Votul traditional se bazeaza pe alegerea unui esantion care sa reflecte poulatia totala pentru a masura opinia publica. Dezvoltat in 1940 de George Gallup, parintele votului modern, acesta necesita o desfasurare imensa de forte de catre o armata bine pregatita de oameni.

Lucrand cu un numar foarte mare de respondenti din toate categoriile posibile, companiile ne asigura ca pot prezice rezultatele votului electoral si preferintele consumatorilor cu o foarte mare precizie si cu investitii minime fata de metodele traditionale. Respondentii sunt recrutati din toate mediile existente pentru a reflecta o opinie mai veridica, inclusiv din categoria celor in varsta sau cu un venit scazut, care e putin probabil sa utilizeze Internetul.

In Romania, Kestionare.ro reprezinta primul serviciul de cercetari online in care companiile isi pot realiza singure chestionare pentru campanii de cercetare online. Siteul pune la indemana utilizatorilor posibilitatea de a realiza sondaje, studii si evaluari ale produselor/serviciilor oferite pe baza unor formulare electronice.

Una din cele mai mari companii de votare online din Europa, YouGov, cu sediul in Marea Britanie, intentioneaza sa aplice metodele sale online in urmatoarea campanie prezidentiala din Statele Unite. Dupa mai multe votari online incepand cu 2001 in Marea Britanie, estimarile YouGov au fost la fel de exacte ca voturile actuale, devansand rezultatele votarii traditionale, anunta IHT.

Daily Telegraph din Londra utilizeaza serviciul YouGov de doua ori pe luna, apreciindu-i abilitatea de a forma un esantion atat de mare intr-un timp relativ scurt, putand dubla astfel numarul de respondenti si obtine rezultate mai rapide si mult mai exacte decat celelalte agentii de votare.

Exista si opinii contra, potrivit carora votul online nu este acceptabil. “ Votarea online nu este inca viabila”, a precizat Joel Beneson, un democrat care lucreaza pentru campania lui Barack Obama.

Citeste si:

Internetul reprezinta o arma eficienta de testare a reclamelor publicitare pe segmente specifice de populatie, dupa cum declara Beneson, dar nu se poate pune problema de a se viza opiniile intregii populatii.

Leendert de Voogd, director general al TNS Opinion din Brussels, rivalul YouGov si una din cele mai mari companii de votare, este de parere ca votarea privind interesele publice se bazeaza inca pe mersul la domiciliile consumatorilor. “Este mult prea devreme ca interesele publice sa fie subiecte ale votarii online”, a spus el. “Votarea online este ca Vestul Salbatic, fara reguli, fara serif si fara puncte de referinta”.

Printre sondajele realizate de TNS Opinions se afla Eurobarometer, o ancheta de interes public din Europa construita pentru Comisia Europeana inca din 1973. “Deciziile luate pe baza sondajelor noastre sunt mult prea importante pentru a fi lasate unei votari online”, a concluzionat de Voogd, adaugand ca “Votarea online poate omite parti importante ale populatiei.”

In concluzie, votarea online castiga teren datorita esantioanelor bine definite si a costurilor reduse, dar, potrivit multor specialisti, nu este accesibila tuturor si rezultatele nu pot fi generalizate. Totusi, persoana din fata PC-ului nu poate fi atat de diferita fata de persoana care nu foloseste Internetul, dupa cum incheie King, un reputat profesor guvernamental din Essex.