Epica, Cresta, Golden Drum, Cannes, New York, Golden Hammer... Sunt doar cateva destinatii catre care se indreapta in fiecare an lucrarile si, odata cu acestea, sperantele de castig ale agentiilor de publicitate romanesti. In ultima vreme, romanii strabat lumea fara complexe cu lucrarile lor pentru cucerirea de premii de creatie internationale.

Dar participarea la asemenea competitii, mai mici sau mai mari, nu este la indemana oricarei agentii. S-a conturat un grup de firme ce dispun atat de potential creativ (lucrari competitive), cat si de resurse financiare. Leo Burnett&Target, McCann/Creative Services, Graffiti/BBDO, Lowe&Partners si Tempo Advertising sunt cele mai active agentii de publicitate ce “flutura tricolorul” la astfel de concursuri.

De ce se duc romanii la festivalurile internationale? Intrebarea pare frivola si raspunsul, evident: ca sa castige! Bogdan Naumovici, director de creatie Leo Burnett: “Urmarim sa ne masuram capacitatea strategica si creativa cu aceleasi etaloane ca si marile agentii internationale.” La randul sau, Vlad Grigoriu, Managing Director Tempo Advertising, raspunde: “Participarea la festivaluri internationale sunt o oportunitate de a evalua nivelul creativ al agentiei.”

Adrian Preda, director de creatie Graffiti/BBDO, compara participarea agentiilor autohtone cu cea a echipelor de fotbal in cupele europene, “exceptand, fireste, primele fabuloase de calificare”. Preda comenteaza: “Sa joci cu zidani, beckami si vannistelroi. Sa-i invingi sau sa fii invins. Sa obtii respectul celorlalti. Sa aduci puncte retelei in Gunn Report. Sa auzi “and the winner is... Graffiti BBDO Rooooomania!” Sa transformi faima in recunoastere, iar recunoasterea in clienti noi.

Adica in bani.” Bogdan Enoiu, director general McCann-Erickson, considera ca participarea la un festival “aduce notorietate”. Din punct de vedere economic, Romania este pe ultimele locuri, dar pe plan creativ, romanii sunt mult in fata si incep sa conteze in Vest, considera directorul de la McCann. Mihai Coliban, director de creatie Lowe&Partners, este concis: “Vrem faima! Angajatul din publicitate, orice s-ar spune, pe langa salariu si a fi cel-mai-cool-din-gasca are nevoie de confirmari meschine, dar atat de placute valorii lui”.

Ce importanta are pentru o agentie un premiu international, mai mare sau mai mic, o nominalizare, mai pretioasa sau mai putin? Potrivit lui Naumovici, cifra de afaceri si numarul de clienti ai lui Leo Burnett&Target s-au triplat de cand face “publicitate de premiu”. “Cel mai important lucru pe care il obtii nu este PR-ul, ci faptul ca oamenii agentiei sunt fericiti. Iar oamenii fericiti fac lucruri mult mai bune pentru marcile de care se ocupa. Orice client vrea sa lucreze cu o agentie fericita, nu cu una frustrata si morocanoasa”.

Vlad Grigoriu sustine ca “premiile sunt relevante, insa ele nu reprezinta neaparat o conditie pentru dezvoltarea businsess-ului. Clientii nu aleg sa lucreze cu o anumita agentie pentru ca a castigat X premii, ci pentru ca au incredere ca aceasta ii va ajuta sa-si atinga obiectivele de business.” Mihai Coliban crede ca premiile ajuta agentia in masura in care “au aparut clienti care te-ntreaba cate premii ai luat la festivaluri.” Adrian Preda pune semnul egalitatii intre premii, faima, recunoastere, clienti noi si bani. “Aceasta ecuatie simpla functioneaza oriunde pe Pamant”, conchide Adrian Preda.

Cat cheltuiesc agentiile pentru participarea la festivalurile internationale

Bogdan Naumovici (Leo Burnett& Target): “ Inscrierea unei lucrari la Portoroz este de 276 de euro, iar la Cannes e 550 de euro. Pe noi ne costa participarile la festivaluri (inclusiv deplasarea) in jur de 100.000 de euro anual.”

Bogdan Enoiu (McCann Romania): “Bugetul alocat anual festivalurilor este de 100.000 de euro. Pentru Portoroz alocam aproape 10.000 de euro. In total, participam cam la 10 festivaluri pe an.”

Adrian Preda (Graffiti/BBDO): “O intrare la un festival costa in medie cam 300 de euro. Numai o agentie puternica isi permite sa investeasca in festivaluri, pentru ca stie ca banii i se vor intoarce inapoi sub forma de clienti”.

Vlad Grigoriu (Tempo): “Costurile de inscriere sunt cuprinse intre 100 si 350 de euro per lucrare. Participarea la festivaluri este profitabila in masura in care acestea iti aduc noi clienti.”