Exista persoane pentru care dorinta de a-si completa colectia de obiecte de arta sau de a oferi cuiva un cadou deosebit este mai presus de piedicile de natura financiara. Mai mult, este cunoscut faptul ca iubitorii de arta investesc masiv in colectiile lor si ca pasiunea pentru frumos conduce la cheltuieli majore. Deschiderea unui magazin de obiecte de arta vine in intampinarea celor pasionati de frumos, dar si a celor care au nevoie de diverse obiecte pentru a-si decora locuinta. Investitia initiala se rezuma la deschiderea unui magazin, iar apoi la cumpararea unor prime produse. Ulterior, afacerea se dezvolta pe masura ce volumul tranzactiilor creste, dar si prin diversificarea serviciilor oferite.

Conditii de baza

Pentru a-si putea incepe activitatea, intreprinzatorul trebuie sa infiinteze o firma al carei obiect de activitate principal sa fie comercializarea obiectelor de arta. In plan secundar, se pot mentiona si obiecte de activitate precum reconditionarea si evaluarea obiectelor de arta.

Pentru asigurarea legalitatii activitatii se impune obtinerea licentei pentru import-export, necesara in cazul aducerii in tara a unor obiecte de arta. Licenta se elibereaza de catre Camera de Comert si Industrie, pe baza documentatiei depuse de comerciant (actele firmei si cererea de licentiere) si este valabila pe perioada anului calendaristic in care e eliberata. Licenta se reinnoieste anual prin aceeasi procedura. Atunci cand importa, intreprinzatorul trebuie sa aiba in atentie ca marfa sa fie insotita de toate documentele prevazute de lege, pentru a evita orice probleme generate de procedurile vamale. Astfel, se impune ca, pe langa documentele si facturile de transport, ac-tele firmei exportatoare si declaratia vamala de import, sa detina si un certificat de origine a marfii, care sa precizeze ca obiectele in cauza nu fac parte din patrimoniul cultural al vreunui stat.

Magazinul

Principala investitie pe care trebuie sa o faca intreprinzatorul pentru a-si putea incepe activitatea este reprezentata de achizitionarea si amenajarea unui magazin. Desigur, exista si varianta mai ieftina, in care magazinul este inchiriat, iar spatiul nu are nevoie de amenajari ample. Un avantaj in vanzarea obiectelor de arta este ca, odata expuse, produsele destinate vanzarii au darul de a orna magazinul.

Locatia aleasa trebuie sa beneficieze de vad comercial. In alegerea zonei exista, in principal, doua variante. Prima dintre acestea este plasarea magazinului intr-un cartier al orasului predominat de cladiri vechi si frecventat de persoane pentru care arta nu este un domeniu necunoscut (cum ar fi, de exemplu, centrul istoric al Bucurestiului). O alta optiune ar fi amplasarea magazinului intr-un centru comercial cu numar mare de vizitatori.
Pentru a-si proteja investitia, intreprinzatorul trebuie sa ia in calcul instalarea unui sistem de supraveghere video si alarmare in caz de efractie, conectat la serviciile unei firme de paza si protectie. In cazul in care magazinul se afla intr-un centru comercial, inves-titia in echipamente de securitate se reduce, intrucat marile magazine au deja sisteme de alarmare si paza asigurata.

„Materia prima“

Printre articolele ce pot fi comercializate in magazin se numara piese de mobilier, tablouri, statuete, ceasuri, pendule, candelabre, portelanuri, sfesnice, dar si obiecte si decoratiuni care nu se incadreaza intr-o categorie distincta. Dintre acestea, la loc de pret se afla veioze din materiale nobile, fructiere, carafe, cosulete din argint, precum si alte obiecte uzuale, dar al caror principal atu este constituit de vechime sau de calitatea deosebita a manoperei. Nu trebuie neglijate bijuteriile vechi, podoabele, broderiile si ornamentele de epoca.

La inceputul afacerii, intreprinzatorul trebuie sa faca eforturi pentru a atrage in magazinul sau cat mai multe produse. In acest sens, initial se poate practica sistemul vanzarii in regim de consignatie. Pentru aceasta, o idee buna este cautarea anunturilor de vanzare a obiectelor de arta si convingerea detinatorilor sa-si incredinteze magazinului produsele pe care le detin, pentru o mai buna expunere si vizionare. Ulterior, acestora li se adauga obiectele achizitionate de intreprinzator, atat din surse interne, cat si externe, care treptat se acumuleaza, iar prin vanzare aduc profit.

