Cancelarul german Angela Merkel, presedintele francez François Hollande si premierul italian Matteo Renzi participa la ceremonia de inaugurare si urmau sa strabata apoi tunelul la bordul unui tren, de la Erstfeld, la intrarea din nord, la Bodio, intrarea din sud, in Ticino, in "Elvetia italiana".

Noul tunel, construit in 17 ani si care va intra deplin in serviciu in decembrie, constutie pivotul noii linii feroviare care traverseaza Alpii (Neat) si care urmeaza sa permita o redefinire a hartii transporturilor pe axa Nord-Sud in Europa.

El vizeaza sa incurajeze folosirea trenului si sa conduca la o decongestionare a drumurilor in privinta transportului de marfa pe coridorul Rin-Alpi, care asigura o legatura de la Rotterdam, pe malul Marii Nordului, si pana la Genova, pe malul Marii Mediterane.

Noul tunel este numit "de baza", pentru a fi diferentiat astfel de "tunelul de creasta" - construit in secolul al XIX-lea, in perioada 1872-1881, care are o lungime de 11 kilometri si strapunge partea de sus a Masivului Saint-Gothard.

Lucrarile de constructie au costat 12,2 miliarde de franci elvetieni (10,9 miliarde de euro). Tunelul ar putea sa fie traversat zilnic de peste 260 de trenuri de marfa, cu o viteza de 100 de kilometri pe ora, dar si de 66 de trenuri de calatori, care pot rula cu o viteza de pana la 200 de kilometri pe ora.

Citeste si:

Lucrarile au implicat o planificare minutioasa in vederea trimiterii echipamentelor si evacuarii celor aproximativ 28,2 milioane de tone de roca extrasa.

Intre alte provocari tehnice, a fost necesara solutionarea problemei temperaturii, care putea sa urce pana la 45 de grade Celsius, ceea ce a impus instalarea unui puternic sistem de ventilatie care sa garanteze conditii acceptabile pe santier.

La final, lucrarea va permite fluidizarea traficului de marfuri. Pana in 2020, se estimeaza ca volumul marfurilor transportate urmeaza sa creasca cu 20% pe axa Rotterdam-Genova.

Potrivit Cailor ferate federale elvetiene, numarul calatorilor va ajunge la 15.000 zilnic pana in 2020, fata de 9.000 in prezent, iar timpul legaturii intre Zurich si Lugano va fi redus la doua ore, fata de doua ore si 41 de minute in prezent.

Recordul de lungime al acestui tunel ar putea insa sa fie doborat in viitor de un proiect si mai ambitios al Chinei. Beijingul intentioneaza sa sape un tunel de 123 de kilometri lungime pe sub Marea Bohai.