In prezent, sistemele de taxare a energiei variaza amplu de la un stat la altul si conduc des la stimularea celor mai mari poluatori. Noile norme au rolul sa elimine dezechilibrele actuale pentru a tine cont atat de emisiile de CO2 ale acestora, cat si de continutul lor energetic, se arata intr-un comunicat al Executivului comunitar.

CE propune un impozit pentru combustibili format dintr-o taxa de 20 de euro pe tona de dioxid de carbon si un impozit minim pentru carburanti si combustibili destinati incalzirii.

Proiectul prevede ca taxele pe carbune, cea mai poluanta forma de energie folosita in Europa, sa urce de cinci ori, la 0,15 euro pe gigajoule de energie, insa aceasta ar putea fi efectuata treptat.

Propunerea va ajuta statele membre sa isi redefineasca structura generala de impozitare intr-un mod care sa contribuie la crestere si la ocuparea fortei de munca, prin deplasarea sarcinii fiscale de la salarii catre consum. Directiva revizuita va intra in vigoare in 2013.

Datorita perioadelor de tranzitie lungi, pana in 2023, prevazute pentru alinierea completa a impozitarii continutului energetic, industria va dispune de timp suficient pentru a se adapta la noua structura de impozitare.

Citeste si:

"Modernizarea sistemului de impozitare a energiei se face la momentul potrivit. Statele membre i?i elaboreaza in prezent strategiile de iesire din criza si de indeplinire a obiectivelor fixate de programul Europa 2020 si cer sa se ia masuri care sa duca la reducerea dependentei de combustibilii fosili", a declarat Algirdas Semeta, comisarul pentru Impozitare si Uniune Vamala, Audit si Antifrauda.

Impozitarea produselor energetice este armonizata la nivelul UE intr-o anumita masura. Directiva privind impozitarea energiei stabileste in prezent rate minime de impozitare a produselor energetice utilizate drept carburant si combustibil pentru incalzire, precum si a energiei electrice.

Totusi, respectiva directiva este depasita si ii lipseste coerenta. O impozitare bazata pe volumul de produse energetice consumat nu contribuie la atingerea obiectivelor energetice ?i de combatere a schimbarilor climatice ale UE.

De asemenea, aceasta nu reuseste sa stabileasca stimulente economice pentru a incuraja cresterea si crearea de locuri de munca.

Propunerea va fi discutata in Parlamentul European si in Consiliu si se estimeaza ca va intra in vigoare in 2013, urmand sa fie aplicata treptat.