Organizatorii estimeaza ca anul acesta au fost peste 600.000 de spectatori la evenimentele organizate in cele zece zile de spectacol.

Inca de la intrarea in Sibiu am constatat cu placere ca intreg orasul este cuprins de o atmosfera de sarbatoare.

Pe toate stradutele vezi afise cu spectacolele care au fost puse in scena la aceasta editie si o multime de tineri si nu numai cu legitimatii de participare la spectacol.

In acest an, Festivalului International de Teatru de la Sibiu, eveniment in care s-au investit aproape sase milioane de euro, a continuat traditia unei oferte culturale la cel mai inalt nivel.

Agenda de evenimente din acest an a fost una variata si a adus publicului productii reprezentative ale marilor companii din strainatate ši din Romania, spectacole de strada in orasul vechi si in cetatile si bisericile fortificate din imprejurimile Sibiului, spectacole de teatru-dans, flamenco, balet, dans contemporan, teatru de papusi, circ, spectacole de lumini, muzica, pantomima, conferinte, dezbateri, expozitii de fotografie si pictura, lansari de carte, instalatii si ateliere, care au loc atat in spatii conventionale, cat, mai ales, in spatii neconventionale.

La festival au luat parte artisti din peste 70 de tari, care au prezentat peste 350 de evenimente, in 60 de spatii de joc.

Cum s-au strans banii

Constantin Chiriac, directorul Teatrului National Radu Stanca din Sibiu si organizatorul festivalului, afirma ca si in acest an principalele fonduri au fost stranse de la sponsori, din Romania si strainatate, nu de la autoritati.

“In economia intregului buget de anul acesta al festivalului, care se ridica undeva la 5,8-5,9 milioane de euro, contributia din bani publici este undeva la 20%, insemnand 1.020.000 euro, dintre care 800.000 vin de la Consiliul Local, Consiliul Judetean, comunitate. Ne-au fost promise mai multe fonduri din bani publici, insa numai atat am primit. Pana la totalul sumei sunt fonduri externe si contributia sponsorilor, atat din Romania, cat si din alte tari”, a declarat pentru wall-street.ro Constantin Chiriac.

El a adaugat ca printre sponsorii festivalului se numara companii din domeniul bancar, al asigurarilor, energie si petrol.

“In situatia in care vorbim de o companie internationala, preferam sa negociem direct cu grupul, decat cu filiala locala. Reprezentantele din Romania nu sunt interesate sa dea mai mult de cateva mii de euro, asa ca discutam la nivel de grup”, a explicat Chiriac.

Companiile sunt motivate sa investeasca, avand sansa sa se promoveze in fata a peste 60.000 de spectatori pe zi, asa cum estimeaza organizatorii.

Cand vine vorba de dificultati financiare, Chiriac se gandeste tot la relatia cu sectorul public.

"Principalele dificultati pe care le am an de an sunt cele cu structurile romanesti. Lipsa de perspectiva este cea mai importanta, deoarece nu exista sistem de finantare multianual, pentru ca daca as avea certitudinea ca acei bani, chiar si putini, ii voi primi, as putea sa intru in licitatii din timp, asa incat as putea sa economisesc mai mult de o treime din bani. De exemplu, daca as avea un ban in avans sa ii dau hotelierului in noiembrie sau in februarie, cand el are nevoie, pentru ca nu este sezon, el ar fi dispus sa imi faca discounturi de pana la 40%", explica oficialul festivalului.

Cat dureaza organizarea

Poate nu multi s-ar fi gandit, insa punerea la punct a unui eveniment de asemenea anvergura se pregateste in 4-5 ani, chiar si cu ajutorul a mii de voluntari.

“Niciodata festivalul nu se pregateste in ultimul an, intotdeauna editiile se pregatesc cu 2, 3, 4 pana la 5 ani inainte, pentru ca daca vrei sa aduci cele mai mari companii de spectacol, costa enorm si atunci trebuie sa gasesti timpul cel mai bun si partenerii in jurul Romaniei pentru a face rost de bani”, explica Chiriac.

Citeste si:

El a adaugat ca in prezent 80% din programul festivalului de anul viitor este deja realizat si contractele incheiate, iar cel din 2014 este gata in proportie de 30%. Mai mult, organizatorii evenimentului au deja contracte incheiate pentru editia din 2017.

“Se poate observa ca este un spectacol la care s-a lucrat mult si a iesit foarte bine. Noi suntem de doua zile in Romania, la Sibiu, si nu am mai vrea sa plecam. Suntem interesati de toate evenimentele prezentate si, in mod special, de cele cu origini in tara noastra”, spunea o turista japoneza, in ziua a sasea de festival.

Noi am urmarit mega productia taiwaneza King Lear, pusa in scena de celebrul actor Wu Hsing- kuo.

“Intr-o combinatie unica de gesturi superbe, miscari rafinate si maiestrie scenica, actorul Wu Hsing- kuo reia tragedia monumentala a lui Shakespeare, adaptand piesa prin preluccrarea unor teme ca puterea si deceptia”, asa este descrisa piesa in pliantele partenerului principal al evenimentului, compania Ambient.

Piesa King Lear a fost prezentata anul trecut in selectia oficiala a Festivalului International de Teatru de la Edinburgh, cel mai important festival al artelor spectacolului din lume.

La noi biletele au costat in jur de 40 de lei, in Scotia mai bine de 70 de euro.

Cati bani aduce festivalul

Cum tema festivalului din acest an este "Crize. Cultura face diferenta", l-am intrebat pe organizator si despre efectele crizei asupra incasarilor. Din fericire, se pare ca oamenii nu renunta la cultura in vremuri nu tocmai bune, ba mai mult, se reorienteaza catre aceasta, iar festivalul a incasat dublu fata de anul trecut.

“Daca ne referim la incasarile din bilete, anul acesta ne vom duce undeva la 60.000 de euro. Aproape ca am dublat incasarile fata de anul trecut si asta pentru ca am mai infiintat niste spatii de joc, pretul biletelor ramanand acelasi”, a explicat directorul festivalului.

Bucurosi de festival sunt si hotelierii, precum si patronii de restaurante si terase din Sibiu.

“Pe o raza de 30 de kilometri nu gasesti niciun loc liber in unitatile de cazare din Sibiu, desi multi inca vin cu gandul ca vor gasi un loc de cazare pe ultima suta, insa nu mai este nimic disponibil. Am cazat turisti si in casele oamenilor”, a spus Chiriac.

Potrivit acestuia, din cei peste 600.000 de oameni care au urmarit spectacolele Festivalului International de Teatru de la Sibiu, jumatate sunt turisti straini veniti in Romania pentru acest eveniment.

Festivalul de la Sibiu este cel mai important eveniment care pune Romania pe harta turismului din Europa si din lume. Intr-adevar, Festivalul George Enescu beneficiaza de 30 milioane de euro investitie, adica de 6 ori mai mult decat noi, dar este un festival de nisa. De trei ani insa, Festivalul International de Teatru de la Sibiu primeste premiul operatorilor din turism, ca recunoastere pentru evenimentul care aduce cei mai multi turisti”, a incheiat optimist Constantin Chiriac.

Festivalul International de Teatru de la Sibiu s-a desfasurat anul aceasta in perioada 25 mai-3 iunie.

Sursa foto: news.yale.edu