Anul trecut, investitiile in achizitia de spatiu de publicitate pe internet au fost de 34,1 milioane de euro.

Din suma de 41,2 milioane de euro care urmeaza sa fie cheltuita anul acesta pentru achizitia de media online, circa 22 de milioane sunt bugetele pentru display media (in special, bannere), iar 19,3 milioane de euro pentru performance media, adica achizitia de publicitate prin Google, Facebook si Yahoo!.

De altfel, zona de performance media este cea care inregistreaza si cea mai mare crestere anul acesta, de aproximativ 50%, de la in jur de 13 milioane de euro anul trecut la 19,3 milioane de euro in 2012.

“Factorii majorarii pietei anul acesta vin din zona de performance: Yahoo!, Facebook si Google vor avea cresteri intre 50-100%”, explica Alex Visa, managing partner al agentiei Hyperactive.

Google a avut venituri de circa 10,1 milioane de euro anul trecut, iar Facebook si Yahoo! in jur de 3 milioane de euro, impartite aproximativ egal.

Internetul este singurul mediu de promovare care a continuat sa creasca si in anii de criza, ba chiar cu doua cifre, in contextul in care, per total, investitiile in media s-au diminuat circa 43% de la inceputul crizei.

Practic, daca in 2008 bugetele pentru achizitia de spatiu de publicitate erau de circa 540 de milioane de euro, anul trecut au fost in jurul a 309 milioane de euro, conform estimarilor Initiative, agentia de media a grupului de comunicare Lowe. Anul acesta suma ar putea sa scada la 303 milioane de euro, potrivit Initiative.

Zona digitala a devenit mainstream

“Zona digitala a devenit mainstream (n.red. un lucru obisnuit). Nu cred ca mai exista vreun client care sa nu aiba proiecte in zona digitala”, afirma Visa.

Printre avantajele promovarii pe internet, in fata altor canale precum televiziunea, printul sau radio-ul, se numara nisarea, masurarea, dar mai ales faptul ca online este un mediu accesibil si pentru IMM-uri, pentru companiile care au bugete mici pentru marketing.

“Televiziunea este cel mai ieftin canal media, dar ai nevoie de bugete mari pentru a fi eficient”, spune managerul Hyperactive.

Citeste si:

Pe de alta parte, in cazul clientilor mari, care au mai multe tipuri de public, specialistii Hyperactive spun ca metoda potrivita de promovare este un mix de canale media, nu doar utilizarea internetului.

“Fiecare mediu de promovare are zece ani de celebritate, apoi stagneaza. Acum, digitalul tinde sa fie mediul care le trage pe celelalte. Nu este OK sa folosesti doar online-ul ca sa te promovezi, ar trebui folosit un mix de digital, TV, BTL pentru a-ti aborda toti clientii. Ceea ce iti ofera online-ul este nisare si masurare”, afirma Ionut Andrei, client service director in cadrul agentiei de marketing interactiv.

Daca din 2007 si pana acum piata de publicitate online a crescut de patru ori, in schimb acum zece ani investitiile erau aproape de zero.

O piata de pana intr-un milion de euro pana in 2004

Practic, in 2001, advertiserii au cheltuit in jur de 0,1 milioane de euro pentru achizitia de media pe internet, in timp ce in 2002 suma s-a dublat, insa era in continuare nesemnificativa. In 2004, investitiile in online au ajuns pentru prima data la valoarea de un milion de euro. Comparativ, intreaga piata de media, adica sumele pe care companiile le ofereau pentru achizitia de spatiu de publicitate, erau in 2004 in jurul a 216 milioane de euro, jumatate din suma fiind orientata catre televiziune.

Principalul motiv pentru ca sumele pentru online erau atat de mici este faptul ca la inceputul anilor 2000 erau foarte putini utilizatori de internet atat in Romania, cat si in lume.

De exemplu, in 2001 in tara noastra erau 4,5 utilizatori de internet la 100 de locuitori, in timp ce in 2010 rata de penetrare a internetului era de 40 de utilizatori la 100 de persoane, conform datelor Bancii Mondiale (BM).

Practic, daca in 2001 erau in jur de 800.000-1 milion de utilizatori de internet in Romania, potrivit BM, la finalul anului trecut erau 8,5 milioane de internauti, conform Internet World Stats.

Veniturile domeniului digital urca la 65 de milioane de euro anul acesta

Pe de alta parte, piata de digital (investitii in achizitia de media, servicii de creatie si mobile marketing) a fost anul trecut in jurul a 54,1 de milioane de euro. Aproximativ 21 de milioane de euro din suma au fost bugetele pentru display advertising, 13 milioane de euro pentru performance (Google, Facebook si Yahoo), sapte milioane de euro pentru mobile marketing si 13 milioane de euro pentru serviciile de creatie oferite de agentii.

Anul acesta, domeniul digital va urca la circa 65,6 de milioane de euro, mai mult cu 21% fata de anul trecut.

In jur de 41,2 milioane de euro vor fi investiti in achizitia de media, opt milioane de euro in mobile marketing si 16,3 milioane de euro in servicii de creatie.