In cazul unui due diligence, regula numarul 1 este sa nu vorbesti despre tranzactia care se pregateste, nici inainte, nici dupa, contractele de confidentialitate prevazand de cele mai multe ori chiar si distrugerea datelor obtinute de la compania vizata de achizitie.

In perspectiva unei achizitii, potentialul cumparator, solicita o evaluare financiara, fiscala si juridica a societatii tinta. In functie de specificul activitatii, mai poate fi facut si due diligence tehnic, de mediu sau comercial.

Due diligence-ul financiar si fiscal reprezinta procesul de verificare al situatiilor financiare ale unei societati, incluzand identificarea riscurilor legate de business, cu o concentrare pe factorii critici care pot influenta rezultatul operational, precum si fluxurile de numerar.

Un due diligence poate fi realizat atat de partea vanzatorului cat si a cumparatorului. De cele mai multe ori, un due diligence este efectuat de catre un consultant extern, ceea ce creste obiectivitatea, in contexul unui due diligence de partea vanzatorului.

Printre piedicile de care se loveste un consultant in acest proces de evaluare se numara lipsa de transparenta a vanzatorului, care are de pierdut in acest caz pentru ca potentialul cumparator se poate razgandi sau poate pune o presiune in sensul scaderii pretului de achizitie.

"Orice due diligence financiar ofera un raport si asupra calitatii managementului, acest aspect fiind deosebit de important pentru cumparator, care trebuie sa stie care sunt oamenii pe care se poate baza dupa efectuarea tranzactiei. De asemenea, personalul si aspectele legate de resurse umane sunt esentiale spre exemplu, in cazul unei fabrici. Pot exista clauze speciale in contractele de munca, care pot influenta in mod semnificativ fluxurile de numerar viitoare", a explicat Petrescu.

Timpul este un alt aspect important, intrucat evaluarea se face de cele mai multe ori contra cronometru. Consultantul impreuna cu potentialul cumparator, trebuie sa se asigure ca timpul este rezonabil asa incat sa fie identificate aspectele care pot influenta decizia de achizitie sau care pot schimba rezultatul negocierii.

"Durata unui due diligence depinde de industrie si de dimensiunea afacerii, poate dura de la o saptamana pana la 3-4 luni in cazul unui business mare sau in cazul unei privatizari", a spus Cristina Petrescu.

Energia eoliana si logistica, domeniile in care s-au incheiat deal-uri

Potrivit partenerului TPA Horwath, potentialii cumparatori si clienti care au accesat serviciul de due diligence au venit din Austria, Spania, Olanda, Grecia, Germania si Turcia.

Acestia au fost interesati de achizitii in domeniul energiei eoliene, logistica, bauturi alcoolice, real estate, produse chimice, farmaceutic si domeniul tehnic.

Citeste si:

Specialistul TPA Horwath a mentionat ca dintr-un total de 16 negocieri de achizitie, doar 2 s-au concretizat, acestea fiind in domeniile energiei eoliene si logistica.

Activitatea de consultanta in due diligence este strans corelata cu piata de fuziuni si achizitii (M&A), motiv pentru care o crestere a volumului de tranzactii ar trebui sa se reflecte si in veniturile obtinute din procesele de due diligence.

Piata romaneasca de fuziuni si achizitii (M&A) a crescut de circa 2,4 ori in volum in 2011 fata de anul anterior, pana la 727 milioane euro, potrivit unui raport de piata realizat de Capital Partners.

Numarul de tranzactii incheiate si confirmate anul trecut a ajuns la 107, in crestere cu aproape 50% fata de 2010.

Totusi, vremurile bune de dinaintea crizei au trecut, recunoaste partenerul TPA Horwath Cristina Petrescu.

In cazul unui due diligence, consultantul primeste un avans, iar remuneratia este acum fixa sau plafonata, comparativ cu perioada de dinaintea crizei cand firmele de consultanta erau remunerate in functie de numarul de ore prestate, la onorarii orare standard.

De asemenea, si tranzactiile sunt mai mici acum, achizitiile la care TPA Horwath a contribuit cu expertiza fiind de 5-10 milioane de euro.

TPA Horwath este o firma internationala de consultanta, contabilitate si audit, infiintata in Romania in 1998. Cifra de afaceri a TPA Horwath Romania s-a situat anul trecut la circa 3,3 milioane euro, in crestere cu 14% fata de 2010.