Patru din cele 13 consortii inscrise in licitatia pentru realizarea brandului turistic de tara au contestat lista finalistilor, anuntata pe 25 iunie si formata din gruparile: TBWA Bucuresti – GfK Romania; Saffron Brand Consultants – Brandient Consult – Acacia Avenue Limited; THR, Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion – Taylor Nelson Sofres.

Trei din cei patru contestatari (Landor Associates, Futurebrand, Saffron si BBDO Portugalia) cereau descalificarea consortiului format din TBWA Bucuresti si GfK Romania. In plus, se cerea descalificarea companiei de cercetare GfK, ale carei filiale au facut parte din doua consortii distincte.

Obiectul licitatiei este un contract in valoare de 2 milioane euro, pentru construirea brandului turistic al Romaniei.

Ministerul Turismului a publicat pe site-ul de achizitii publice patru puncte de vedere, ca raspuns la fiecare contestatie. Toate cer respingerea contestatiilor, fiind semnate de Gheorghe Nastasia (foto), secretar general in Ministerul Turismului.

1. Contestatia Landor Associates - Millward Brown, asociere care a fost descalificata la intocmirea listei finale. Landor acuza Ministerul de discriminare in functie de varsta membrilor echipei subliniind ca au fost concurenti care au declarat ca detin 50 de ani de experienta in domeniul brandingului de tara. Ministerul spune ca este vorba despre Wally Olins (70 de ani) si ca declaratia acestuia a fost facuta pe proprie raspundere. “Faptul ca se iau in discutie in acest moment criteriile din tabelul de selectie este o dovada de rea vointa din parte acestuia (a contestatarului – n.red.) cu intentia vadita de a stopa procedura de achizitie publica”, sustine Ministerul.

Landor a mai cerut descalificarea TBWA Bucuresti si THR, Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion, care nu sunt agentii specializate pe consultanta de brand. In replica, Ministerul spune ca nu a cerut specializarea exclusiva, ci “am precizat clar ca acceptam orice societate a carei activitate are legatura cu obiectul procedurii”.

O alta obiectie a Landor a fost participarea a doua filiale a companiei GfK in doua consortii distincte – GfK NOP, alaturi de Saatchi&Saatchi Design, si GfK Romania, alaturi de TBWA Bucuresti. Oficialii precizeaza ca “intreprinderile afiliate au dreptul de a participa in cadrul aceleiasi proceduri de atribuire, dar numai in cazul in care participarea acestora nu este de natura sa distorsioneze concurenta”.

2. Contestatia Hypermedia Solutions LLC dba FutureBrand, companie care nu s-a calificat in faza finala a lictatiei. Primul punct al contestatiei FutureBrand era legat de algoritmul de calcul al performantei concurentilor, considerat discriminatoriu si subiectiv. Agentia mai sustine ca unul dintre membrii sai, Rina Plapler, care ocupa pozitia a patra in clasamentul Top 10 cei mai influenti experti in brandul de natiune, este discriminata fata de alti participanti cu experienta declarata de 38 sau 40 de ani.

Ministerul raspunde ca nu poate atribui contractul pe baza respectivului clasament si prezinta echipa din cadrul International Advertising Association care a intocmit tabelul de selectie: Mihai Ghyka, Peter Jansen,Victor Dobre, Eusediu Margasoiu si Corina Vintan.

3. Contestatia depusa de BBDO Portugal - Graffiti BBDO - Mercury Research, consortiu descalificat in faza finala a licitatiei.
BBDO sustine ca selectia ofertantilor pentru cea de-a doua etapa a licitatiei incalca principii precum: nediscriminarea, tratamentul egal, transparenta. Asocierea considera ca oferta pe care a depus-o intrunea toate cerintele Ministerului si ar fi trebuit sa se califice in finala. Mai mult, modalitatea de calcul utilizata in vederea selectarii candidatilor pentru cea de-a doua etapa ar diferi semnificativ fata de cea prezentata in documentatia de atribuire.

La cele punctate de BBDO, Ministerul a dat un raspuns partial, mentionand doar ca liderul echipei este punctat separat de ehipa, nu si impreuna cu ea.

4. Contestatia Saffron Brand Consultants - Brandient Consult, asociere calificata in finala lictatiei. Cele doua agentii finaliste cer, prin intermediul contestatiei, descalificarea consortiului TBWA – GfK, din motive precum lipsa de calificare profesionala, componenta echipei si conflicte de interese.

In acest caz, raspunsul Ministerului Turismului este dublat de puncte de vedere ale IAA Romania. Privitor la specializarea in consultanta de brand, IAA noteaza ca aceasta se poate demonstra prin experienta similara.

In cazul in care asocierea TBWA-GfK va castiga licitatia, o parte din membrii retelei globale vor fi dedicati exclusiv acestui proiect si vor functiona ca subcontractanti ai TBWA Bucuresti, mai spune IAA.

O alta observatie a asocierii Saffron-Brandient a fost ca IAA Romania s-ar afla in conflict de interese deoarece presedintele asociatiei, Felix Tataru, a discutat pe tema brandului de tara cu Nick Baum, liderul asocierii TBWA-GfK, in cadrul unei conferinte in decembrie anul trecut.

“Dl. Tataru nu a facut parte din echipa de consultanti, nu a fost prezent la niciuna dintre intalnirile de lucru cu reprezentantii Ministerului Turismului si nu a avut cunostinta de documentele si de parcursul licitatiei”, se arata in raspunsul IAA. “Subiectele pe tema brandului de tara Romania sunt des abordate in industria de marketing si comunicare intrucat multe au fost initiativele si discutiile pe aceasta tema si putine gesturile concrete”.

Ministerul Turismului a fost asistat proiectul realizarii brandului turistic de organizatii precum International Advertising Association (IAA), Uniunea Agentiilor Publicitare din Romania (UAPR) si Asociatia Romana a Profesionistilor in Relatii Publice (ARRP).

Realizarea brandului turistic este prima componenta a campaniei pentru promovarea brandului turistic de tara, pentru care Romania a obtinut un buget de 75 milioane euro de la Comisia Europeana. Campania, care include construirea si promovarea brandului, se desfasoara in perioada 2008-2013.

Licitatia pentru brandul turistic a fost suspendata

Licitatia pentru brandul turistic a fost suspendata