peste 800 000 de ori.

Strategie de crestere in Romania

Romania se numara printre pietele pe care Orange analizeaza posibile achizitii, cu un accent pe segmentul telefoniei fixe, potrivit unor declaratii recente ale lui Gervais Pellissier. De asemenea, conducerea operatorului de telecomunicatii analizeaza diferite oportunitati pentru a extinde activitatile Orange din Spania si Romania. “Am decis deja strategia de dezvoltare din Spania prin printr-o achizitie si prin intermediul unui parteneriat”, declara Gervais Pellissier. Cat despre strategia de dezvoltare de pe piata romaneasca, managerul francez insista pe ideea tatonarii segmentului telefoniei fixe: “Parteneriatele cu alti operatori, transformate in proiecte de co-investitii, sunt importante pentru noi. Un parteneriat cu operatorii de cablu este mai dificil acum si nu cred ca o anumita parte isi va asuma 100% din investitii. Daca un operator isi permite aceasta mutare, reglementatorii vor spune ca exista monopol si ca trebuie sa deschida reteaua catre altii.”

Cum abordeaza Orange inovatia din perspectiva lui Gervais Pellissier? “Incercam sa descentralizam inovatia. Avem un centru de inovare in Franta in care lucreaza mai multi ingineri. De asemenea, incurajam initiativele care ne pun in contact cu start-up-urile care inoveaza in domeniul IT&C. Un exemplu la nivel de grup ar fi acceleratorul Orange Fab prezent in Franta, Polonia, Asia, SUA, etc. In Romania Orange este partener al proiectului Innovation Labs, iar in urma programului a fost dezvoltat un serviciu alaturi de unul dintre start-upurile finaliste. Cercetarea in telecom este critica si este realizata de alte institutii, in niciun caz de catre cele private. Depunem eforturi pentru implementarea retelelor 5G la nivel comercial si este vital sa ne implicam in dezvoltarea tehnologiilor viitorului prin parteneriate private cum este cel intre companiile specializate Ericsson, Nokia si Alcatel”, raspunde executivul francez.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri