“Ce se intampla la nivel global este ca ne-am pierdut increderea. Pentru ca, in primul rand, am pierdut increderea in lumea financiara. Multi oameni au crezut ca un loc sigur in care pot sa-si pastreze banii este o banca. Pot sa am incredere pentru ca guvernul va supraveghea banca. Ceea ce nu s-a intamplat”, a spus Richard Linning (foto), pentru Wall-Street.

Oamenii si-au pierdut increderea in institutii, in general, pentru ca multe dintre cerintele pe care trebuiau sa le indeplineasca s-au dovedit a fi lipsite de rezultate. Institutiile ar trebui sa reconstruiasca increderea printr-un proces de comunicare intens si onest.

In cadrul unei cariere internationale in relatii publice, Linning a consiliat institutii ale Uniunii Europene, guverne, asociatii nationale si internationale. In Romania, englezul a oferit consultanta pe probleme de anticoruptie Cancelariei Primului-Ministru, lucrand direct cu ministrii Victor Ponta si Tudor Chiuariu.

“Cand am lucrat cu Parlamentul European, ca lobbyist, cei mai multi dintre politicieni erau politicieni de «convingere», care credeau in ceva. De asta intrasera in politica. Ne-am indepartat de asta. Am intrat intr-o epoca a politicienilor «de cariera», care sunt mai interesati de cum sa avanseze in propria cariera”, spune Linning.

Indiferent de categorie, comunicarea cu electoratul trebuie realizata conform unei strategii pe termen lung. In primul rand, politicianul trebuie sa se decida asupra directiei strategice a comunicarii, sa o testeze, sa o adapteze eventual circumstantelor si raspunsurilor. “Increderea nu vine instantaneu, ci este rezultatul unui proces de experiente. Daca poti sa-ti indeplinesti promisiunile, oamenii vor avea incredere in tine”.

“Secretul e sa faci promisiuni mici, sa vezi daca poti sa le indeplinesti. Gradual, sa iti dezvolti relatiile si indeplinindu-ti promisiunile, vei putea incepe sa vorbesti despre lucruri mai mari. Oamenii vor spune da, cred ca poate s-o faca”, explica Linning.

PR-ul ca marfa


Una dintre principalele probleme cu care se confrunta PR-ul, indiferent de specializarea sa, este ca devine o “marfa”. Clientul cere de multe ori un numar de comunicate de presa si atat, excluzand serviciile creative. Este o tendinta impotriva careia industria de relatii publice ar trebui sa lupte, considera vicepresedintele IPRA.

“Noi operam intr-un context. Contextul s-a schimbat fundamental. A venit criza, am pierdut bani, ok, ii putem recupera. Valoarea proprietatilor noastre a scazut, o putem recupera. Ce nu poti recupera este increderea. Noi asta vrem sa construim”, spune Linning.

O componenta a construirii increderii este transparenta in relatia cu presa, mai ales in contextul dezvoltarii noilor media. Jurnalistii nu mai sunt singurul canal de difuzare a informatiei, care poate ajunge acum de la PR direct la consumatori. “Ei (consumatorii) inteleg acum ca esti prieten cu ei pentru ca vrei sa obtii ceva. Tocmai de aceea cea mai mare provocare este sa obtii increderea lor”.

Richard Linning a fost prezent in Romania pentru a inmana agentiei Rogalski Grigoriu Public Relations dubla distinctie obtinuta in cadrul Golden World Awards Gala, organizata de IPRA. “What a fun time to be here!”, campania de lansare a Romaniei in Second Life, prin proiectul Virtual Bucharest a fost premiata la doua categorii in cadrul Galei IPRA de anul acesta: “PR on a Shoestring”, categorie ce apreciaza campaniile foarte complexe, si “e-PR / Use of Internet”, unde sunt premiate cele mai creative campanii in care s-au folosit instrumentele online.