De asemenea, managerii din primul esalon conduc variante ale marcii Audi, cum ar fi A4, precum si VW Golf sau Passat.

Pretul de pornire al unui VW Touareg este de 35.600 de euro (fara TVA), in vreme ce varianta cea mai scumpa ajunge la 55.700 de euro (fara TVA). In schimb, Skoda Octavia are un pret de achizitie ce variaza intre 9.670 de euro si 23.500 de euro (fara TVA), iar cele mai scumpe VW Golf si WV Passat ajung sa coste si 30.000 de euro, respectiv 25.000 de euro, fara TVA.

“Modelele de masini pe care le primesc sefii si managerii de top din multinationale nu s-au schimbat fata de 2009 si 2010. Top managerii trebuie sa fie motivati indiferent de perioada, pentru ca ei sunt cei care genereaza si inspira echipele in business. De asemenea, ei au nevoie sa se simta motivati si in ceea ce priveste masina pe care o conduc”, spune Oana Datki (foto), contry manager al Consulteam, reprezentantul local al Mercer.

Totusi, presiunea pe care au resimitit-o companiile in ceea ce priveste reducerea cheltuielilor le-a determinat pe organizatii sa-si revizuiasca politica de acordare a automobilelor de serviciu. Astfel, companiile au evaluat angajatii de pe pozitiile care au nevoie de masina pentru job, pentru a vedea cu exactitate numarul salariatilor eligibili pentru a primi un automobil.

“Daca in trecut companiile acordau masini tuturor angajatilor din vanzari, acum nu se mai intampla acest lucru. Totodata, organizatiile care au luat masinile pe credit au incercat sa negocieze conditii mai bune cu bancile sau societatile de leasing, avand in vedere ca preturile automobilelor au scazut destul de mult fata de 2007 – 2008”, adauga Datki.

De regula, multinationalele inlocuiesc automobilele angajatilor dupa cinci ani sau dupa ce a fost parcursa o distanta de cel putin 150.000 de kilometri. De asemenea, salariatii au posibilitatea de a achizitiona autovehiculele uzate, astfel ca toata lume castiga: companiile fac rost de bani pentru inlocuirea parcului auto, iar anumiti angajati obtin propriul automobil.

Datki este de parere ca automobilele sunt foarte apreciate de angajatii care activeaza in multinationalele de pe piata locala si datorita educatiei si culturii specifice popoarelor cu influente balcanice si latine.

“Romanii sunt foarte pretentiosi in ceea priveste automobilul pe care il conduc si prefera sa achizitioneze masini scumpe. Aceasta mentalitate este specifica insa regiunii geografice din care facem parte”, subliniaza Datki.

In urma cu ceva timp, managerul companiei de consultanta in resurse umane a primit vizita unui colaborator multimilionar suedez, posesor al unui autoturism Bentley. Ajuns in Pipera, unul dintre cartierele scumpe ale Bucurestiului, omul de afaceri a fost socat sa vada pe strada trei autoturisme Bentley in doar cateva ore.

“Milionarul povestea ca in Suedia sunt doar cinci masini Bentley, detinute de oamenii cu adevarat de elita”, explica Datki.

Cea mai scumpa masina vanduta anul trecut in Romania este un Rolls Royce Phantom Coupe care a costat peste 460.000 de euro, urmata de un Ferrari 599 de 320.000 de euro si un Rolls Royce Ghost de peste 270.000 de euro

Multinationalele vor mari salariile cu 6% in 2011

Salariile angajatilor din multinationale vor creste, in medie, cu 6 in 2011, potrivit estimarilor lui Datki. Ca si in 2010, cand salalariile au avansat cu un procent identic celui asteptat pentru 2011, majorarile vor viza managementul, specialistii si angajatii din domenii care au trecut mai bine peste criza, cum ar fi IT&C si FMCG. De asemenea, este foarte probabil ca bugetul de salarii, pe segmentele de executie, sa sufere o anumita contractie, fie pentru ca salariatii disponibilizati nu au fost inlocuiti cu altii, fie pentru ca noii angajati lucreaza pe salarii mai mici decat avea cei care au plecat.

