Wall-Street: Ce fel de proiecte realizati in cadrul Norwegian Broadcasting Corporation?

Eirik Solheim: In cadrul departamentului de new media al companiei, eu lucrez, in principal, pe partea de Internet. Incerc sa pregatesc compania pentru ceea ce se va intampla in viitor si incerc sa gasesc cele mai bune raspunsuri la intrebarea “Cum ne putem distribui eficient continutul pe Internet”?

Wall-Street: Cum arata viitorul televiziunii in online?

Eirik Solheim: Se pare ca tot mai multi oameni vor continutul nostru in mediul online. Datorita licentei de televiziune comerciala, noi avem oportunitati imense de exploatare a Internetului. Nu trebuie sa pierdem prea mult timp incercand sa dezvoltam modele de business, Norwegain Broadcasting Corporation are oameni special desemnati pentru asta. Misiunea noastra este doar sa ajungem la cat mai multi norvegieni, prin canalul pe care ei il folosesc cel mai mult: Internetul.

Oamenii isi doresc sa detina mai mult control asupra continutului. Noi eram obisnuiti sa le spunem: “Voi trebuie sa va uitati la stiri acum, pentru ca noi acum le transmitem”. Pe Internet, utilizatorii pot decide singuri cand urmaresc stirile sau orice alt continut. Cu toate acestea, pe televiziunea traditionala, atragem audiente mult mai mari decat in online, cel putin deocamdata.

Wall-Street: Ce audienta are Norwegian Broadcasting Corporation, in varianta traditionala?

Eirik Solheim: Populatia Norvegiei este de aproximativ patru milioane de locuitori. Atunci cand ne difuzam emisiunile cele mai populare, vineri seara, avem audiente de pana la 1,2-1,3 milioane de telespectatori. Avem o cota de piata imensa, pentru show-urile populare. Pe Internet, ne apropiem de un milion de vizitatori unici pe saptamana.

Wall-Street: Produceti continut dedicat pentru online sau il difuzati pe cel realizat pentru televiziunea traditionala?

Eirik Solheim: Pana de curand, ne-am straduit sa transpunem in online continutul pe care il oferim si in media clasice. Difuzam programele de radio in intregime, am creat si o arhiva a acestora, disponibila online. De asemenea, am transpus pe Internet aproximativ 50.000 de show-uri de televiziune. Toate sunt productii proprii, realizate de catre Norwegian Broadcasting Corporation, deoarece nu avem voie sa difuzam online continutul pe care il cumparam.

De curand, am inceput sa experimentam in a crea continut dedicat pentru online. Practic, nu vrem sa creem continut pentru online, ci mai degraba servicii pentru acest mediu. In loc sa uploadam jurnalul meteo, oferim un serviciu meteo prin care orice utilizator poate afla vremea pentru exact zonele in care il intereseaza.

Wall-Street: Cand a fost infiintat departamentul de new media al Norwegian Broadcasting Corporation?

Eirik Solheim: Cred ca prin 1997-1998. Eu lucrez la Norwegian Broadcasting Corporation din 1994, dar m-am mutat in acest departament doar din 2003. Parca de pe cand m-am angajat eu au inceput sa discute despre infiintarea unui departament de new media, deci este un proiect vechi.

Wall-Street: Cum arata piata de publicitate in Norvegia? Ce procent din total ii revine Internetului?

Citeste si:

Eirik Solheim: Nu cunosc cifrele exacte, dar stiu ca ziarele mari din Norvegia castiga foarte mult din publicitate pe site-urile lor. Incearca de multi ani sa se impuna in acest mediu, au pierdut gramezi de bani, dar in ultimii doi ani investitiile in publicitatea online au crescut foarte mult.

Stiu ca cel mai mare ziar din Norvegia castiga acum mai mult din publicitatea online decat din cea din print. De asemenea, au mai multi cititori in online decat in print.

Wall-Street: Norvegia este tara cu cea mai mare rata de citire a ziarelor din lume, aproape de 100%. Cum afecteaza asta mediul online?

Eirik Solheim: Da, asa e. Suntem cei mai infocati cititori de ziare tiparite din lume. Dar asta nu inseamna ca ziarele nu sunt citite si in online. Prin 1997, a aparut primul ziar exclusiv online, care se numea, in traducere, “Ziar pe Internet”. A avut un succes enorm, care le-a scuturat pe ziarele traditionale. De cativa ani incoace, ziarele norvegiene au site-uri foarte puternice fata de cele din Statele Unite, ale caror site-uri nu sunt foarte citite, in comparatie cu editiile tiparite.

Wall-Street: Cum e cu continutul video online? Are la fel de mult succes ca ziarele?

Erik Solheim: In prezent, foarte mult continut video online se afla tocmai pe site-urile ziarelor. Continutul video de pe site-urile marilor ziare este mult mai accesat decat continutul pe care il furnizam noi, ca televiziune, in online, ceea ce mi se pare foarte interesant. In online, ziarele sunt mult mai puternice decat radiourile si televiziunile, dar acestea din urma reusesc inca sa adune destui consumatori in offline.

Wall-Street: Aveti vreo televiziune independenta care sa transmita exclusiv in online?

Erik Solheim: Continutul video online apare pe site-urile ziarelor sau ale televizunilor. Nu avem nici un post TV care sa emita exclusiv pe Internet. In urma cu un an, azisem de un proiect pentru o astfel de televiziune, dar cred ca s-a renuntat la el, nu am mai auzit nimic de atunci.

Wall-Street: Cum credeti ca va evolua sectorul de new media in urmatorii ani?

Eirik Solheim: Cred ca audientele televiziunilor vor scadea, iar tinerii vor dori tot mai mult continut online. In mare, publicul Norwegian Broadcasting Corporation este format din oameni in varsta. Asta nu ne deranjeaza, dar in cercam incontinuu sa ajungem si la publicul tanar. Eu cred ca putem face asta doar prin online.

Observam ca tot mai multi tineri ne preiau continutul si il posteaza pe YouTube. Ei tin neaparat sa il mute acolo. Incercam sa negociem drepturile de difuzare ale produselor noastre si pe alte site-uri, deoarece unele din ele sunt cumparate sau realizate cu actori sau cantareti profesionisti, asa ca avem voie sa le difuzam doar pe postul nostru TV sau pe site. Trebuie sa profitam de actes torent al tehnologiei. E o dezordine totala: avem continut, il putem pune pe TV, pe site, dar nu si pe YouTube, deoarece YouTube este un “tert”. Terbuie sa rezolvam problema, pentru ca viitorul e de partea acestui tert.