Furnizori de arta

Pentru a procura diverse produse pentru magazin, o buna idee este crearea unor relatii ale intreprinzatorului in randul artistilor plastici autohtoni. Prin cointeresarea acestora si acordarea unei recompense financiare (sub forma de procent din castig) se pot obtine relatii despre colectionari, dorintele acestora, alti comercianti de arta si produsele de care acestia dispun, dar si despre obiecte de arta pe care proprietarii intentioneaza sa le puna in vanzare. Introducerea in circuitul comercial a unor asemenea obiecte, de obicei „uitate“ prin cotloanele caselor „batranesti“, poate reprezenta o importanta sursa de venituri pentru intreprinzator.

Citeste si:

Pentru a putea intra in contact cu artistii, o modalitate o constituie posibilitatea afilierii societatii la o asociatie profesionala aflata in relatie cu Uniunea Artistilor Plastici. Investitia necesara e minima, fiind egala cu sumele ce reprezinta cotizatiile anuale pentru membrii asociatiei, respectiv ai Uniunii.

Ulterior, un pas major in afacere il reprezinta intrarea in cercul destul de restrans al „colectionarilor-comercianti“ de obiecte de arta, reuniti si cunoscuti sub denumirea de „corporate collectors“. Prin accesul la aceasta breasla de nivel international se largeste masiv orizontul posibilitatilor de achizitionare a unor produse de arta, fiind vorba de obiecte provenite din afara tarii. Astfel, se pot asigura clientilor din tara obiecte care pot parea la prima vedere inaccesibile.

Angajatul anticar

Una dintre conditiile de baza pentru ca magazinul sa se impuna in timp pe piata este ca vanzatorul angajat sa nu fie ignorant in ceea ce priveste arta. Desigur, este imposibil de gasit un absolvent al unui institut de arta care sa accepte sa lucreze ca vanzator intr-un magazin, fie acesta si de obiecte de arta, dar intreprinzatorul trebuie sa gaseasca si sa angajeze o persoana cu notiuni si cunostinte minime in domeniu. Aceste cunostinte pot fi atat dobandite in timp, cat si cultivate treptat, pentru a se ajunge la un nivel satisfacator.

Angajatul trebuie sa fie capabil sa ofere clientilor explicatii referitoare la produsele comercializate, date despre vechimea obiectului, autorul creatiei, dar si aspecte „tehnice“ referitoare la starea obiectului (daca necesita sau nu lucrari de reconstituire sau restaurare). De asemenea, trebuie sa invete si sa stie sa impartaseasca doritorilor modalitatile adecvate de conservare si expunere a obiectelor cumparate. Vanzatorul trebuie sa manifeste si o atentie deosebita in manipularea obiectelor pentru a le inspira celor cu care intra in contact ideea de respect pentru arta si frumos. Potriviti pentru aceasta sarcina sunt fostii lucratori din magazine de antichitati si anticariat, a caror vasta experienta poate fi exploatata cu succes.

Servicii pentru colectionari

Pe langa vanzarea propriu-zisa de obiecte de arta, intreprinzatorul trebuie sa aiba in vedere extinderea afacerii. In acest sens, o oportunitate este reprezentata de o serie de servicii destinate amatorilor de obiecte de arta. Astfel se pot oferi servicii de expertiza profesionala, precum si restaurari pentru diverse obiecte sau opere de arta.

Pentru a putea efectua expertize, este nevoie de angajarea (pe baza de colaborare) a unui expert profesionist. Evaluatorul trebuie sa fie autorizat pentru aceasta activitate si, nu in ultimul rand, sa aiba experienta in domeniu. Prin preluarea de comenzi prin intermediul magazinului, expertul evaluator va contribui la cresterea afacerii.

O alta categorie de servicii care se pot oferi se refera la efectuarea unor lucrari de restaurare. Prin cooptarea unor specialisti in domeniu, se pot restaura (concomitent cu pastrarea patinei de epoca) obiecte de metal, portelan sau lemn, picturi, covoare si tapiterii deosebite, precum si mobilier de epoca. In vederea unor asemenea lucrari se impune insa o analiza estimativa a utilitatii, precum si a costurilor restaurarii. Se au in vedere plusul de valoare pe care il poate dobandi obiectul, precum si gradul in care acesta poate fi recuperat. Pentru restaurari, intreprinzatorul va trebui sa apeleze la artisti specializati si cu experienta in asemenea lucrari.

Prezenta online

Pentru o buna promovare a afacerii, se impune crearea, pentru magazin, a unui site pe Internet. Departe de a fi costisitoare, pagina de Internet poate atrage un numar insemnat de clienti. Obiectele supuse vanzarii sunt expuse in site pe categorii de produse, iar fiecare in parte trebuie sa aiba alaturat datele de provenienta (tara, autorul, anul in care a fost creat), precum si pretul. Cu o promovare in egala masura atenta si perseverenta, se poate asigura succesul afacerii.