Angajatorii vor continua sa acorde bonusuri de performanta si in 2011 angajatilor vitali pentru business, asa cum s-a intamplat si anul trecut, insa cuantumul acordat nu va depasi echivalentul a 20% din salariul anual, cu o valoare cuprinsa intre 1 - 2,5 salarii lunare.

Citeste si:

“Inainte de criza se intampla frecvent ca bonusurile de performanta sa depaseasca in bani chiar si castigurile primite pe tot parcursul anului, pentru ca obiectivele erau mai usor de indeplinit. In ultimii ani, bonusurile acordate angajatilor au echivalat cu 1-2,5 salarii lunare, tendinta care se va pastra si in 2011”, declara Datki.

Multinationalele acorda bonusuri angajatilor care reusesc sa atinga sau sa depaseasca obiectivele stabilite la inceputul anului.

“Dintre angajatii eligibili pentru a primi un bonus de performanta, am observat ca doar un 25% (dintre cei analizati in studiul Mercer din 2010 – n.red.) au atins sau depasit obiectivele stabilite” , mentioneaza Datki.

Pe langa bonusurile in bani care se acorda angajatilor performanti, managerii primesc si stimulente pe termen lung, cum ar fi actiunile sau obligatiunile, pe care le incaseaza insa dupa mai multi ani, in functiile de obiectivele stabilite pentru perioada in cauza.

O alta modalitate de recompensare a salariatilor cheie din companie practicata de multinationale este reprezentata de imprumuturile pentru achizitia unei locuinte sau a unei masini.

“Companiile ofera imprumuturi nu doar managerilor – ci tuturor angajatilor cheie – iar procentul este in scadere – ajungand pana la un maxim de 7%, in conditiile in care in anii trecuti depasea 10%”, sustine Datki.

Ultimul studiu salarial al Mercer, efectuat in 2010, a fost realizat pe un esantion de peste 130 de multinationale care activeaza pe piata locala, cu mai mult de 60.000 de salariati.

Consulteam este parte a grupului austriac Anxo Group, care ofera servicii de recrutare, outplacement si consultanta in resurse umane, a intrat pe piata locala in 2006.

Consulteam a intrat si pe piata de training

La inceputul anului trecut, subsidiara locala a Consulteam si-a adaugat in portofoliu si o parte de training destinat oamenilor de vanzari si managerilor, ca urmare a preluarii drepturilor de reprezentare a firmei britanice Tack International.

“Am ales sa avem si o parte de training in businessul nostru, pentru ca acest tip de servicii este legat in mod direct de zona de compensatii si beneficii”, spune Oana Datki.

Potrivit datelor Mercer, multinationalele de pe piata locala si-au redus bugetele de training la 3% din totalul bugetului de salarii in 2010, dupa ce, pana la inceputul lui 2009, companiile alocau 4-5% din bugetul de salarii pentru dezvoltarea angajatilor.

“Anul acesta, organizatiile vor aloca pentru training tot 3% din bugetul de salarii, pentru ca politica adoptata de angajatori este la fel de precauta ca in 2010. Companiile si-au conturat foarte bine cheltuielile si modul de recompensare a angajatilor, astfel ca, pe langa specialisti, care beneficiaza constant de programe tehnice de dezvoltare, doar middle si top manageri vor avea partea de traininguri in 2011”, explica Datki.

In medie, multinationalele aloca 1.500 – 2.000 de euro anual pentru formarea unui middle manager, in vreme ce bugetele de training pentru top management sunt doar cu 10% mai mari.

Afla aici ce masini conduc sefii companiilor auto din Romania.

Ce masini conduc sefii companiilor auto din Romania

Ce masini conduc sefii companiilor auto din Romania